کد خبر: ۷۱۲۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶
روایتی تلخ و ترسناک

سالانه ۲ هزار میلیارد در جیب تصادفات ساختگی!

تصادفات ساختگی هر سال بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارت به همراه دارد/پلیس از ترسیم کروکی‌های الکترونیکی سخن گفته و دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای
سالانه ۲ هزار میلیارد در جیب تصادفات ساختگی!
آفتاب‌‌نیوز :

یک تصادف ساختگی، یک گزارش غیرواقعی و دریافت خسارت از شرکت‎های بیمه؛ روندی که نتیجه‎‌اش پرداخت سالانه ۲ هزار میلیارد تومان خسارت از صندوق بیمه‎‌هاست و علاوه بر این ضربه اقتصادی، لطمات اجتماعی هم به همراه دارد.

پلیس چه می‎‌گوید؟

«سردار سید کمال هادیانفر»، رئیس پلیس راهور ناجا، در گفت‎وگویی با ایلنا به این موضوع اشاره کرده و گفته است: یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی است، تصادفات ساختگی است و براساس گزارش‎ها، بیمه‎ها سالانه نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بابت تصادفات ساختگی خسارت پرداخت می‌کنند». سردار هادیانفر، ترسیم کروکی‎های الکترونیکی توسط افسران پلیس را یک راهکار برای کاهش این‎گونه تصادفات ساختگی اعلام و ابراز امیدواری کرده است با توسعه آن در همه استان‎های کشور، بتوان میزان خسارت‎وارده به شرکت‎های بیمه را کاهش داد.

۸۰ درصد خسارت جانی، ۲۰ درصد خسارت مالی

«علی اصغر عنایت» دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه‏گران کشور به آمار‌های مربوط به تصادفات ساختگی اشاره و اظهار می‎کند: از نظر تعداد، ۹۰ درصد تصادفات ساختگی مربوط به خسارات مالی و ۱۰ درصد مربوط به خسارات جانی است؛ اما از نظر ریالی، خسارت جانی حدود ۸۰ درصد این ۲ هزار میلیارد تومان پرداختی بیمه‌‎ها را شامل می‎شود و فقط ۲۰ درصد آن مربوط به خسارات مالی این نوع تصادف‎هاست.

۹۰ درصد موتورسیکلت‎ها بیمه ندارد

عنایت می‎گوید: میزان قابل توجهی از خسارت‎های مالی تصادفات ساختگی، مربوط به موتورسیکلت‎هاست و باتوجه به این‎که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در کشور فاقد بیمه هستند، وقتی که تصادفی رخ می‎‌دهد راکبان آن با احساسی‎‌کردن ماجرا، سعی می‏کنند صحنه‎‌سازی و از بیمه‌نامه دیگران استفاده کنند. در کنار آن، ۲۵ درصد سایر وسایل نقلیه هم فاقد بیمه هستند و به همین دلیل بعد از تصادف دست به صحنه‌‎سازی می‎زنند. او ادامه می‎دهد: طبق قانون شرکت‎های بیمه موظف‎‌اند بدون کروکی پلیس تا مبلغ ۱۶ میلیون تومان خسارت را پرداخت کنند و با توجه به این‎که برخی افراد از این مزیت قانونی سوءاستفاده می‎کنند، ضرر قابل توجهی متوجه بیمه‌‎ها می‎شود.

ما و دیگر کشور‌ها

از دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه‎گران کشور، درباره آمار تصادفات صوری و ساختگی در سایر کشور‌ها هم می‎پرسم و او می‏گوید: به طور معمول همه شرکت‎های بیمه اتومبیل در جهان با موارد صوری و تقلبی مواجه می‎شوند، اما حداکثر تعداد آن در سایر کشور‌ها بین ۲ تا ۵ درصد کل خسارات پرداختی آن‎هاست؛ در حالی که در کشور ما بیش از ۲۰ درصد پرداخت‎ها مربوط به این حوزه است.

تصادف به جای سرقت؟!

عنایت دراین‌‎باره به ماجرایی عجیب اشاره و اظهار می‎کند: «گزارش‎هایی داریم که نشان می‎دهد بسیاری از افرادی که قبلا به سرقت روی می‎آوردند، حالا سرقت را رها کرده و به ایجاد تصادفات ساختگی برای دریافت دیه مشغول شده‎اند؛ علاوه بر آن باند‌هایی تشکیل شده که کار‌های وحشتناکی انجام می‎دهند، مثلا افرادی را دارند که متخصص شکستن استخوان هستند، افرادی مثل معتادان را وارد باند خود می‎کنند، قسمتی از استخوان بدن آن‎ها را می‎شکنند و بعد از آن با یک تصادف ساختگی، به جای هزینه ۵۰۰ هزار تومانی یک گچ‎گرفتگی ساده، بیش از ۴۰ میلیون تومان دیه از بیمه‎‌ها می‏گیرند». عنایت از اتفاق تلخ‎تری در این حوزه که آسیب اجتماعی سیاه‎تری است هم سخن می‎گوید؛ اتفاقاتی که پای برخی زنان را به ماجرای تصادفات ساختگی باز می‎کند، اما روایتش آن‎قدر تلخ و ترسناک است که از بازگوکردن آن صرف‎نظر می‎کنم.

چه باید کرد؟

از او درباره راهکار پیشنهادی برای حل این مشکل و کاهش آسیب‎های اقتصادی و اجتماعی آن می‎پرسم. عنایت می‎گوید: واقعا نمی‎توان راهکار قطعی برای این موضوع ارائه کرد؛ اما پیشنهاد ما این است که در این حوزه دادگاه تخصصی داشته باشیم و تنها به بررسی کیفری ماجرا بسنده نشود. عنایت اظهار می‎کند: سال‌هاست شرکت‎های بیمه در حوزه بیمه شخص‎ثالث زیان‎ده هستند و هیچ سودی از آن نمی‎برند، البته آن‎ها این موضوع را پذیرفته‎اند و گلایه‌‎ای هم ندارند، اما این گونه خسارت‎های سنگین به بیمه‏ها، مشکلات متعدد دیگری به همراه دارد و به همین دلیل باید برای حل آن چاره‌‎اندیشی کرد». این دغدغه مهم مردم را هم با عنایت در میان می‎گذارم که «نکند حساسیت‎های بیش از حد بیمه‎‌ها در بررسی تصادفات، منجر به تضییع حقوق برخی مردم و ساختگی‎انگاشتن تصادفات واقعی آن‎ها شود»، اما او تاکید می‎کند که بیمه‎‌ها چنین رویکردی ندارند و شرایط موجود هم به خوبی نشان می‎دهد که خود آن‌ها متضرر اصلی وضعیت کنونی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
پول حروم خوردن نداره میخوری ولی یه مدت بعد همون پول رو از جایی ضرر میدی ولی شانس بیاری از بدنت ضرر ندی قانون کائنات هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین