کد خبر: ۷۱۲۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

متخصص مغز و اعصاب : عوارض واکسن کرونا مقابل فایده آن ناچیز است

پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: هر واکسنی که سازمان غذا و دارو کشور تایید کند، اثر بخشی مطلوبی دارد و عوارض آن در مقابل فواید ایمن سازی ناچیز است.
متخصص مغز و اعصاب : عوارض واکسن کرونا مقابل فایده آن ناچیز است
آفتاب‌‌نیوز :

مرضیه رحیمی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اصفهان گفت: عوارض واکسن کرونا که تاکنون در استان اصفهان تزریق شده است مشابه واکسن هایی است که برای ایمنی خردسالان تزریق می شود و مردم بدون هیچ نگرانی با رعایت اولویت اقدام به واکسیناسیون و افزایش ایمنی بدن خود، کنند.

این پزشک اصفهانی تصریح کرد: دریافت کنندگان واکسن یک هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی لازم را پیدا می کنند و هر واکسنی که سازمان غذا و دارو کشورمان تایید کند، اثر بخشی مطلوبی برای ایمن سازی خواهد داشت.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کووید، مهمترین اصل و مقدم بر درمان است، تاکیدکرد: هنوز هیچ درمان قطعی برای کووید ۱۹ وجود ندارد و به مردم توصیه می شود با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از هر برند واکسن کرونا که به تایید سازمان غذا و دارو برسد بدون هیچ نگرانی استفاده کنند.

وی افزود: احساس درد، سوزش و خارش در محل تزریق واکسن و سردرد خفیف که ممکن است حتی تا ۲ روز پس از تزریق هم ادامه داشته باشد از علائم شایع واکسن های اسپوتنیک، سینوفارم، آسترازنکا و بهارات است که تاکنون در استان اصفهان تزریق شده است و کنترل سردردهای خفیف ناشی از تزریق با مصرف قرص استامینوفن یا ایبوپروفن امکانپذیر است.

وی ادامه داد: تب یک درجه ای، احساس بی حالی و لرز در بدن از دیگر علایم شایع این واکسن ها است که به شکل معمول در دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا بیشتر مشاهده می شود و اگر تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد با گذشت ۴۸ ساعت پس از تزریق ادامه داشت، لازم است با پزشک مشورت شود.

این پزشک اصفهانی تاکید کرد: سردرد ناشی از تزریق واکسن کرونا نیز بیشتر در ۲۴ ساعت نخست بهبود پیدا می‌کند، اما در صورت تداوم و تشدید درد با وجود مصرف مسکن، فرد تزریق کننده باید تحت نظارت پزشک متخصص مغز و اعصاب قرار بگیرد.

وی برخی از مشکلات گوارشی نظیر اسهال و درد مفاصل را از جمله عوارض شایع واکسن کرونای هندی "بهارات" برشمرد و تاکید کرد: متداول‌ترین عارضه جانبی همه واکسن های کرونا علائمی شبیه به سرماخوردگی است و استراحت پس از تزریق واکسن، مصرف مایعات، سبزی‌ها و میوه‌های دارای ویتامین سی می‌تواند عوارض تزریق واکسن کرونا را کاهش دهد.

وی به برخی گزارش ها از موارد نادر لخته شدن خون پس از تزریق برخی واکسن ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تاثیر عوامل زیاد در لخته شدن خون، با این تعداد کم گزارش نمی‌توان ارتباط مستقیمی بین تزریق برخی واکسن ها و لختگی خون پیدا کرد.

وی یادآور شد: ممکن است در مواردی، واکسن در فرد یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند که به آن شوک "آنافیلاکتیک" گفته می‌شود، از این رو به افراد با سابقه آلرژی توصیه می شود، پس از تزریق واکسن تا نیم ساعت تحت نظر قرار گیرند چون این شوک به راحتی با دارو قابل درمان است، البته به این افراد توصیه می شود از تزریق دوز دوم واکسن پرهیز کنند.

کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین