کد خبر: ۷۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱

تعداد کودکان کار از ۴۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر رسیده است

جمعی از روسای سازمان های تابعه شهرداری تهران در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران درخصوص فعالیت کودکان زباله گرد، شیرهای میدان حر، ایستگاه های میانی جمع آوری زباله و ماجرای ساختمان های ناامن پاسخ گفتند.
تعداد کودکان کار از ۴۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر رسیده است
آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه نشست خبری شهردار تهران و معاونانش، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره کودکان زباله گرد، گفت: طی آماری که از بازرسی شهرداری داریم، تعداد کودکان زباله گرد از ۴۰۰ نفر به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است. از طرف دیگر نیروهای پیمانکار شهرداری هم با لباس‌های فرم کار قانونی انجام می دهند.

به گزارش پایگاه خبری شهر، به گفته علیپور، شهرداری تهران اعلام کرده که از طریق سامانه ۱۳۷ هم هرجا کودک‌ کار دیده شد، شهروندان می‌توانند برای مقابله با این پدیده به سامانه اعلام کنند. ۸۰ اکیپ نیروی انتظامی هم به کمک شهرداری آمده و در مواردی برخی متخلفان بازداشت شدند. با این حال به لحاظ زیر ساختی هم باید کار انجام شود، هم اکنون ۵۰ هزار مخزن در تهران وجود دارد و هر کسی می تواند به صورت غیرمجاز زباله برداشت کند. هدف ما تفکیک از مبدا است و کاهش جدی در کودکان زباله گرد داشتیم.

علیپور با بیان اینکه طرح کاپ، در ۶ مرحله انجام می‌شود، توضیح داد: این مراحل شامل ایستگاه میانی، MRF، الکتروکاپ، پسماند ساختمانی و اپلیکشن است که یک‌مرحله مربوط به تغییر فرم مخازن می شود. چهار منطقه در مرحله پایلوت قرار دارد که ۱۰ هزار ساختمان بلند مرتبه اداری، مسکونی و ... را تحت پوشش قرار داده است.

۲۳ کانون آلودگی در مسیر فرودگاه
وی ادامه داد: مطالعاتی که سازمان پسماند با همکاری اداره کل محیط زیست استان تهران، انجام داده ۲۳ کانون آلودگی در مسیر فرودگاه وجود دارد که آرادکوه هم یکی از آن عوامل با ۲۰ درصد سهم است. البته ما به همان ۲۰ درصد هم معترض هستیم چرا که کمتر است و برای اثبات آن ایستگاه هواشناسی مستقر کرده‌ایم چرا که ۸۰ درصد زمان باد، جهت آن به سمت فرودگاه نیست. البته اقداماتی هم با اداره کل محیط زیست در بحث شیرآبه و انتقال آن و جابه‌جایی سایت کمپوست و ... انجام شده است.

او با بیان اینکه هر مرکز دفنی در هرجای دنیا، بدون بو نمی‌تواند باشد، افزود: ما باید توسعه زیرساختی را با مرکز دفن حفظ می‌کردیم که رعایت نشده است. فاصله با فرودگاه، اتوبان و توسعه شهری اطراف آرادکوه مغایر با فاصله استاندارد با مرکز دفن است. در ابتدای شروع دوره مدیریت شهری، ۵ هزار تن دفع در آرادکوه صورت می‌گرفت که درحال حاضر این به ۲۸۰۰ تن دفع رسیده است.

علیپور گفت: با MRF هایی که شکل گرفت، دفع کاهش یافته است. هدف ما این است که دفن در آنجا کاهش یابد و تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد دفن کاهش می‌یابد چرا که MRF ها تفکیک حداکثری، کاهش حجم و شیرآبه را می‌گیرد. با MRF ها می‌توان یک دهم هزینه شود و دفن را به ۲۰ درصد برسانیم و هدف اصلی طرح کاپ، کاهش دفن است.

شیرهای میدان‌حرهفته‌دیگر نصب می‌شوند
در بخش دیگر این نشست، برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با تشکر از دغدغه مردم و رسانه ها درباره موضوع شیرهای میدان حر گفت: ساخت شیرها در سال ۱۳۸۴ انجام شده بود. اولین مسئله این است که نماد اصلی بود و نماد تاریخی دارد. در سال ۱۳۸۴ توسط همکاران ما ساخته شده بود که ثبت ملی نشده است. با سازندگان این مجسمه‌ها صحبت کردیم، در نهایت براساس نظر جمعی مشخص شد که می توانند کار مرمت را انجام دهند. با توجه به مصالح این شیرها امکان مرمت وجود نداشت. شیرها قالب گیری شد، سازمان میراث نیز اعلام کرد که این شیرها ثبت نشده است. یک هفته تا ۱۰ روز دیگر این شیرها دوباره نصب خواهد شد.

تعداد کودکان کار از ۴۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر رسیده است

برزین ضرغامی با بیان اینکه شورایی تحت عنوان شورای مجسمه سازی در سازمان زیباسازی وجود دارد، افزود: فعالیت اعضا در این شورا یک ساله است. چون تا زمانی‌که عضو شورا هستند اجازه دریافت سفارش دیگری غیر از سازمان را ندارند. سال گذشته در دومین دوره مجسمه سازی مشاهیر بود که اسامی ۲۵ پیشکسوت مشاهیر کشور، فهرست شد.

او درباره چگونگی دستیابی به این فهرست، توضیح داد: مکاتبه‌ای با صنوف مختلف انجام شد که با معرفی پیشکسوت هر صنف، به فهرستی از اسامی دست یافتیم. سپس از طریق فراخوان و ... شورایاری تعدادی را مشخص کرد و ‌درنهایت ۲۵ نفر مشاهیر معرفی شد. سردیس ۲۵ نفر از مشاهیر زیرنظر هیئت داوران ساخته شد. هیچ کاری در سازمان زیباسازی نیست که از طریق انتشار فراخوان و زیرنظر شورای داوری ساخته نشود. همچنین پس از تایید هیئت داوران در نقطه‌های مختلف شهر، نصب می‌شود.

۳ ردیف بودجه برای برج میلاد
مجتبی حسینی توسل، مدیرعامل برج میلاد درباره هزینه و درآمد برج میلاد ه در این نشست خبری گفت: با توجه به شرایط کرونا بسیاری از واحدها در شهرداری تهران دچار مشکل شدند که متکی به درآمد خود بودند مانند برج میلاد. برج میلاد در سال ۱۳۹۸ ردیف بودجه نداشت اما به لطف شهردار تهران در بودجه سال ۱۳۹۹ سه ردیف بودجه در نظر گرفته شد و در سال ۱۴۰۰ هم سه ردیف دیگر اضافه شد و یکی از آنها مربوط به هزینه های جاری و دستمزد کارمندان بود. تا امروز بحران خاصی رخ نداده و مسائل در حال حل و فصل است.

پایش ساختمان های فرسوده
مدیرعامل آتش نشانی شهر تهران هم در این نشست خبری گفت: به طور خاص مراکز درمانی از بین ۳۳ هزار؛ ۴۶۰ مورد مراکز درمانی شامل بیمارستان و کلینیک ها ملایمت بودند. اما مشکل این است که مراکز خود را برای ایمن سازی ملزم نمی دانند. تنها استناد قانونی موجود بند ۱۴ ماده ۵۵ است که شهرداری را ملزم کرده است و قطعا یک دستگاه نمی تواند مسوول ایمنی شهر باشد. خوشبختانه بعد از حادثه کلینیک سینا همکاری خوبی از سوی وزارت بهداشت انجام شده است.

مهدی داوری درباره‌ سیستم مانیتورینگ پایش ساختمان های فرسوده گفت: سامانه پایش ایمنی برخط ساختمان‌هاست. تا کنون ۱۰ هزار ساختمان در این سامانه بارگذاری شده است. با توجه به ملاحظاتی که وجود داشت تا آخر سال تعداد به۳۳ هزار ساختمان می رسد.

داوری گفت: در بازدیدهایی که انجام می شود، سه دسته ساختمانی وجود دارد. ساختمان‌های پرخطر، میان خطر و کم خطر وجود دارد. ساختمان های پر خطر در حال بارگذاری هستند. ساختمان های کم خطر نیز به مرور بارگذاری می شوند. شاخص های ارتفاع، عمق، جمعیت، کاربری و... در نظر گرفته می شود. ساختمان های خطرپذیری می تواند در گروه ساختمان های ایمن قرار گیرند یا ناایمن.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین