کد خبر: ۷۱۲۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

هنرمندان و رئیس جمهور آینده

یک سازنده ساز، جلوگیری و ایجاد محدودیت برای هنر موسیقی را بزرگترین تهاجم فرهنگی دانست و بهبود شرایط تولید و ارائه و اجراء آثار هنری مختلف را از جمله مهمترین انتظارات خود از دولت و رئیس جمهور آینده ایران بیان کرد.
هنرمندان و رئیس جمهور آینده
آفتاب‌‌نیوز :

جواد خلیلی با اشاره به انتظارات هنرمندان تولیدکننده ساز از دولت آینده، اظهار کرد: طبیعتاً معیشت مردم باید در اولویت دولت و رئیس‌‍‌جمهور آینده قرار گیرد. شرایط اقتصادی جامعه از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه واقع شده و بهبود یابد. از این رو من فکر می‌کنم تا زمانی که تولید داخلی ارتقا پیدا نکند و مورد توجه ویژه قرار نگیرد، بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم تحقق پیدا نخواهد کرد. به نظر من بهتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی تنها با فروش نفت و واریز یارانه ایجاد نمی‌شود و مستلزم افزایش و رونق تولید است.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً بین فرهنگ و هنر ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ چراکه هنر کاملاً برگرفته از فرهنگ و تمدن هر مملکتی است و با سیاست نیز ارتباط دارد و سیاسیون -به ویژه در شرایط خاص مانند جنگ یا انتخابات- بیشترین بهره را از هنر می‌برند.

بهبود فضای تولید و اجراء آثار هنری

این سازنده ساز در خصوص انتظارات از دولت و رئیس‌جمهور آینده در زمینه فرهنگ و هنر و به ویژه موسیقی، بیان کرد: مهمترین انتظار ما از دولت، بهبود فضای تولید و اجراء آثار هنری گوناگون و به ویژه موسیقی در مناطق مختلف کشور و تبعیض قائل نشدن در شرایط و محدودیت‌های اجرایی در شهرهای مختلف است. تاکنون توجه ویژه‌ای به هنر موسیقی نشده است و این عدم توجه در شهر مشهد بیشتر از سایر شهرها به چشم می‌خورد. به طوری که برنامه‌ها و فعالیت‌های موسیقایی با محدودیت‌های بسیاری مواجه بوده که شرایط را برای هنرمندان سخت کرده است.

خلیلی با اشاره به تأثیر هنر بر نشاط و پویایی جامعه، تصریح کرد: هنر توسط هنرمند خلق می‌شود. بنابراین اگر هنرمندان نباشند، به تبع هنری به جامعه ارائه نمی‌شود و در نتیجه نمی‌تواند برای مردم انگیزه ایجاد کند. بی‌توجهی به ذات هنر در کشور ما بسیار زیاد دیده می‌شود و این بی‌توجهی در طول سال‌های گذشته در مورد هنر موسیقی به طور مضاعف بوده است، لذا توجه به هنرمندان و ذات هنر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاهش محدودیت‌ها

وی ادامه داد: در حال حاضر موسیقی در جایگاه مناسبی نزد مسئولان قرار نگرفته و در زندگی مردم جاری نیست. به تعبیری دیگر موسیقی، هنری سرکوب شده به شمار می‌رود. در حالی که در کشورهای دیگر موسیقی به عنوان درس به کودکان و دانش‌آموزان آموخته می‌شود و به این ترتیب افراد از ابتدا با این هنر عجین هستند. در نتیجه موسیقی در زندگی آن‌ها جاری و ساری است و از طریق این هنر شادی می‌کنند.

این سازنده ساز با بیان این‌که «جلوگیری و ایجاد محدودیت برای هنر غنی موسیقی ایران بزرگترین تهاجم فرهنگی است که اتفاق می‌افتد»، عنوان کرد: این محدودیت‌ها سبب می‌شود موسیقی نامناسب در میان مردم رایج شود. همانطور که موسیقی حال حاضر کشور ما موسیقی فاخر نیست. به عبارتی دیگر سرکوب هنر موسیقی و ایجاد محدودیت برای آن سبب می‌شود افراد و هنرمندان به سراغ موسیقی فاخر نرفته و جایگاه و شأن موسیقی غنی ایرانی افت پیدا کند.

خلیلی اضافه کرد: بنابراین چنانچه هنر موسیقی و هنرمندان این حوزه ارج و قرب پیدا کند و برخوردی در شأن هنر و هنرمند صورت گیرد، شرایط هنرمندان و کیفیت آثار بهبود پیدا خواهد کرد. به گونه‌ای که انگیزه‌ای برای هنرمندان ایجاد می‌شود و به تبع این انگیزه به مخاطبان نیز منتقل می‌شود و به این ترتیب نشاط و انگیزه در جامعه، فضای کسب و کار، فضای اجتماعی، افزایش پیدا می‌کند که پیامدهایی مانند دوری از پرخاشگری و... را به دنبال خواهد داشت.

بیمه و بهبود شرایط اقتصادی

وی تصریح کرد: در حال حاضر تورم مشکلات زیادی را به وجود آورده است و هنرمندان نیز بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند. این مشکلات اقتصادی شرایطی را ایجاد می‌کند که مردم تنها بتوانند نیازهای اولیه خود و خانواده خود را برطرف کنند، لذا توجه به تفریحات و فعالیت‌های هنری در اولویت پایین‌تری قرار گرفته و کم خواهد شد. به طوری که افراد به سراغ سینما، تئاتر، کنسرت و به طور کلی فعالیت‌های هنری نخواهند رفت که همه این اتفاقات بسیار ناراحت‌کننده است و سبب می‌شود هنرمندان فشارهای زیادی را متحمل شوند. همچنین فاصله گرفتن از هنر و شاخه‌های مختلف آن مانند موسیقی، سینما، تئاتر و... در درازمدت شرایط و اتفاقات بسیار بدی را در پی خواهد داشت.

خلیلی با بیان اینکه «بیمه هنرمندان یکی از دغدغه‌های مهم این قشر از جامعه است»، افزود: بیمه هنرمندان بسیار سخت‌گیرانه اعمال می‌شود، به گونه‌ای که هنرمندان باید هفت خوان رستم را طی کنند تا بیمه شوند. پس از بیمه شدن نیز تبعاتی وجود دارد که موجب نگرانی هنرمندان می‌شود. به عنوان مثال نظارت و سرکشی‌های بسیاری صورت می‌گیرد و در صورتی که یک روز در کارگاه حضور نداشته باشند، دیگر به عنوان هنرمند شناخته نخواهند شد و این‌گونه تلقی می‌شود که کارگاه هنرمند تعطیل شده است و بنابراین بیمه آن‌ها لغو می‌شود.

آموزش موسیقی در مدارس

وی در خصوص آموزش موسیقی و ساز، عنوان کرد: به نظر من موسیقی باید از دوران دبستان و به صورت آموزش پایه در مدارس انجام شود. بدون اغراق موسیقی حال حاضر کشور به سمت ابتذال سوق پیدا کرده است و موسیقی‌های نامناسب و سطحی وارد هنر موسیقی ما شده است. به تعبیری دیگر موسیقی غنی ما با محدودیت‌هایی مواجه شده است که باعث شده تشخیص موسیقی مناسب و باکیفیت برای مردم دشوار شود. زیرا عجین شدن با موسیقی سنتی ما را با دنیایی جدید و متفاوت روبه‌رو ساخته و حس و حال خوبی ایجاد می‌کند.

این سازنده ساز اضافه کرد: علاوه بر این‌ها موسیقی ما با ادبیات آمیخته است و به نوعی نمایانگر اشعار شاعران بزرگی همچون حافظ، سعدی، مولانا و... است و جاری شدن این سبک از موسیقی غنی کشور، رفتار، گفتار و آداب اجتماعی تمام مردم را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. حال آن که اشعار موسیقی امروزی در صورت مغایرت نداشتن با جریان‌های سیاسی و شعائر دینی، مجوز دریافت خواهند کرد، حتی اگر دارای محتوا و کیفیت مناسب و در خور نباشند.

خلیلی گفت: موسیقی سنتی بسیار آموزنده است و غنای فرهنگی بسیاری دارد و تمیز و شناسایی موسیقی فاخر و مبتذل در شرایطی میسر خواهد شد که مردم جامعه از کودکی با این هنر جذاب همراه و عجین شده باشند و در این شرایط موسیقی کشور نیز رشد خواهد کرد. کشور ایران فرهنگ بسیار غنی و فوق‌العاده‌ای دارد و در زمینه‌های مختلف دارای تمدن و پیشینه‌ بسیار قوی است ‌که لیاقت جایگاه بسیار رفیع‌تری دارد، اما متأسفانه امروزه موسیقی ما در دنیا کمتر شناخته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین