کد خبر: ۷۱۲۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

کدام ستاره‌های فوتبال با تغییر پستشان بازیکن موثرتری شدند؟

مربیان فوتبال برای نتیجه گیری بهتر تیم، سعی دارند از تمام ظرفیت بازیکنان و ترکیب استفاده کنند.
کدام ستاره‌های فوتبال با تغییر پستشان بازیکن موثرتری شدند؟
آفتاب‌‌نیوز :

مربیان برتر فوتبال دنیا همیشه در اندیشه این هستند که بتوانند بهترین تاکتیک را با توجه ظرفیت ترکیب و توانایی‌های بازیکنان خود اتخاذ کنند. در همین رابطه همیشه شاهد این هستیم که تغییر پست و تاکتیک به یک اتفاق بزرگ در تیم‌های برتر فوتبال اروپا بدل شده و مربیان همیشه سعی دارند از ویژگی‌های منحصر بفرد ستاره‌هایشان در پست‌های متفاوت استفاده کنند.

به عنوان مثال در این فصل، منچسترسیتی با هدایت پپ گواردیولا تاکتیک‌های متفاوتی را امتحان کرد و به وضوح نقش تاکتیکی «ژائو کانسلو» در این فصل مورد توجه کارشناسان فوتبال قرار گرفت. مدافع راست پای پرتغالی در این فصل چیزی فراتر از یک «فول‌بک راست» در منچسترسیتی بود و به یک مهره بزرگ در اندیشه‌های گواردیولا بدل شد و در بسیاری مواقع دیده می‌شد که این بازیکن بیشتر به جای اینکه در کنار خط طولی بازی کند به میانه میدان تمایل دارد. یا مثلا در تیم چلسی با آمدن توخل کاملاً تاکتیک تیم تغییر کرد و آبی‌های لندن به یک قدرت بزرگ بدل شدند.

فرانک لمپارد در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در ۱۹ بازی ابتدایی لیگ برتر که سِمت مربیگری چلسی را برعهده داشت بیشتر با ایده ۳-۳-۴ بازی کرد، ولی توماس توخل در اولین حضور خود به عنوان سرمربی چلسی این ایده را تغییر داد و سیستم بازی تیم را به ۱-۲-۴-۳ بدل ساخت. او نقشی متفاوت به «میسون مونت» در پست پشت مهاجم داد و از بازیکنانی مثل پولیسیچ، هاورتس و زیاش به عنوان دیگر بازیکن پشت مهاجم خود استفاده کرد. توخل در ابتدا به «تامی آبراهام» در پست مهاجم نوک خود بازی می‌داد، ولی پس از چند بازی این پست به ژیرو و بعد از آن به طور دائم به «تیمو ورنر» سپرده شد. البته در این پست بازیکنی مثل هاورتس نیز بازی کرد.

توخل توانست با تغییر سیستم این تیم را با اقتدار به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بدل سازد و نام خود را به عنوان یکی از بهترین مربیان دنیا به جهان مخابره کند. او تاثیری بزرگ در چلسی گذاشت و حالا با تمدید قرارداد به فکر این است که دوباره به قهرمان اروپا بدل شود و بتواند در لیگ برتر انگلیس با تیم‌های بزرگی، چون منچسترسیتی، لیورپول و حتی منچستریونایتد برای قهرمانی رقابت کند.

به غیر از ۲ فینالیست بزرگ اروپا، مربیان نام‌آشنای دیگر نیز در این فصلی که گذشت سعی کردند از تغییر تاکتیک و مشخصاً از تغییر پست بازیکنان در مسابقات استفاده کنند تا بتوانند از تمام ظرفیت ترکیب تیم و بازیکن خود بهره‌مند شوند.

در گزارش زیر به صورت خلاصه از مهمترین بازیکنانی که در سال‌های اخیر فوتبال با تغییر پست، به بازیکنی بهتر بدل شدند خواهیم پرداخت.

*دیوید آلابا

مدافع چپ پای اتریشی در تیم بایرن مونیخ زیر نظر هاینکس در پست دفاع چپ یا به عبارتی «فول‌بک چپ» بازی کرد. او سال‌ها در این پست به آلمانی‌ها کمک کرد تا اینکه پپ گواردیولا پست او را تغییر داد. با آمدن پپ او هم در دفاع چپ بازی کرد و هم توانست به عنوان هافبک تدافعی به تیمش کمک کند. همین مسئله باعث شد تا آلابا به یک بازیکن چند پسته بدل شود و ارزشش بیشتر از قبل شود.

در سال‌های پایانی به دلیل ضعف مونیخ در خط دفاعی، آلابا به یک مدافع وسط نیز لقب گرفت و حتی توانست به یکی از برترین‌های پست خودش تبدیل شود. اکنون او راهی رئال مادرید شده تا بتواند جانشین راموس یا واران در دفاع مرکزی شود.

آلابا در این سال‌ها نشان داده که در پست‌های مختلف می‌تواند نمایش‌هایی درخشان از خود به ثبت رساند و به همین علت به یکی از بهترین بازیکنان فوتبال در این سال‌ها لقب گرفته است.

*خوان کوادرادو

در تیم آشفته یوونتوس زیر نظر پیرلو، شاید بتوان بهترین بازیکن این تیم را «خوان کوادرادو» در کنار فدریکو کیه‌زا دانست. این بازیکن که در پست «فول‌بک راست» یا «وینگ‌بک راست» عملکردی درخشان از خود به ثبت رسانده توانسته به یکی از بهترین‌های پست خودش لقب گیرد.

این بازیکن در ابتدا تنها یک دفاع راست بود، ولی توانست با درخشش در تیم یوونتوس به یک وینگر راست بدل شود و بتواند حملات تیم را سازماندهی کند.

*فیلیپ کوشتیچ

ستاره صرب آینتراخت فرانکفورت، یکی از بهترین بازیکنان این فصل بوندس لیگا بود و شاید در سال‌های آتی بیشتر از این‌ها از او درخشش ببینیم. کوشتیچ که در این فصل توانست آمار خیره کننده ۱۷ پاس گل در ۳۰ بازی را در کنار ۴ گل به ثبت رساند یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی صربستان نیز در یورو محسوب می‌شود.

کوشتیچ زیر نظر «ادی هوتر» به یک وینگر چپ فوق العاده بدل شد و از یک دفاع چپ معمولی به یک ستاره نام گرفت. او که حتی توانسته در پست وینگر راست برای فرانکفورت بازی کند وقتی به بال چپ تیم بدل شد، توانست باعث درخشش آینتراخت شود و یک شاهکار در بوندس لیگا رقم زند.

*یوشوا کیمیش

شاید بهترین بازیکن کنونی تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ، جوانی لاغر اندام در میانه میدان به نام «کیمیش» باشد. این بازیکن که توانسته در پست هافبک میانی به یک ابرقدرت در زمین فوتبال شود، پیشتر در پست دفاع راست بازی می‌کرد. البته او در پست دفاع راست نیز یک شاهکار تمام عیار بود و توانست در آن پست نیز به یکی از بهترین‌ها در دنیا لقب گیرد. می‌توان ادعا کرد که کیمیش یکی از برترین بازیکنان کنونی فوتبال است و در هر پستی می‌تواند درخشان ظاهر شود.

اما با این حال اگر دفاع راست آماده‌ای در باشگاه بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان بازی کند، او می‌تواند بازیکنی تاثیرگذارتر در خط میانی نام گیرد. اکنون او در کنار لئون گورتزکا یک زوج فوق‌العاده در بایرن و تیم ملی تشکیل داده‌اند که می‌تواند هر تیمی را اذیت کند. بی‌شک او در کنار گورتزکا در خط میانی تیم ملی آلمان مهره‌ای اساسی برای لو در یورو ۲۰۲۰ خواهد بود.

*خسوس ناواس

بازیکنی که در منچسترسیتی دیگر همه فکر کردند فوتبالش به پایان رسیده و با بالا رفتن سنش نمی‌تواند در ترکیب اصلی بازی کند، در سویا یک شاهکار بزرگ رقم زد و توانست در سن ۳۵ سالگی یکی از عناصر مهم لوپتگی در قهرمانی لیگ اروپا و رسیدن به لیگ قهرمانان اروپا نام گیرد.

ناواس پیشتر در پست بال راست بازی می‌کرد و در خط تهاجمی به تیم هایش کمک می‌کرد، ولی حالا در پست دفاع راست در اندیشه‌های لوپتگی بسیار خوب جا افتاده و با این سن و سال یکی از بهترین بازیکنان دنیا نام گرفته است.

به نظر می‌رسد ناواس در پخته‌ترین زمان فوتبالی‌اش قرار گرفته و به یک ستاره بزرگ در پست دفاع راست بدل شده است.

*مارکوس یورنته

بازیکنی که زیر نظر زیدان به هیچ جایی نرسید و بازیکن خنثی شده بود، تحت هدایت سیمئونه به یک ستاره بدل شد. یورنته که توسط رئال به فروش رسید، با درخشش در اتلتیکو باعث شد تا این تیم بالاتر از تیمِ زیدان به مقام قهرمانی دست پیدا کند. بی‌شک یورنته نقشی اساسی در تیمِ سیمئونه ایفا کرد و توانست در پست هافبک پشت مهاجم و متمایل به چپ نقشی مهم در مادرید به ثبت رساند.

یورنته پیشتر در پست هافبک تدافعی بازی می‌کرد، ولی زیر نظر «ال‌چولو» توانایی‌هایش شناخته شد و در خط تهاجمی به یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی اسپانیا نام گرفت.

*ممفیس دپای

ستاره هلندی که اکنون در حال انتقال به بارسلوناست یکی از عناصر مهم لیون در این سال‌ها شناخته می‌شود. بازیکنی که با انتقال به منچستریونایتد یک تجربه بسیار منفی را ثبت کرد در لیون زیر نظر «رودی گارسیا» احیا شد و توانست به مرد اصلی تیم ملی هلند نیز لقب گیرد.

دپای در پست وینگر چپ پیشتر بازی می‌کرد، ولی حالا در ساختار ترکیب لیون به پشت مهاجم لقب گرفته است. او حتی می‌تواند به عنوان مهاجم کاذب برای تیم به میدان برود. دپای حالا نقش بازی‌ساز نیز به خود گرفته و توانسته بیشتر از گذشته به تیم کمک کند.

رودی گارسیا نشان داد که مشخصاً ممفیس در میانه زمین بهتر از کناره‌ها به تیم کمک می‌کند و این تغییر پست باعث شد تا ستاره فراموش شده هلندی دوباره احیا شود و حالا مسیر بارسلونا را در پیش روی خود مشاهده کند.

*نیمار

در انتها نیمار را بررسی می‌کنیم که در تیم پاری سن ژرمن به عنصر اصلی بازی‌سازی لقب گرفت و به میانه آمد و توانست عملکردی متفاوت از خود به ثبت رساند. نیمار نشان داد که در میانه میدان بهتر از گوش‌ها بازی می‌کند و می‌تواند به عنوان بازیکن آزاد در میانه میدان به تیمش کمک بیشتری کند. البته در بارسلونا به دلیل حضور مسی، اینیستا و ژاوی، نیمار نمی‌توانست این نقش را به خود بگیرد و نمی‌توان ایرادی به تاکتیک‌های آن زمان با مربیگری انریکه گرفت.

نیمار در پاریس نشان داد که در میانه میدان او می‌تواند تاثیر بیشتری در بازی‌ها بگذارد و عملکردی موثرتر داشته باشد.

او در تیم ملی برزیل نیز نقشی مشابه گرفت و توانست به بازیکن اول سلسائو نام گیرد. نیمار در کوپا‌آمریکا و جام جهانی سال آینده می‌تواند نقش اصلی برزیل را اجرایی کند و باید دید چه عملکردی در آن مسابقات از خود به ثبت خواهد رساند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین