کد خبر: ۷۱۳۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

نامزدها پیش از شرکت در مناظره سوم چه گفتند؟

هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از آغاز سومین و آخرین مناظره در جمع خبرنگاران حاضر شدند.
نامزدها پیش از شرکت در مناظره سوم چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از آغاز آخرین مناظره در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

مدت مناظره ۳ ساعت است و از ساعت ۱۷ تا ساعت ۲۰ برگزار خواهد شد.

مشت غارت‌کنندگان را باز خواهم کرد

زاکانی پیش از شروع مناظره سوم در جمع خبرنگاران درباره منابع اطلاعاتی خود توضیح داد: من اطلاعاتم را به واسطه عنوان شغلی خود به دست می‌آورم. گزارش‌های تخصصی متعددی به دست من می‌رسد که از آن استفاده می‌کنم. همچنین به واسطه حضور در جامعه، اطلاعاتی را از مردم به دست می‌آورم. روزهای پنج‌شنبه و جمعه در میان مردم کوچه و بازار حضور می‌یابم و پای صحبت آنها می‌نشینم. بنابراین بخشی از اطلاعات من کارشناسی و بخشی از آن عینی است.

وی ادامه داد: اگر مردم حضور نداشتند ما هم به عنوان مسئولان در اینجا حاضر نبودیم. بسیار ناجوان‌مردانه است که سخن از مردم به زبان بیاوریم اما آنها را راهزنی کنیم. برخی با استفاده از نام زنان، ایثارگران، بازنشستگان، اقلیت‌های مذهبی و اقوام به دنبال رای هستند.

این کاندیدا افزود: امروز رقابت میان غارت‌کنندگان و غارت‌شوندگان است. ما جان خود را در کف دست گرفتیم و از میهن دفاع کردیم. من با تمام وجود در مقابل غارت‌کنندگان ملت خواهم ایستاد. من بر خود واجب می‌دانم تا با منطق در مقابل این افراد بایستم و صدای غارت‌شوندگان باشم. من مشت غارت‌کنندگان را باز خواهم کرد.

سهم زنان از اقتصاد ملی باید افزایش پیدا کند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت که در دولتش اعطای مسکن سهل و ارزان با اقساط ۵۰ ساله از همه بانک‌ها دیده شده است.

محسن رضایی در بدو ورود برای شرکت در مناظرات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با اشاره به روز دختر گفت: روز بانوان و دختران عزیز کشورمان زمانی است که سهم آنان از زندگی و اقتصاد داده شود؛ بانوان ما ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ولی فقط ۱۳ درصد از اقتصاد ملی سهم دارند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سهم زنان از اقتصاد ملی باید افزایش پیدا کند و دولت ما برنامه‌ ویژه‌ای برای این موضوع دارد که اجرای این برنامه از خانه تا کسب و کار و ورزش و اداره کشور و در هیأت دولت می‌شود. لذا ما برنامه جامعی برای مشارکت دادن بانوان در کشورمان داریم.

وی تاکید کرد: با شعار و وعده دادن نمی‌توان به مشکلات مردم رسیدگی کرد لذا دولت بایستی شناخت کاملی از مشکلات کنونی کشور و همچنین مشکلات ۸ سال آینده داشته باشد و بداند که چرا این مشکلات به وجود آمده و چه راهکارهایی برای حل مشکلات کنونی و ۸ سال آینده داشته باشد.

رضایی با بیان این که دولت من، دولتی عملیاتی و راهبردی است، اظهار داشت: ما علل اصلی مشکلات کنونی کشور را می‌دانیم و پیش‌بینی در رابطه با مشکلات آینده داریم؛ راهکارهایی هم برای این موضوع در نظر داریم. برای رفع مشکلات کشور راهکارهای علمی، پژوهشی و کارشناسی انجام شده است اما مهمترین مشکلی که امروز دغدغه مردم است، بی‌اعتمادی است.

وی خاطرنشان کرد: مردم به ما کاندیداهای انتخابات اعتماد نمی‌کنند البته به نظر می‌رسد یخ مردم تاکنون باز نشده است ولی ۷ روز تا برگزاری انتخابات وقت است و ملت ما ان‌شاءالله در روزهای آینده تصمیم تاریخی را خواهند گرفت. تا اتفاقی رخ ندهد دولتمردان به دنبال گفت‌وگو با مردم نیستند و با آنها صحبتی نمی‌کنند و می‌گویند همینی که هست و وقتی اشتباهی انجام می‌دهند از مردم عذرخواهی نمی‌کنند و می‌گویند همینی که هست.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه‌ داد: مردم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند، قیمت بنزین را سه برابر شده می‌بینند و وقتی می‌گویند چرا وضعیت اینگونه شده است، می‌گویند همینی که هست در حالی که این موضوع بایستی پایان پیدا کند و دولت من به موضوع همینی که هست پایان خواهد داد، ما اگر جلوتر از مردم در حل مشکلات دوندگی نکنیم، حتما عقب‌تر از آنها نخواهیم بود.

وی تاکیدکرد: در دولت من به مردم می‌گویم که بیایید نه اینکه بروید لذا ما خط مقدم مشکلات نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم خواهیم بود؛‌ دولت من سه برنامه مهم دارد یک برنامه در سطح ملی است و برنامه بعدی در سطح مناطق کشور است و برنامه سوم هم در سطح اقتصاد زندگی است.

رضایی خاطر نشان کرد: در طرح اقتصاد زندگی طرحی به نام طرح کفایت زندگی اجرا خواهد شد که ۵ محور دارد که یکی از آنها یارانه ۴۵۰ هزار تومانی است و مرتب به من نگویند که این منابع از کجا می‌آورید و بهتر است بدانند که اگر عده‌ای دزدی نکرده باشند ما کاری به آنها نداریم اما منابع این کار به لطف پروردگار متعال مشخص شده و حتماً در مرحله اول به ۴۰ میلیون نفر و در مرحله دوم به ۶۰ میلیون نفر افزایش پیدا خواهیم کرد و عملا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به این افراد داده می‌شود.

وی ادامه داد: اعطای مسکن سهل و ارزان با اقساط ۵۰ ساله از همه بانک‌ها در این طرح دیده شده است و این تسهیلات فقط از بانک مسکن داده نمی‌شود ضمن اینکه در بخش سوم این طرح هم به موضوع کسب و کارهای خانگی پرداخته‌ایم، در بخش چهارم توزیع ۳۰ درصد سهام صنعت نفت کشورمان وجود دارد که این اقدامات در قالب طرح کفایت زندگی یا اقتصاد بدون فقیر و ایران بدون فقر را خواهیم داشت. ۱۴ پروژه بزرگ در سطح ملی و کشوری اجرایی خواهد شد و با این کار معماری نوین در ایران عملیاتی خواهد شد. این در حالی است که معماری نوین اقتصادی در کشورمان بدون اصلاح از درون قدرت اصلاح‌پذیر نیست و بدون اینکه حکمرانی را اصلاح کنیم، امکانپذیر نیست. لذا ما با یک دست اصلاح از درون قدرت و با دست دیگر باز معماری اقتصاد ملی را عملیاتی خواهیم کرد.

صدای مردم باید بدون هیچ‌گونه سانسور و تغییری به گوش مسئولان برسد

محسن مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بدو ورود به صداوسیما برای حضور در سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران در خصوص شناخت واقعی و درک عینی دغدغه‌های مردم، اظهار کرد: به نظر من دغدغه‌های مردم در صورتی شناخته می‌شود که دولت و حاکمیت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ گونه سانسور و تغییری به گوش مسئولان برسد. زمانی که نهادهای مدنی و نهادهای اجتماعی بتوانند پیام‌رسان جدی و واقعی مردم باشند، دغدغه‌های مردم شناخته می‌شود.

وی افزود: زمانی که دولت از متخصصان امر بدون در نظر داشتن خودی و ناخودی استفاده کند، دغدغه‌های مردم دقیق‌تر شناخته می‌شود. وقتی شفافیت باشد و با شفافیت تمام آنچه که در دل مردم است در صفحات روزنامه‌ها و جراید منتشر شود، قطعاً‌ دغدغه‌های مردم به وضوح و روشنی مشخص خواهد شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر نگاه مسئولان به مردم از بالا به پایین و نگاه ارباب رعیتی نباشد، مسئولان دقیق‌تر می‌توانند با دغدغه‌های مردم آشنا شوند.

وی ادامه داد: اگر سیستم قوه مقننه متشکل از نمایندگان واقعی مردم باشد و انتخاب‌ها در مسیری قرار بگیرند که نمایندگان درد آشنا و متخصص و دلسوز مردم باشند و نه در یک جریان سیاسی و گروهی انتخاب شوند،‌ در این صورت دغدغه‌های مردم از طریق مجلس به گوش مسئولان می‌رسد.

مهرعلیزاده گفت: امیدوارم با برنامه‌های خود بتوانم دغدغه‌های دیگر مردم را نیز بازگو کنم و بتوانیم با همفکری مردم برای آینده کشوری بسازیم که به حداقل مشکلات برسیم.

لازم به ذکر است، پیش از آغاز سومین مناظره همانند دو مناظره قبل بر اساس قرعه کشی شماره صندلی نامزدها در آخرین مناظره مشخص خواهد شد.

انگیزه سفرهای استانی من حضور در کنار مردم است

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به صداوسیما در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی پیرامون نگاه خود نسبت به اهمیت درک عینی و شناخت دغدغه های مردم و روش خود برای این مساله، گفت: یکی از اولین شرایط برای مسئولیت برعهده گرفتن مردمی بودن است. در نظام اسلامی باید از مردم، در مردم و با مردم بود و باید از نزدیک با مردم سخن گفت و شکایت آن‌ها را شنید.

وی افزود: من هم نامه‌هایی که برایم می‌فرستند را می‌بینم و ارتباطاتی که در فضای مجازی وجود دارد را می‌بینم، یکی از اهداف مهم از حضور من در استان‌ها ارتباط با مردم است. در سازمان کاری خودم علاوه بر ارتباط با مدیران عالی با سطوح میانی ارتباط دارم و رصد می‌کنم.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: یکی از شروط موفقیت یک مدیر مردمی بودن در عمل است نه در شعار؛ من به دوستان هم گفتم مدیری که انتخاب می‌کنم باید سه ویژگی اساسی داشته باشد؛ اول مردمی بودن؛ دوم ضدفساد بودن و سوم داشتن روحیه انقلابی. روحیه انقلابی یعنی برای موضوعات و کارها بهانه‌تراشی نکند و نگوید نشد و نمی‌شود و کار را پیش ببرد.

رئیس‌جمهور باید منتخب اکثریت باشد نه اقلیت
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محوطه جام جم پیش از شروع سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شما برای درک عینی و شناخت واقعی از دغدغه‌های مردم چه راهی را در پیش می‌گیرید در بین مردم حاضر می‌شوید یا به گزارشات مکتوب اکتفا می‌کنید، گفت: باید تاکید کنم قبل از اینکه بپرسیم رییس جمهور چگونه رفتار می‌کند باید بپرسیم رییس‌جمهور باید منتخب اکثریت مردم باشد نه منتخب اقلیت مردم.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور نباید منتخب اقلیت مردم باشد. اگر رییس‌جمهور را اکثریت مردم انتخاب کنند تعاملش با مردم بهتر خواهد بود. مسلم است که رییس‌جمهور باید در دل مردم باشد و درد آنها را بفهمد و زندگی آن‌ها را ببیند و دغدغه‌هایشان را بشناسد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: معنا ندارد رییس‌جمهور در اتاق شیشه‌ای باشد و از طریق اطرافیان به او گزارش شود. من فکر می‌کنم باید یک نگاهی دیگر داشت و باید به ارتباط مردم و رفتار مردم با حاکمیت فکر کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط ما با مردم کمی سست شده است، تصریح کرد: این مسئله بسیار مهمی است و امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد. نکته‌ای که یکی از کاندیداها مطرح کردند و من شنیدم این است که گفتند برخی از کاندیداها از زنان، اهل سنت وجوانان صحبت می‌کنند تا رای بیاورند برای آنها شاید این موضوع تعجب‌آور است اما برای ما عجیب نیست و زندگی ما با آن‌هاست.

همتی خاطرنشان کرد: من همسرم؛ خانم سپیده شبستری را فرستادم تا از طرف من صحبت کندبقیه هم از من تقلید کردند و بچه‌هایشان را فرستادند. من هم همین را می‌خواهم. از این خوشحالم که آنها از این روش استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم ارتباط خوبی با تمام اقوام و مردم کشورمان داشته باشیم. من از جمله کسانی هستم که در بین مردم خواهم بود و مشکلات آن‌ها را خواهم شنید تا هر چه بهتر بتوانیم جمهوریت را قوی کنیم.

می‌خواهیم مردم از مزایای برجام استفاده کنند

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: من اول لازم است از مردم ایران تشکر کنم که بعد از مناظره نخست به من و ستاد من مراجعه کردند و مورد لطف قرار گرفتم که خداوند را شاکرم.

وی در پاسخ به این سوال که برای درک دغدغه مردم به میان آن ها می روید یا به گزارش‌ها اکتفا می‌کنید، گفت: کسی به جز بودن در کنار مردم نمیتواند دغدغه‌های آن‌ها را درک کند. لازمه یک مدیر همراهی با مردم است. امیرالمونین(ع) می فرماید باید روزی دوبار برای دیدن مردم از دارالخلافه خارج شوید.

وی افزود: پیش از این برخی دوستان پرسیدند موضع شما در مورد مذاکرات و برجام چیست؛ باید بگویم هر دولتی سر کار بیاید متعهد به قراردادهای بین المللی است اما ما می خواهیم مردم از مزایای برجام استفاده کنند. کار آمریکایی ها کش دادن مذاکرات است تا دست بالا را داشته باشند و جواب این ها اقتدار است. دست ما پر است و ما چرخه زمان را به نفع مردم ایران تغییر خواهیم داد.

برای حل مشکلات کشور اراده جدی و قدرتی فراتر از بازی‌های سیاسی نیاز است

سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به صدا و سیما و پیش از شروع سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه روش شما برای درک عینی و واقعی مشکلات و دغدغه‌های مردم چیست؟، اظهار داشت: دغدغه‌های مردم چیزی نیست که با یک گزارش یا با یک حضور در جمع مردم فهمیده شود، به ویژه برای کسی که رئیس‌جمهور است، رئیس‌جمهور باید دغدغه همه مردم را بداند و وزیر نیست که فقط یک موضوع را بداند. از یک طرف فقط رئیس یک بخشی از مردم نیست بلکه رئیس همه کشور است و باید آن را اداره کند، لذا نه با یک روز حاضر شدن در جمع مردم و با دو گزارشی که به دست رئیس‌جمهور می‌رسد، درد مردم را متوجه نمی‌شود.

وی با اشاره به حضور در تمام استان‌ها، شهرها، روستاها، شهرک‌های صنعتی، دانشگاه‌ها و جلسات متعددی که با اصناف اساتید دانشگاه و کسانی که موضوعات مختلفی را طرح می‌کردند برگزار کرده، گفت: با بیش از ۱۲۰ نفر هزاران ساعت جلسه داشتیم تا بتوانیم معنای واقعی آن چیزی را که دغدغه مردم است در عرصه‌های مختلف که همه نسبت به آن اجماع دارند و موضوعات اصلی و واقعی است را بشناسیم و سپس برای آنها راه‌حل و پاسخ داشته باشیم و بدانیم چگونه می‌توانیم آنها را حل کنیم.

عضو شورای عالی امنیت کشور ادامه داد: بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا نباشد اما شکل کرونا نیست که ناشناخته باشد، بلکه هم خودش، هم راه حل و هم آنچه که باید برای مداوای آن صورت گیرد، مهم است. اینها مسائلی است که وقتی دغدغه‌ها را در این هشت سال شناختیم خوشبختانه پاسخ‌هایش مشخص شد و راه حل‌های روشن دارد فقط اراده جدی و قدرتی که فراتر از بازی‌های سیاسی باشد می‌خواهد که پاسخ‌ها را دنبال کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین