کد خبر: ۷۱۳۲۵۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
افزایش توانایی تهران برای رصد اهداف نظامی پس از تحویل سیستم ماهواره‌ای روسی

ادعای فروش ماهواره پیشرفته روسی به ایران| پوتین: دروغ است| واکنش آمریکا

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از "شماری از مقامات فعلی و سابق آمریکا و خاورمیانه" نوشته بود روسیه می‌خواهد یک سیستم جاسوسی ماهواره‌ای پیشرفته به ایران بفروشد که به این کشور توانایی بی‌سابقه‌ای در ردیابی اهداف نظامی در سراسر منطقه و ورای آن می‌دهد.
ادعای فروش ماهواره پیشرفته روسی به ایران| پوتین: دروغ است| واکنش آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته مقام‌های فعلی و پیشین امریکا و مقام‌های خاورمیانه به نظر می‌رسد روسیه در حال آماده شدن برای تحویل سیستم ماهواره‌ای پیشرفته‌ای به تهران است که به آن کشور توانایی بی‌سابقه‌ای در رصد اهداف بالقوه نظامی در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن می‌بخشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی در این‌باره که روسیه آماده تحویل ماهواره کانوپوس – وی به ایران می‌شود، می‌نویسد:"این ماهواره مجهز به دوربین با وضوح بالا است که توانایی رصد و نظارت از سوی ایران و جاسوسی را بسیار تقویت می‌کند و امکان رصد مستمر پالایشگاه‌های نفتی خلیج فارس، پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پایگاه‌های امریکا در عراق را فراهم می‌کند.

مقام‌های امریکایی به "واشنگتن پست" می‌گویند پرتاب این ماهواره ممکن است ظرف مدت چند ماه صورت گیرد. در حالی که این ماهواره برای مصارف غیرنظامی به بازار عرصه شده اما مقام‌های نظامی ایران به شدت درصدد دست یافتن به آن بوده‌اند و مقام‌های ارشد سپاه از سال 2018 میلادی چندین سفر به روسیه برای امضای توافق‌نامه‌ای به منظور تحویل این سیستم ماهواره‌ای داشته‌اند. مقام‌های مطلع می‌گویند به تازگی در بهار امسال کارشناسان روس برای کمک به آموزش کارکنان ایرانی در مرکزی در نزدیکی کرج برای استفاده از ماهواره به ایران سفر کرده بودند".

روزنامه "واشنگتن پست" در ادامه می نویسد:"براساس توافق تازه میان ایران و روسیه تهران به ماهواره‌ای با دوربین با وضوح 1.2 متر دست می‌یابد که پیشرفت قابل توجهی در توانایی فعلی ایران است اما هنوز از کیفیت دوربین ماهواره‌های جاسوسی امریکا بیشتر نیست.

یک مقام خاورمیانه می‌گوید: "این بهترین کیفیت تصویربرداری ماهواره‌ای در جهان نیست اما وضوح بالا و بسیار مناسبی را برای رصد اهداف نظامی در اختیار قرار می‌دهد و توانایی به روزرسانی داده‌ها و اطلاعات ظرف مدت چند ساعت را به استفاده‌کننده از ماهواره می‌دهد. این مقام می‌گوید احتمالا ایران بتواند این تصاویر را با گروه‌های شبه نظامی هوادار خود در سراسر منطقه از جمله با انصارالله که در حال جنگ با ریاض است به اشتراک گذارد و یا با نیروهای شیعه عراقی که علیه پایگاه‌های نظامی امریکا حملات موشکی انجام می‌دهند".

"واشنگتن پست" در ادامه می‌افزاید:"کارشناسان و تحلیلگران نگران تحویل سیستم ماهواره‌ای روسیه به ایران هستند. ایران مجموعه‌ای از موشک های بالستیک و پهپادها را در اختیار دارد که قادر به هدف‌گیری دقیق اهداف دور هستند و دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای دقیق‌تر می‌تواند باعث شود توان عملیاتی ایران تقویت شود".

پوتین: خبر جعلی است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گزارش روزنامه واشنگتن پست در باره فروش یک ماهواره جاسوسی پیشرفته به ایران را رد کرده و آن را "خبر جعلی" خوانده است.

پوتین در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا با رد این گزارش گفته است "من چیزی در این خصوص نمی‌دانم." او این گزارش را "کاملا مزخرف" خوانده است.

واکنش آمریکا

پیشتر جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در باره صحت این گزارش گفته بود نمی‌تواند آن را تائید کند

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک نشست خبری درباره گزارش ادعایی روزنامه واشنگتن‌پست مبنی بر فروش ماهواره پیشرفته روسیه به ایران و اینکه آیا این مسئله تاثیری در مذاکرات مربوط به برجام خواهد داشت، گفت: ما از این موضوع مطلع هستیم و گزارش این رسانه‌ها را در این باره دنبال می‌کنیم.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پورتر تصریح کرد: آنچه می توانم بگویم این است که از مسئله مطلعیم و گزارشات این رسانه ها درباره قصد احتمالی روسیه برای ارائه یک سیستم ماهواره ای پیشرفته به ایران را دنبال می کنیم. جدای از آن، چیز بیشتری برای اعلام و هیچ پاسخ دیگری در این زمینه نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
1
22
روسها چیزی که برای ما مفید است، نخواهند داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
6
6
اسراییل میخاد برجام و هوا کنه خوراک میده به تندروهای امریکایی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
20
روسها s300 ها را چندین سال طول دادند تا تحویل دادند چه رسد به ماهواره اگر این خبر صحیح باشد حتما برای خود روسها مزایایی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
5
پوتین امروز این موضوع را تکذیب کرد
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
13
خودمان می دانیم دروغ است
از ...مثل روس ...
محال است کاری بکند بنفع ملت مظلوم ایران!؟
مخصوصا که میداند دوست صمیمی اش
اسرائیل ناراحت میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
0
3
یک کارت دیگر برای بازی روسیه با آمریکا...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین