کد خبر: ۷۱۱۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

عطوان: آیا نتانیاهو توانایی حمله به ایران را دارد ؟

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در شماره امروز ( چهارشنبه ) سرمقاله عبدالباری عطوان سردبیر خود را با عنوان " آیا نتانیاهو توانایی حمله به ایران را دارد ؟ " چاپ و منتشر کرد.
عطوان: آیا نتانیاهو توانایی حمله به ایران را دارد ؟
آفتاب‌‌نیوز :

بنیامین نتانیاهو همانند "دندان عقلی" شده است که خراب و ناکارآمد شده و تنها با انجام عمل جراحی همراه با خونریزی می توان آن را از ریشه کند. این مرد آماده است برای آنکه هر چه بیشتر در قدرت بماند، هر کاری انجام دهد تا بدین ترتیب با خفت و خواری به اتهام ارتکاب جرائمی همچون رشوه و تقلب و سرقت اموال عمومی پشت میله های زندان قرار نگیرد.

نتانیاهو دچار یک وسوسه ذهنی تحت عنوان " ایران و برنامه هسته ای آن " شده است . او توانست با کمک جرد کوشنر داماد و مشاور صهیونیستی رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ را به خارج شدن از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ وادار کند. این خروج به نفع ایران تمام شد، زیرا تهران توانست ضربه حاصل از تحریم ها را مهار نماید و تاثیرش را خنثی کند و یک زرادخانه نظامی موشکی گسترده تشکیل داد و میزان غنی سازی اورانیوم خود را به تدریج به ۶۲ درصد رساند و در فاصله بسیار نزدیکی از تولید کلاهک های هسته ای قرار گرفت. اگر خبر انتشار یافته توسط تارنمای "واللا" ارگان سازمان اطلاعات اسراییل درست باشد و دولت رئیس جمهور بایدن ژنرال بنی گانتس وزیر جنگ اسراییل را فورا فراخواند تا مانع از حمله نتانیاهو علیه ایران شود که هدف آن به تعطیلی کشاندن تشکیل دولت ائتلافی است زیرا چنین دولتی او را از قدرت سرنگون خواهد کرد. این خبر تا اندازه زیادی می تواند درست باشد زیرا رادیو ارتش اسراییل در بخش خبری خود آن را منتشر کرد. نتانیاهو هم اکنون همچون ببر زخمی است که قبل از پایان یافتن کار خود به هر سویی ضربه می زند به ویژه با توجه به اینکه نتانیاهو به همین تازگی شکست بزرگ خفت بار جنگ در نوار غزه را پشت سر گذاشته است.

هدف علنی سفر قریب الوقوع ژنرال گانتس به واشنگتن بررسی پیشبرد سامانه ضد موشکی گنبد آهنین است که نتوانست با ۴ هزار موشک شلیک شده از سوی نیروهای مقاومت در غزه مقابله کند که همچون باران بر سر اکثر شهرک ها و شهرهای اشغالی فلسطین فرو ریخت و ذخایر موشکی این گنبدها ته کشید و بر همین اساس آمریکا با در پیش گرفتن طرح های فوق العاده در صدد برآمده تا کمبود موشک در گنبدهای آهنین را جبران کند اما این گونه امور فوری نیستند و اسراییل برای برآورده کردن آنها می تواند چند هفته و حتی چند ماه منتظر باقی بماند . به گفته ناظران نظامی اسراییلی و غربی این احتمال وجود دارد که پیشگیری از وقوع چنین تجاوزی علیه ایران عامل دعوت به عمل آمده از وزیر جنگ اسراییل از سوی واشنگتن به شمار می رود.

نتانیاهو در مراسم انتصاب رئیس جدید دستگاه موساد در روز سه شنبه گفت : " اگر مجبور شویم میان اختلاف با دوست بزرگ خود (آمریکا) و برچیدن تهدیدهای ایران یکی را برگزینیم بدون شک برچیدن تهدیدهای ایران را برخواهیم گزید." اظهارات یاد شده نتانیاهو ترس و نگرانی دولت جدید آمریکا را برانگیخته است.

در اینجا این سوال مطرح می شود: آیا نتانیاهو می تواند دست به چنین ماجراجویی خطرناکی بزند و بدون هماهنگی با آمریکا فتیله جنگ منطقه ای را شعله ور نماید تا رقبای داخلی او در اسراِئیل نتوانند با یکدیگر متحد شده و تصمیم به سرنگون کردن وی و دولت متبوعش بگیرند تا بتواند از این طریق مدت زمان بیشتری در حاکمیت باقی بماند؟

پاسخ دادن به این سوال کار ساده ای نیست . نتانیاهو ۱۶ سال است که در صحنه قدرت حضور دارد و عناصر خود را در مراکز حساس دولت و ارتش و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی منصوب کرده است و اکثرشان جزو راستگراهای تندرو هستند که به او وفادار می باشند و علاوه بر آن بیش از نیمی از اعضای کنیست (پارلمان) نیز هوادار او هستند . این امر بدان معنا است که تجاوز علیه ایران آخرین تیر ترکش او خواهد بود . به طور نظری و شاید روی کاغذ و به احتمال کم به طور عملی ممکن است نتانیاهو اقدام به شلیک چنین گلوله ای نماید، اما فرجامی نمی تواند برای آن تصور کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
کمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
1
2
میدانم احتمالا این دیدگاه را منتشر نمیکنید، اما واقعا این عبدالباری عطوان کیست که هر روز مطلبی از وی منتشر میکنید؟!! سالهاست که در تلویزیونهای عربی شاهد تحلیلهای سطحی و آبکی او هستم که تماما اشتباه از آب درآمده. این همان فردی است که بعد از اعمال تحریمها از سوی ترامپ، این تحریمها را بی اثر میدانست و میگفت هیچ کشور اروپایی یا آسیایی با ایالات متحده همراهی نمیکند و این تحریمها کوچکترین تأثیر بر اقتصاد ایران ندارد!! اما دیدیم که نه تنها همراهی کردند که کاسه داغتر از آش شدند و شد آنچه نباید میشد.... ده ها تحلیلگر و کارشناس خبره و بااطلاع در جهان عرب هستند، انگشت نهاده اید روی این یکی.....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین