کد خبر: ۷۱۲۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵

پیام حسان دیاب به سازمان ملل درباره دادگاه ویژه لبنان

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان امروز (جمعه) در پیامی برای دبیرکل سازمان ملل، حمایت مالی فوری از دادگاه ویژه لبنان را خواستار شد.
پیام حسان دیاب به سازمان ملل درباره دادگاه ویژه لبنان
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، حسان دیاب، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان امروز (جمعه) در پیامی خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از او خواست با توجه به مشکلات مالی که دادگاه ویژه لبنان با آنها مواجه است، به سرعت راه‌هایی را برای تامین مالی این دادگاه ارائه کند.

دیاب در این پیام گفت: دولت لبنان از شما بابت اینکه هر چه سریعتر با همکاری شورای امنیت و کشورهای عضو آن راه‌های مختلف و جایگزین برای حمایت مالی از دادگاه را ارائه دهید، سپاسگزار خواهد بود.

دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد، در صورتی که نتواند کسری شدید بودجه خود را تامین کند، مجبور خواهد شد ماه ژوئیه کار را تعطیل کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه این دادگاه بین‌المللی اعلام کرد: دادگاه ویژه لبنان متاسف است که اعلام کند با یک بحران مالی بی‌سابقه مواجه است و دادگاه بدون دریافت فوری پشتیبانی مالی، پس از ژوئیه ۲۰۲۱ قادر به فعالیت نخواهد بود.

این دادگاه سلیم عیاش را پس از محکومیت به اتهام مشارکت در ترور رفیق حریری به حبس ابد محکوم کرده و سه متهم دیگر را که از اعضای حزب‌الله بوده و به صورت غیابی محاکمه می‌شدند، از اتهام مبرا کرد.

حریری پیش از استعفای خود در اکتبر ۲۰۰۴، نخست وزیر لبنان بود، او فوریه ۲۰۰۵ در انفجار انتحاری یک کامیون مملو از مواد منفجره کشته شد. در اثر این انفجار بزرگ که هنگام عبور کاروان حامل حریری رخ داد، ۲۲ تن کشته و ۲۲۶ تن دیگر زخمی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین