کد خبر: ۷۱۲۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

مناظراتی که با انتقاد اصولگرا و اصلاح‌طلب همراه شد

برگزاری مناظره دوم بدون تغییر شکلی نسبت به مناظره نخست، انتقادهایی به دنبال داشت. محدود کردن نامزدها به پاسخ‌گویی به سوالاتی جزئی، بی‌توجهی به مسائل و چالش‌های کلان کشور، غالب بودن فضای مجادله به جای فضای مباحثه، تخریب دولت و ... رئوس انتقاداتی است که مطرح می‌شود.
مناظراتی که با انتقاد اصولگرا و اصلاح‌طلب همراه شد
آفتاب‌‌نیوز :

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*سخنگوی وزارت بهداشت: اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است

«سیماسادات لاری» درمصاحبه‌ای جزئیات پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر اتخاذ شده برای حفظ سلامت عوامل انتخابات و رای دهندگان را تشریح کرد و گفت: جانمایی صندوق‌های رای و شعب اخذ رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت انجام می‌شود. اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همچنین هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها ممنوع است.

لاری با بیان اینکه از تجمع رای دهندگان در روز رای گیری در صف‌ها و پای صندوق رای بدون رعایت فاصله‌گذاری حداقل ۲ متری باید جلوگیری شود، اظهار کرد: سلامت کلیه خبرنگاران، عوامل نظارتی و اجرایی و سایر افراد دخیل در فرآیند انتخابات در طول مدت آغاز تا پایان انتخابات، از نظر بیماری کووید ۱۹ با استفاده از کد ملی آنها در سامانه ماسک بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه اندازی کارناوال‌ها، میتینگ‌های تبلیغاتی و هرگونه تجمع در فضای سربسته مطلقا ممنوع است، گفت: همچنین اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات به خصوص در روز رای گیری ممنوع است.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*مدیرعامل بنیاد باران و انتقاد از ساختار و محتوای مناظره

«جواد امام» در مصاحبه‌ای با تشریح فضای مناظره انتخابات اظهار داشت: این مناظره هیچ بازتاب مثبتی برای تشویق مردم در مشارکت نداشته است همه منتظر بودند تا نوعی ارزیابی از این مناظرات داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد، طراحی برنامه ها فاقد هر گونه جذابیتی بود و باعث شد مردم نتوانند برنامه های نامزدها را ارزیابی کنند.

مدیر عامل بنیاد باران تصریح کرد: ساختار شکلی مناظره ها در پاسخگویی ۳ دقیقه‌ای برای تشریح مسائل کلان کشور یکی از نکات ضعف این مناظره بود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه برگزاری اینگونه مناظره ها در تخصص صدا و سیما است، افزود: برای امر مهم کشورداری و چالش های که کشور با آن مواجهه است طراحی اینگونه سوال ها را باید به اهل فن واگذار کنند و صاحبان فرهنگ، اندیشه و اقتصاددانان در طراحی سوال ها مشارکت می کردند، نه اینکه از سوی صدا و سیما سوالات مهندسی شود به گونه ای که حتی چالش‌های همانند برجام تحریم و کرونا در این مناظره نادیده گرفته شد.

* دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها: نه در سوالات مناظره و نه در اظهارات اجازه نمی‌دهند که کاندیداها به حوزه بحران‌های اقتصادی فعلی و تحریم‌ها ورود کنند

«محمود صادقی» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: این مناظره‌ها کمی سرد و محافظه‌کارانه برگزار می‌شود و گویا از قبل مفروضشان این است که نباید چالشی ایجاد شود. این در حالی است که اساساً مناظره برای چالش است، البته منظور از چالش تهمت و هتاکی نیست، بلکه مردم باید رویکردها و گفتمان‌ها را ببینند تا بتوانند از بین آنها کاندیدای نهایی را انتخاب کنند. در مجموع صدا و سیما سعی کرده است یک شور و نشاطی ایجاد کند و من این عملکرد صدا و سیما را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما نقدهایی هم مطرح است که مستند اول آقای همتی و مهرعلیزاده سانسور شد. به نظر می‌رسد که محدودیت‌هایی که صدا و سیما اعمال می‌کند، بیشتر متوجه این دو کاندیدا است.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اضافه کرد: نه در سوالات و نه در اظهارات اجازه نمی‌دهند که کاندیداها به حوزه بحران‌های اقتصادی فعلی و تحریم‌ها ورود کنند و قصد دارند آنها را به ناکارآمدی دولت فعلی نسبت دهند.

* رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران: جبهه اصلاحات هنوز در مورد حمایت از هیچ کدام از نامزدها اعلام نظر و حمایت نکرده است

«محسن هاشمی» در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری آنچه که تاکنون رخ داده است، جدای از اینکه افراد و شخصیت ها نه به عنوان نماینده حزبشان می توانند از نامزدها حمایت کنند، اما جبهه اصلاحات هنوز در مورد حمایت از نامزدها اعلام نظر نکرده است. طی روزهای آتی جبهه اصلاحات باید جلسه ای تشکیل دهد و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از نامزدها را روشن کند اما تاکنون در این مورد از هیچ نامزدی حمایت نکرده است.

هاشمی در مورد انتخابات شورای شهر نیز اظهار داشت: در مورد شرکت جبهه اصلاحات ایران در انتخابات شوراها باید بگویم چند روز قبل جلسه ای تشکیل و تصمیم گرفته شد که جبهه اصلاحات در شوراها لیست داشته باشد.

آخرین مواضع احزاب میانه‌رو

* دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس: نامزدها از بی‌برنامگی به تخریب دولت روی آورده‌اند

«میراعظم هاشمی» در مصاحبه‌ای به انتقاد از عملکرد نامزدها در مناظره پرداخت و نوشت: در همه جای دنیا نامزدهای انتخابات قبل از هرچیز به بیان برنامه‌های خود می‌پردازند و به مردم می‌گویند که چه در چنته دارند و بعد به مشکلات اشاره می‌کنند و حتی از بیان دستاوردها و موفقیت‌های رقیب خود هم وحشتی ندارند و در کنار بیان کاستی‌ها، موفقیت‌ها را هم نادیده نمی‌گیرند.

این فعال سیاسی استان فارس ادامه داد: کسی که می‌خواهد رئیس جمهوری کشوری شود که در دنیا دارای کلاس سیاسی است، نباید به جای بیان برنامه‌های خود تمام انرژی اش را صرف تخریب و حمله به دولت کند. چنین بی‌پروا و بی محابا تاختن به دولت ناشی از عدم بلوغ سیاسی این افراد است. در این دوره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیاست و راهکار حمله به دولت را برای رای آوری در پیش گرفته‌اند در حالی که با این راهکار به جایی نمی‌رسند.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*سخنگوی شورای ائتلاف: پنجشنبه از لیست ائتلاف با شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» رونمایی می‌کنیم

«امیر ابراهیم رسولی» تصریح کرد: روز پنجشنبه و به طور رسمی از لیست ائتلاف با شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» رونمایی می‌کنیم. برای بازگشت به دوران با شکوه خدمت به مردم شریف تهران پس از گذراندن مراحل فرآیند به لیست ۲۱ نفره ای از شایستگانی متخصص و متعهد می‌رسیم تا ناکارآمدی در چهار سال اخیر را در پایتخت ایران اسلامی را جبران کنیم.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: تلاش شد تا در لیست ائتلاف عدالت در انتخاب بهترین‌ها لحاظ شود و امیدواریم از ظرفیت همه کاندیداهایی که نتوانستند در لیست قرارگیرند در خدمت به مردم در اداره بهتر پایتخت استفاده‌ای مطلوب انجام گیرد.

* دبیرکل جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازار: این مناظره هیچ شباهتی به مناظره سازنده نداشت

«احمد کریمی اصفهانی» در مصاحبه‌ای گفت: این مناظره هیچ شباهتی به مناظره سازنده نداشت؛ مناظره‌ای برای مردم مهم است که بتواند روشنگری کند و کاندیداها برنامه‌هایشان را در آن ارائه دهند تا مخاطب خودشان را به تصمیم برسانند و آنها بتوانند به بهترین و شایسته‌ترین برنامه رای دهند.

وی افزود: چیزی که برگزار شد مناظره نبود بلکه یک مشاجره بود؛ کاندیداها در نظام جمهوری اسلامی که شان آن خیلی بالاتر از این حرف‌ها است باید به خاطر خدا کار کنند، ما چنین رفتاری می‌شود؛ فقط می‌توانم بگویم که متاسفم و شاید لازم بود که شورای نگهبان پیش از این چیزی که دقت کرده، حذف می‌کرد؛ بیشترین چیزی که مد نظر می‌آید این است که جایگاه ریاست جمهوری این نیست که این افراد بخواهند کاندیدای آن شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین