کد خبر: ۷۱۲۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

ورزش‌های سنگین مانع باروری زنان یا مردان ورزشکار نمی‌شود

انجام ورزش‌های سنگین مثل دو استقامت یا وزنه‌برداری می‌تواند بدن ورزشکاران را در ابتدا دچار اختلال کند اما این اختلالات چه در زن‌ها و چه مردها صددرصد قابل کنترل است و مانع از باروری آنها نمی‌شود.
ورزش‌های سنگین مانع باروری زنان یا مردان ورزشکار نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

چندی پیش پخش کلیپی از یک بازیگر قدیمی در فضای مجازی حسابی حاشیه ساز شد. آقای هنرمند با اشاره به اینکه خانم ها نباید ورزش های سنگین مثل وزنه برداری انجام دهند، مدعی شد که انجام این ورزش ها می تواند مشکلاتی را در عملکرد رحم و تخمدان آنها ایجاد و در نهایت منجر به ناباروری آنها شود.

این درحالی است که به تازگی دنیا شاهد موفقیت یکتا جمالی، وزنه بردار ایرانی بود که با مهار وزنه ۹۲ کیلوگرمی موفق به کسب مدال برنز دسته ۸۷ کیلوگرم زنان در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شد. اما سوال اینجاست که آیا ادامه این نوع ورزش ها خطری را متوجه سلامت زنان وزنه بردار یا دیگر ورزشکاران ورزش های سنگین خواهد کرد و آنها باید از علاقه شان دست بکشند و آیا ورزشکاران مرد از این مشکلات مبرا هستند؟

در همین راستا فاطمه سروی، فوق تخصص نازایی و هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مشکلات جسمی در نتیجه انجام ورزش های سنگین و قهرمانی به ویژه اختلالات هورمونی و نازایی و تخمدان برای زنان، قابل کنترل و درمان است، گفت: به طور معمول انجام ورزش های سنگین باعث می شود سطح عملکرد هورمونی که از مغز برای فعالیت تخمدان ترشح می شود، پایین بیایید. مثل قطع شدن عادت ماهانه بانوان اما این موردی نیست که به فرد آسیب همیشگی بزند. چراکه برای کمبود ترشح هورمون ها، به راحتی می توان با تجوز مکمل هورمون های تخمدان برای فرد ورزشکار مشکل پیش آمده را برطرف کرد.

این فوق تخصص نازایی ادامه داد: وقتی بدن روی فعالیت یک بخش متمرکز شود مثل عضله سازی، واکنش بدن به این صورت است که از اعضای دیگر می زند و مصرف انرژی روی همان بخش متمرکز می شود. در واقع این یک واکنش طبیعی در بدن است. مثل وقتی که شما روزه داری را اجرا می کنید، هنگام افطار به علت خوردن غذای حجیم دچار تپش قلب می شوید و حرکت خون به سمت گوارش متمرکز می شود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل وقتی فعالیت فرد شدید باشد و انرژی مضاعف از توان بدن مصرف کند، طبیعی است که ارگان های دیگر دچار کمبود شوند و این مساله ممکن است در هنگام انجام ورزش های سنگین قهرمانی و استقامتی مثل دو مارتن چه برای زنان و چه مردان مشکلاتی از جمله اختلال اسپرم و کمبود تراکم استخوان به وجود آورد.

سروی با بیان اینکه همه این مشکلات و اختلالات چاره دارد و قابل رفع و برطرف شدن است، تاکید کرد: در تمام دنیا ورزشکاران حرفه ای از نظر اختلالات هورمونی ناشی از انجام ورزش سنگین، تغذیه و...تحت نظر تیم پزشکی هستند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در ورزشکاران خانم با توجه به سطح تولید هورمون، فعالیت هورمونی وی را در خون فرد بررسی می کنیم و با توجه به شرایطی که دارد اگر مشکلی برایش پیش آمده بود اقدام به تجویز قرص خوراکی می کنیم. یعنی فرد با مصرف چند قرص و مکمل هم مشکل قطع شدن عادت ماهانه اش در اثر ورزش و حتی اختلالات هورمونی اش برطرف می شود.

این فوق تخصص نازایی با اشاره به اینکه انجام هرگونه فعالیت سنگین ممکن است عضوی از بدن را درگیر کند، اظهار داشت: اما به این دلیل نمی توان گفت که فرد نمی تواند سراغ این ورزش یا آن فعالیت خاص برود. می تواند فعالیت مورد علاقه اش را انجام دهد اما تحت نظر پزشک باشد تا دچار مشکلات پزشکی نشوند.

سروی با بیان اینکه ورزشکاران رشته های سنگین می توانند به راحتی دوران بارداری خوبی داشته باشند، تصریح کرد: در ورزش های سنگین مثل وزنه برداری و دو استقامت توصیه ما این است که خانم ورزشکار ۶ ماه قبل از بارداری ورزش خود را کنار گذاشته و فعالیتش را متوقف کند تا دوران بارداری اش را به خوبی پشت سربگذارد. اما یکسری ورزش های دیگر مانند تنیس هست که خانم های ورزشکار اگر هورمون هایشان به هم نریزد، در طول بارداری هم می توانند به فعالیت شان ادامه دهند.

وی با بیان اینکه آقایانی که ورزش های سنگین انجام می دهند نیز ممکن است دچار مشکلاتی شوند و باید آنها هم تحت نظر پزشک باشند، ادامه داد: با وجود اینکه این مساله مربوط به حوزه اورولوژی آقایان است و باید متخصص مربوطه با آن پاسخ دهد اما این را می دانم که بیشتر مشکلات و اختلالاتی که در ورزش های سنگین در سطح قهرمانی برای ورزشکاران ایجاد می شود، به طور صددرصد قابل کنترل است و فقط باید ورزشکاران خانم و آقا تحت نظر پزشک باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین