کد خبر: ۷۱۳۱۶۸
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
اصولگرایان در انتخاباتی رقابتی با مشارکت بالا، قافله را به رقبا می‌بازند

الگوبرداری گزینشی اصولگرایان از مدل چینی برای ایران

به دنبال پیروزی "حسن روحانی" در انتخابات سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ محافظه‌کاران ایران دریافتند که در انتخاباتی آزاد و رقابتی با مشارکت اکثریت رای‌دهندگان قافله را به رقبا می‌بازند و شانسی برای پیروزی نخواهند داشت. امروز محافظه‌کاران ایران خود را یک گروه "اقلیت صالح" قلمداد می‌کنند که به اصول نظام معتقدند و وفادار هستند. برخی از آنها دیگر اراده ملت را منبع قانونی برای مشروعیت قدرت سیاسی نمی‌دانند؛ در نظام ایده آل آنان انتصاب افراد مانند نظام چین است.
الگوبرداری گزینشی اصولگرایان از مدل چینی برای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

برخی جریان‌های سیاسی ایران سال‌هاست که از نظام انتخاباتی فعلی ناامید شده‌اند -انتخاباتی که تمام شهروندان را به رای دادن تشویق می‌کند- چرا که می‌دانند در صورت رای دادن اکثریت شهروندان شانسی برای برنده شدن نخواهند داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "المانیتور" در مقاله‌ای با اشاره به اینکه بسیاری از ناظران معتقد هستند مشارکت انتخاباتی در این دوره کاهشی است، می‌نویسد: "طیف تندرو‌ها در ایران به نظر می‌رسد با این موضوع و دلسرد و ناامید شدن شهروندان معمولی ایرانی مشکل و مخالفتی ندارند. نخبگان سیاسی ایران زمانی انتخابات را منبعی برای مشروعیت نظام قلمداد می‌کردند. آنان دائما اشاره می‌کردند که حضور گسترده ایرانیان در انتخابات مهر تاییدی برای مشروعیت نظام است. با این وجود، زمانی که اکثریت رای دهندگان به طور فزاینده در چندین انتخابات به نامزد‌های جناح تندرو اقبال نشان ندادند و به آنان رای ندادند معادلات تغییر کرد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی، ایرانیان با رای دادن به "محمد خاتمی" اصلاح‌طلب، تندرو‌ها را غافلگیر کردند. در سال‌های پس از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری همواره محل اختلاف بود. محافظه‌کاران اکنون از نظام انتخاباتی فعلی دور می‌شوند و قصد دارند آن را به نظامی تبدیل کنند که از دیدشان تنها امکان به قدرت رسیدن نامزد‌های "اصلح" در آن وجود دارد. از دید آنان اگر رای دهندگان به افراد "درست" رای دهند، محافظه‌کاران و یاران‌شان می‌توانند اکثریت لازم را برای اشغال مناصب سیاسی دولتی و اجرایی حفظ کنند. آنان الگویی را برای آینده می‌خواهند که در آن هم به اصول حاکمیت اسلامی عمل شود و هم منبعی برای کسب مشروعیت و تداوم آن وجود داشته باشد؛ مشابه حزب کمونیست چین.

شیفتگی محافظه‌کاران ایران نسبت به مدل حکمرانی چینی موضوع تازه‌ای نیست با این وجود، این شیفتگی در سالیان اخیر تشدید شده است. محافظه‌کاران ایران به تسلط حزب کمونیست چین و توانایی تمرکزگرایانه آن در عمل بدون آن که اعتراضی در سطح گسترده در چین رخ دهد غبطه می‌خوردند. "علی اکبر رائفی‌پور" از نظریه‌پردازان تندرو‌ها در ایران با تحسین مدل چینی گفته است؛ شرور‌ها نمی‌توانند در چین رای دهند فقط اعضای حزب کمونیست می‌توانند رای دهند. چهره‌هایی مانند رائفی‌پور مدعی هستند که توده‌های مردم که در سال‌های اولیه جمهوری اسلامی در مناطق روستایی زندگی می‌کردند را نمایندگی می‌کنند. امروز، اما آنان می‌دانند اکثریت ایرانیان اقبالی به این طیف و تفکرات‌شان نشان نمی‌دهند. دو سوم جمعیت ایران اکنون در مناطق شهری زندگی می‌کنند. خانواده‌های سنتی دهه ۷۰ میلادی امروز شهرنشین شده‌اند و فرزندان‌شان آرزوی سبک زندگی متفاوتی نسبت به سبک زندگی گذشته را دارند".

این سایت در ادامه می‌نویسد: "هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی انقلابیون به دنبال الگویی بودند که در آن هم به اصول اسلامی عمل شود و هم نهاد‌های دموکراتیک وجود داشته باشد. آنان قانون اساسی را براساس الگوی جمهوری پنجم فرانسه تنظیم کردند و در آن رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر در نظر گرفته شدند. با این وجود، شورای نگهبان نیز (برای محافظت از اجرای اصول اسلامی) و رهبری در نظر گرفته شدند.

آیت‌الله "هاشمی رفسنجانی" در آرزوی تبدیل شدن ایران به ژاپن جهان اسلام بود: یک کشور پیشرفته از نظر فناوری با اقتصادی قوی و هویت فرهنگی ریشه‌دار. او شخصا در جوانی به ژاپن سفر کرده بود. با این وجود، در حکومت تازه مستقر همه با او در رویای تحقق نسخه اسلامی ژاپن همدل نبودند به خصوص طیفی که چندان اهمیتی به لزوم رعایت موازین دموکراسی نمی‌دادند. هنگامی که ایرانیان در سال ۱۹۹۷ میلادی به خاتمی نامزد اصلاح‌طلبان رای دادند، برخی شگفت‌زده شدند. آیت‌الله "هاشمی رفسجانی" در خاطرات خود ذکر کرده که در آن زمان با آیت‌الله "احمد جنتی" رئیس شورای نگبهان دیدار داشت و آیت‌الله جنتی به او گفته بود که مشارکت کم‌تر تضمین‌کننده پیروزی نامزد محافظه‌کاران است و او امیدوار است که این‌گونه شود. هنگامی که محافظه‌کاران در سال ۲۰۰۵ میلادی جایگزین دولت اصلاحات شدند، چشم‌انداز دولت متمرکز قدرتمند با اعمال کنترل دولت بر اقتصاد، سیاست و جامعه به سبک حکمرانی چینی را در دستور کار قرار دادند. محافظه‌کاران اما در سال ۲۰۰۹ میلادی با بحران پس از انتخابات مواجه شدند. به دنبال پیروزی "حسن روحانی" در انتخابات سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ محافظه‌کاران ایران دریافتند که در انتخاباتی آزاد و رقابتی با مشارکت اکثریت رای دهندگان قافله را به رقبا می‌بازند و شانسی برای پیروزی نخواهند داشت".

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید: "اکنون از هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان پنج نامزد اصولگرا هستند. چهره اصلی آنان "ابراهیم رئیسی" رئیس فعلی قوه قضائیه است. "عبدالناصر همتی" و "محسن مهرعلیزاده" دو نامزد نزدیک به اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند اما هیچ یک چهره‌های سیاسی برجسته با شانس پیروزی بالا نیستند. به نظر نمی‌رسد مشارکت انتخاباتی در این دوره بالا باشد. "مصطفی تاج‌زاده" چهره برجسته اصلاح‌طلبان و "علی لاریجانی" یک محافظه‌کار میانه‌رو با پشتوانه مردمی در میان طبقه متوسط شهری هر دو رد صلاحیت شده‌اند. شیوع کرونا نیز عامل دیگری است که در مشارکت کم‌تر رای‌دهندگان در این دوره نقش خواهد داشت و در انتخابات پارلمانی اخیر نیز به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان توسط محافظه‌کاران به دلیل مشارکت پایین رای‌دهندگان کمک کرد.

امروز محافظه‌کاران ایران خود را یک گروه "اقلیت صالح" قلمداد می‌کنند که به اصول نظام معتقدند و وفادار هستند. برخی از آنها دیگر اراده ملت را منبع قانونی برای مشروعیت قدرت سیاسی نمی‌دانند؛ در نظام ایده آل آنان انتصاب افراد مانند نظام چین است. البته در درون محافظه‌کاران نیز رقابت‌هایی وجود دارد. اگرچه محافظه‌کاران رویای اقتدار حزب کمونیست چین را در سر می‌پرورانند، اما ممکن است مشتاق نباشند که فردیت خود را با یک سیستم تک‌حزبی تغییر دهند. همچنین، افرادی که الگوی چینی را تحسین می‌کنند از جنبه‌های دیگر آن از جمله پذیرش آزادی‌های اجتماعی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل فعالیت بخش خصوصی برای رقابت در اقتصاد استقبال نمی‌کنند. چنین رویکرد گزینش‌گرایانه‌ای نسبت به مدل چینی می‌تواند باعث شکست آن در ایران شود. نکته بارز آن است که محافظه‌کاران ایران خواهان یک سیستم حکمرانی واحد و متمرکز در ایران هستند و می‌خواهند بخش‌هایی از الگوی چینی که دوست ندارند را نادیده گیرند و با آن گزینشی برخورد کنند. اکنون آنان در حال آزمایش هستند، باید دید آیا می‌توانند خود را به عنوان جریان اقلیت انتخاب شده توسط اقلیت و برای تشکیل دولتی اقلیتی بر اکثریت جامعه حفظ کنند یا آن که دچار بحران خواهند شد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
183
48
درود بر رئیسی رئیس جمهور آینده ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
مثبت و منفی ها رو ببین بعد بفهم فکرت کجای کار هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
کسایی که رای نمی دهند دقیقا با اینده خودشان لج کردند مثل بچه ای که قهر کرده وغذا نمی خورد به همتی رای بدهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
مردم دقیقا دارند با اینده خودشان لج میکنند و عده ای در داخل دقیقا همین رو می خواهند وبرای این سالها ست دارند کار میکنند که شما رای ندهید من به همتی رای می دهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
رای دادن دقیقا دو گروه را ناراحت و نا امید میکنه دشمنان داخلی وخارجی برجام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
امروز روز قهر با انتخابات نیست به همتی رای بدهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
به نظر به آراء مخالف در این سایت باید توجه و ضریب بیشتری داد!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
سر FATF بخاطر مردم هم حاضر نیستن کنار بیان با هم سریع حلش کنن هی معطل میکنن کشورو ادعا هم میکنن از این همه کشور که بهش پیوستن بیشتر میدونن این آقایان تندرو. خوبه همین سوریه و عراق و... اینام توی FATF هستن :/
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
2
52
دریاچه ارومیه باید احیاء شود . همه باید شغل و مسکن داشته باشند . مسئله معیشت مردم باید حل شود .بساط دزدی و اختلاس باید برچیده شود حالا چگونه و با چه سیاستی ؟ نمیدانم .اینها برنامه من برای ریاست حمهوری است .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
69
7
آقای رئیسی در حال حاضر سمت بسیار خوب و مهمی دارن و با توجه به سوابق اجرایی متناسب ، شایسته جایگاه فعلی هستند. حضورشون در انتخابات بیشتر برای گرم کردن تتور و منحرف کردن ذهن مردم و جناحهای رقیب از هدف اصلی هست. آقایان ذاکانی، جلیلی برای بحث های حاشیه ای و داغ کردن مناظره آمدن و جناب همتی هم نقش مشابهی دارد ولی بعنوان نماینده جناح مقابل و برخواسته از دولت، ولی با روش انتقادی از آن. حاج محسن رضایی هم عادت کردند برای ارزیابی خودشون از نظر نظام، هر چهار سال یکبار بعنوان نامزد تاییدیه قبولی از شورای نگهبان بگیرند.
تنها گزینه مناسب فعلی بین این جماعت... که اتفاقا مورد نظر نظام هم هست .. نیرویی جوان و با برنامه است:
یعنی
"حسین قاضی زاده"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
علت تمایل رئیسی به قوه مجریه در اختیار گرفتن هر سه قوه توسط یک جناح است . چون برای قوه قضائیه هم یک نفر از خودشان را مستقر میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
با کمال احترام برای نظر دوست عزیزمون
ولی من فکر می کنم طرح 500 میلیون اعتبارشون چالش برای کشور داره، رئیس جمهور جدید صرفا باید قانون اجرا کنه از تز دادن هم بپرهیز صرفا قانون نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر من به کسی رای میدهم که وعده ندهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
60
1
آفتاب غیر مستقیم رییسی را تبلیغ می کنی . رای فقط رضایی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
61
28
با اين .....حسن روحاني ..اگر تمام كانديداهاي رياست جمهوري هم تاييد صلاحيت ميشدند مطمئنا كسي به اصلاح طلب ها راي نميداد. روحاني اقتصاد كشور و نابود كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
دولت روحانی دولت تدبیر و امید است .دولت اصلاحات فقط از سال 76 تا 84 به ریاست آقای خاتمی کشور را اداره نمودند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
6
22
به نظرم تحلیل قابل تاملی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
41
22
رئیس جمهور اقای همتی است تا حالا و احتمال دارد به دوره دوم هم بکشد رقابت رئیسی و همتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
دو دوره به روحانی رای دادم.صد در صد این دوره به رئیسی رای می دهم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
به روحانی رای ندادم. به رئیسی هم رای نمی دم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
35
27
اندفعه اگه خود خاتمی هم کاندیدا می شد رای نمی اورد چه برسد به ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
چرا از ش میترسید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
38
35
فقط دکتر همتی باسواد و با تجربه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
از عملکردهای مثبتشون میشه چند مورد ذکر کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
اگه عملکرد مثبتی داشت که خودش میگفت
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
2
16
باید ارز۴۲۰۰ و رانت واردات نابود شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
41
19
رئیسی سالاره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
23
22
من به همتی رای می دهم پیروزی تفکر عاقله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
معنی عاقل رو هم فهمیدیم
kmp
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
10
8
آفتاب
چرا به جاي انتخاب و ترجمه مقالات ضداصولگرايي
از روحاني نميخواهيد كه
1-قيمت ارز را تا 5000 كاهش دهد
(خودش گفت دستوري برده بالا ومطمئناً به آساني هم ميتونه برگردونه و و صادرات يا ارزانفروشي منابع ملي را هم نميتونه بهانه كنه )
يا اينكه
2- يارانه 45 تومني رو از همون منبع كه حقوق كارمندان اش را ماهانه ميليوني افزود يارانه هفت دهك را به 200 برسونه
بعد بياييد از كانديداي دلخواهتان حمايت كنيد
كلي ميگم: نميشه كه همش رقيب رو كوبيد و تخريب كرد
روحاني هم بايد به نفع معيشت و اقتصاد مردم تا آنجاكه اختيارات خوبش (نگفتم عالي) اجازه ميداد كار مشخصي ميكرد يا نه؟!
همش ميگفت مردم طاقت بياريد برجام احياء بشه حالا ميگن دلار بعد برجام 11 الي 17 ميرسه (ميانگين 14000)
من به شخصه دوبار به آقاي روحاني راي دادم ملت ايران ساعتها پاي صندوق ماندند ولي روحاني فقط به فكر افزايش در آمد دولت و كار ارزشمند لغو قطعنامه ها بود
اين حقيقته كه روحاني براي معيشت و اقتصاد مردم كاري نكرد حالا هم انگيزه كاهش نرخ ارز به حدود 5000 هم نداره! آنهم بعد لغو تحريمها !
لابد برخي ملاحظاتش كه مطمئناً از مردم براش ارزشمندتره! نميخواد نرخ ارز را حتي بعد احياي برجام به صورت رضايتبخش براي مردم مثل 5000 براي مردم كاهش بده!
و هيچ توجيهي مثل حمايت از صادرات يا ارزانفروشي منابع ملي كه در شرايط تحريم ناچارا براي ارز بالا شايد قابل توجيه باشد ، قابل قبول نيست!
اگر تحريمها لغو ميشه روحاني بايد به پشتوانه اينهمه راي و ملتي كه بهش راي دادن نرخ ارز را به قيمتهاي پايين كاهش دهد و هيچ چيز ديگر را بهانه نكند!
حالا تو از كدام مرام دفاع و چه چيزي را تخريب ميكني؟!
با اينهمه فشار و مشكلات معيشتي كه مربوط به توزيع ناعادلانه يارانه ها به كالا به جاي كدملي ، قطع توليد مسكن و قيمت بالاي خودرو روحانييا گروهش را خداوكيلي ميخواهيم چه كار؟!
خداوكيلي روحاني را بدون كاهش نرخ ارز و لغو كلي تحريمها بدون تاثير بر معيشت مردم مشكلدار ميخواهند چكار؟!
خودت قضاوت كن
از جنبه طرفداري رئيسي نگفتم منصفانه و حقيقتو گفتم
هرچند رئيسي لااقل از خارج كردن خودرو از انحصار حرف ميزنه ولي روحاني اين را هم نميگه
به من دليلي بگو بفهمم همتي يا مهرعليزاده خوبند و به نفع معيشت و اقتصاد اكثريت قدمي برميدارند! البته مُنكِر ديگر خدومات و تلاشهاي ارزشمندشان نيستم؟!
با شعار و مقالات تخريبي منتخب يا روشهاي ديگر هيچ چيزي عوض نميشه
مردم عقل و شعور دارند و غالب چيزها را خوب مي فهمند مخصوصا تحولات مربوط به نرخ ارز و تاثير آن بر معيشت را !
براي مردم يك كلام - كاهش نرخ ارز - مهم است نه چيزهاي پوچ و بي ارزش !
اگر حامي كانديدايي نزديك به گروه روحاني هستي بگو فقط نرخ ارز را به عنوان شاه كليد معيشت و اقتصاد به سمت كاهش بچرخانند
بگو روحاني ((( نرخ ارز به زير 5 تومن ))) برگردانه بعد آشكارا براي كانديداي ممورد نظرتون راي بخواهيد
مردمي كه به شدت دچار مشكلات اقتصادي و معيشتي هستند مقاله و توصيف و حرف مفت حاليشون نميشه
خواهش ميكنم بفهميد . ممنونم
با دعاي موفقيت دلسوزان واقعي مردم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
24
17
دولت انقلابی رئیسی مجری طرح ها و برنامه های مجلس انقلابی خواهد بود .
علی اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
30
16
یه دوره به روحانی رای دادم. اما الآن صد در صد نظرم رئیسیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
فقط پزشکیان.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
8
14
چه خوش خیال واقعا فکر می‌کنید مشارکت بالا میره طیف اصلاحات رای میاره؟؟
همه میدونن تعیین کننده انتخابات مردم خاکستری هستن و هرکی بتونه اینارو بکشه سمت خودش رای میاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
علی خان. اونایی که این فکرو باید می کردن ، کردن و بهتر از تو می دونستن که تایید نکردن اصلی های رقیبو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
یعنی شما به جهانگیری و لاریجانی رای میدادی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
15
16
رای به همتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
21
9
فقط دولت انقلابی.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
22
10
رای ما به سیدابراهیم رئیسی
نه به فساد و ناکارامدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
16
3
فقط دولت انقلابی.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
1
3
فقط همتی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
0
2
پس فکرمیکنیدقرارداد۲۵ساله باچین برای چی بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین