کد خبر: ۷۱۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

توافق محرمانه عباس و اطلاعات مصر درمورد بازسازی غزه

یک روزنامه لبنانی به نقل از برخی منابع در تشکیلات خودگردان فلسطین فاش کرد، مصری‌ها با محمود عباس، رئیس تشکیلات توافق کردند که حماس را تحت فشار گذاشته و به آن ابلاغ کند که بازسازی غزه بدون مسؤولیت و نظارت تشکیلات انجام نخواهد شد و این شرط آمریکا، اروپایی‌ها و کشورهای عربی است.
توافق محرمانه عباس و اطلاعات مصر درمورد بازسازی غزه
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت، مصری‌ها باید در راستای تقویت موضع‌گیری رام‌الله، حضور تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان عاملی اصلی در هیئت فلسطین که امضای توافق آتش‌بسی بلندمدت میان مقاومت و اشغالگران بررسی خواهد کرد، تعیین کرده و از رویکرد عباس برای تشکیل یک دولت یکپارچه ملی با حضور حماس که مورد تایید کمیته چهارجانبه بین‌المللی باشد، حمایت کرده و تهدید کنند بازسازی غزه بدون موافقت با این شروط انجام نشده و هیچ پیشرفتی در پرونده‌های غزه حاصل نخواهد شد.

از سوی دیگر ، تشکیلات تحت فشار است که هر چه سریعتر حماس را به عقب‌نشینی از موضع‌گیری‌هایش مجبور کند چرا که دستگاه اطلاعات تشکیلات به ریاست ماجد فرج تخمین می‌زند با گذشت چند ماه دیگر مشکلات ساکنان غزه به دلیل کندی روند بازسازی، فقر، بیکاری و تشدید محاصره وخیم‌تر خواهد شد و این امر فشار بزرگی را برای حماس ایجاد خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این نکته را دریافت که موضع‌گیری‌اش در مورد نوار غزه در نهایت ضعف است و فشاری که برای پیشبرد روند صلح انجام می‌دهد، با موضع‌گیری‌های مردم و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه تعارض دارد، از جمله این گروه‌ها اتحادیه پیمانکاران فلسطین است که اعلام کرد، با تحویل پرونده بازسازی‌ها به رام‌الله و بازگشت به سازوکار قبلی مربوط به پس از جنگ سال ۲۰۱۴ که روند بازسازی را هفت سال به تاخیر انداخت (در حالی که قرار بود ظرف دو سال انجام شود)، مخالف است. این موضع‌گیری رام‌الله را به شدت آزرد تا جایی که اتحادیه پیمانکاران فلسطین از سوی برخی چهره‌های برجسته تشکیلات تهدید شد تا ضمن عقب‌نشینی از موضع‌گیری خود و حمایت از رویکرد تحویل بودجه بازسازی به تشکیلات، در شورای ملی بازسازی غزه که شامل دولت غزه، بخش خصوصی و جامعه مدنی است، شرکت نداشته باشد.

موضع‌گیری جبهه مردمی برای تشکیلات از همه ناراحت‌کننده‌تر بود. این جبهه در حضور عباس کامل از تشکیلات دعوت کرد یک کمیته ملی و عالی برای بازسازی تشکیل دهد که در آن همه بخش‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه بر اساس اصل مشارکت، دوری از باج‌خواهی از دشمن و جامعه جهانی و عدم بازگشت به سازوکار رابرت سیری که روند بازسازی را محدود کرد، حضور داشته باشند.

مصر در اقدامی برای تثبیت دوباره جایگاه تشکیلات و در راستای تلاش برای رسیدن به یک اصل مشترک میان آن و گروه‌ها در غزه، برای دیداری در هفته آینده در قاهره در سطح دبیرکل‌های گروه‌های مقاومت فراخوان داد تا دو طرف در نشست آتی درباره اقدامات لازم جهت پایان دادن به اختلافات و تعیین نقشه راهی برای مرحله آینده توافق کنند.

گروه‌های فلسطینی کمی پیش از سفر به قاهره در نشستی با حضور عباس درباره مخالفت با تاخیر در تشکیل دولت فلسطین و بهانه کردن مسایل جانبی و همچنین لزوم ساماندهی به وضعیت سازمان آزادی‌بخش همزمان با تشکیل یک دولت یکپارچه و ملی بر اساس سند توافق ملی به اتفاق نظر رسیده و هشدار دادند همراهی نکردن تشکیلات با این خواسته‌ها به معنای زیر پا گذاشتن نقش عباس است و باید از هر گونه نقش‌آفرینی رام‌الله در بازسازی غزه ممانعت شود.

در همین چارچوب نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین در سفر خود به غزه اظهار کرد: اتحادیه برای بازسازی غزه شرطی نمی‌گذارد و تنها درخواست دارد چند مورد از جمله اتحاد رهبران فلسطینی و تشکیل یک دولت یکپارچه و دموکرات محقق شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین