کد خبر: ۷۱۳۵۷۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار دارند

برجام، FATF و تحریم؛ دولت اصولگرایان چگونه می‌خواهد با دنیا تجارت کند؟

دولت روحانی با هدف خروج ایران از انزوا و خارج کردن کشور از بحران اقتصادی ناشی از تحریم این توصیه‌ها را در قالب طرحی به مجلس ایران ارائه کرد. در آن زمان مجلس تحت تسلط اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بود و به این لوایح رای مثبت داد و آن را به شورای نگهبان برای بررسی انطباق با قانون اساسی ارجاع داد. شورای نگهبان لوایح را رد کرد و در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادی برای حل اختلاف ارجاع شد. با گذشت بیش از دو سال اعضای مجمع تصمیمی درباره آن پرونده اتخاذ نکردند. این مسئله اکنون به موضوع اصلی انتخابات تبدیل شده است.مخالفان اف‌ای تی اف که عمدتا از اصولگرایان هستند معتقدند با پذیرش توصیه‌های اف‌ای تی اف توانایی ایران برای کمک مالی به گروه‌هایی، چون حماس و حزب الله لبنان محدود خواهد شد.
برجام، FATF و تحریم؛ دولت اصولگرایان چگونه می‌خواهد با دنیا تجارت کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

نیرو‌های محافظه کار که احتمالا در انتخابات ۱۸ ژوئن پیروز خواهند شد، سالهاست که اصلاحات مالی منطبق با اف‌ای تی اف (گره ویژه اقدام مالی) را متوقف کرده‌اند و اجازه انطباق قوانین ایران با مفاد آن را نمی‌دهند؛ این در حالی است که در صورت موافقت آنان ایران از لیست سیاه اف‌ای تی اف خارج می‌شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "آسیا تایمز" با اشاره به اینکه بیش از یک سال است که کارگروه نظارت بر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای تی اف) ایران را به عنوان کشوری با ریسک بالا در لیست سیاه قرار داده است به تاثیر یا عدم تاثیر احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر این موضوع پرداخته و می‌نویسد: "بحث در مورد تصویب لوایح مربوط به اف‌ای تی اف در ایران بار دیگر داغ شده است. نامزد‌های اصلاح‌طلب، محافظه‌کاران را مسئول سنگ‌اندازی در مسیر عادی‌سازی روابط بانکی و تجاری ایران با جهان می‌دانند، مسئله‌ای که به طرز غیرمستقیمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ ژوئن نقش مهمی خواهد داشت؛ انتخاباتی که در آن تقریبا مشخص است که نامزدی محافظه کار برنده خواهد شد.

مقر اف‌ای تی اف که یک نهاد بین دولتی است و توسط اعضای گروه جی ۷ در سال ۱۹۸۹ میلادی تاسیس شده، مقررات لازم برای مبارزه با پولشویی را تنظیم می‌کند و در سال ۲۰۰۱ میلادی مامور توسعه سیاست‌های مقابله با تامین مالی تروریسم نیز شده بود. هنگامی که کشوری در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار می‌گیرد بدان معناست که از سایر دولت‌ها خواسته می‌شود در مورد کار با آن کشور احتیاط کرده و در بیش‌تر موارد اقداماتی را برای مقابله با آن کشور به منظور محافظت از سیستم مالی بین‌المللی در برابر پولشویی و تامین مالی تروریسم اتخاذ کنند.

در حال حاضر تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار دارند. پس از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی، اف‌ای تی اف ایران را به طور موقت از این لیست خارج کرد و به آن کشور فرصت داد تا استاندارد‌های منطبق با مقررات آن نهاد را اتخاذ کند تا بتواند مشکلات موجود در نظام بانکی‌اش را اصلاح کند و دوباره در سیستم مالی بین‌المللی قرار گیرد.

اف‌ای تی اف برنامه‌ای عملی برای انطباق با ۴۰ توصیه آن نهاد و تصویب کنوانسیون سازمان ملل علیه جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تامین مالی تروریسم (سی اف تی) را پیش روی ایران قرار داد.

دولت روحانی با هدف خروج ایران از انزوا و خارج کردن کشور از بحران اقتصادی ناشی از تحریم این توصیه‌ها را در قالب طرحی به مجلس ایران ارائه کرد. در آن زمان مجلس تحت تسلط اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بود و به این لوایح رای مثبت داد و آن را به شورای نگهبان برای بررسی انطباق با قانون اساسی ارجاع داد. شورای نگهبان لوایح را رد کرد و در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادی برای حل اختلاف ارجاع شد. با گذشت بیش از دو سال اعضای مجمع تصمیمی درباره آن پرونده اتخاذ نکردند. این مسئله اکنون به موضوع اصلی انتخابات تبدیل شده است.

عبدالناصر همتی، محسن رضایی و سعید جلیلی دو عضو مجمع را مقصر تاخیر در تصویب لوایح دانست. همتی در مناظره تلویزیونی نامزد‌ها خطاب به رضایی گفت که او با رد لوایح اف‌ای تی اف اقتصاد ایران را نابود کرده است. همتی همچنین به جلیلی گفت که شما در ویران کردن برجام با ترامپ همدست شدید و کشور را فلج کردید.

آسیا تایمز در ادامه می‌افزاید: مخالفان اف‌ای تی اف که عمدتا از اصولگرایان هستند معتقدند با پذیرش توصیه‌های اف‌ای تی اف توانایی ایران برای کمک مالی به گروه‌هایی، چون حماس و حزب الله لبنان محدود خواهد شد. مخالفان همچنین معتقدند پذیرش اف‌ای تی اف در مورد اقدامات بهبود شفافیت اقتصادی توانایی ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا و تحریم‌های بین‌المللی را کاهش خواهد داد. محافظه کاران ایران مشتاق تداوم ارسال نفت و سوخت به تعدادی از کشور‌ها هستند که بازاری غیر رسمی را برای ایران شکل داده‌اند از چین تا روسیه، ونزوئلا، کوبا و عراق و معاملات پولی را از طریق تهاتر نفتی به جای استفاده از بانک و موسسات مالی در دوران تحریم انجام می‌دهند. در نتیجه، در دولت آینده آنان پذیرش اف‌ای تی اف در دستور کار نخواهد بود.

"آسیا تایمز" در بخش پایانی مقاله می‌نویسد: "حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند نیز تحقق الزامات لازم به منظور اتصال مجدد سیستم مالی جهانی برای تهران آسان نخواهد بود. به همین دلیل است که حتی محموله‌های غذایی و دارویی بشردوستانه که در حال حاضر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف هستند به راحتی امکان انتقال به ایران را ندارند. مانع عمده تجارت بشردوستانه با ایران تاکنون لیست سیاه اف‌ای تی اف و قرار داشتن آن کشور در آن لیست بوده است و سبب می‌شود تا هیچ یک از بانک‌های ایرانی اجازه انجام معامله با صادر کنندگان خارجی را نداشته باشند. به همین دلیل صادرات و واردات ایران در یک سیستم تجارت داوطلبانه داد و ستد انجام شده است. این در حالی است که اگر ایران در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار نداشت می‌توانست کالا‌های بشردوستانه را با قیمتی بسیار ارزان‌تر خریداری کرده و تجارت آن را به راحتی انجام دهد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
23
3
همانطوریکه در زمان احمدی نژاد با دنیا تجارت کردیم و هیچ مشکلی هم پیش نیآمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
احمدی نژاد دولتی را تحویل گرفت که نفت به لطف دولت قبلی هر بشکه 150 دلار بود و هیچ تحریمی هم وجود نداشت و ذخائر ارزی مملکت به بالاترین حد خود رسیده بود. وقتی دولت را تحویل داد نفت بشکه ای 40 دلار شده بود، شش تحریم کمر شکن شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران به تصویب رسیده بود و تعداد بسیار زیادی تحریم کوچک وبزرگ دیگر توسط اتحادیه اروپا و آمریکا ه به اجرا گذاشته شده بود. آهای یا در خوابید یا خود را به حواب زده اید.
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
برای این که اهمیت کار فوق العاده روحانی معلوم شود مقایسه کنید در آمد 750 میلیارد دلاری از نفت در زمان احمدی نژاد را با درآمد ناچیز دولت روحانی را از نفت .بعد مقایسه کنید کارها و پروژه های عظیم و متعددی که در زمان روحانی انجام شده با اقداماتی که در زمان احمدی نژاد برای کشور به ثمر رسید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
11
13
خدا را شکر که این دفعه شکست را قبل از انتخابات پذیرفتید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
4
9
شورای نگهبان چگونه کسانی را تائید صلاحیت کرده که با مخالفت با FATF در حقیقت مخالفت با منافع ملی ایران کرده اند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
1
5
یه کم واقع‌بین‌تر شدید آفرین. اینکه باخت رو قبول دارید یه قدم به جلوست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
1
1
دولت آینده با عقلانیت و تدبیر و شجاعت و سیاسات خارجی عقلانی و شجاعانه با همه دنیا روابط عزتمندانه خواهد داشت و حق ملت ایران را با همه توان به پشتوانه ملت و رهبری از برجامیان اروپایی خواهد ستاند مطمئن باشید که دولت آینده در جهان خواهد درخشید و در پایان خدمتش با عزت و اقتدار دولت پر بارش را که ملت را از همه مشکلات فعلی به اوج پیروزی رسانده است تحویل دولت بعدی خواهد داد که با قدرت بیشتری کشور را به مقصد برساند تحویل خواهد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
1
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی برای دعوت به شرکت در انتخابات گفت: "کمبودها، کاستی‌ها و اشتباهات کم‌ نبوده و نیستند، و من به سهم خود شرمنده سختی‌ها و ناروایی‌هایی هستم که کام مردم را تلخ کرده است."

آقای ظریف گفت: "قهر با صندوق رأی قطعا راه‌حل نیست و اگر به مشکلات نیافزاید از آنها نخواهد کاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
3
2
تنها راه پیروزی همتی اعلام توافق جدید هسته ای تو این چند روزه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
4
2
آقای همتی! باشه همه مشکل مال تحریمها!
اما والله بالله تالله
منحل کردن سامانه مبالادت ارزی که ترمز دلار را در بهار 92 کشید، ربطی به
تحریم نداشت.
حذف ایران کد و شبنم ربطی به تحریم نداشت.
حذف کارت سوخت ربطی به تحریم نداشت.
اینکه دولت روحانی اسامی 300 صرافی را به FATF داد ربطی به تحریمها نداشت.
اینکه اموال 60 مییلیون نفر را در بورس بالا بکشید ربطی به تحریم نداشت.
اینکه صندوق های اعتباریتان مردم را غارت کنند ربطی به تحریم نداشت.
اینکه بدون هیچ بررسی علمی ارز 4200 تومان را علم کنند و 18 میلیارد دلار
بدهند وارد کننده ببرد کالا یا ارز را به قیمت آزاد بفروشد ربطی به تحریم
نداشت.
اینکه شما پیشنهاد تهاتر نفت با روسیه رد کردید و به امید اینستکس مرحوم
نشستید ربطی به تحریم نداشت.
اینکه دور زنندگان تحریمها را که فقط بابک زنجانیشان 17.5 میلیارد یورو
برای ایران آورده بود را خائن معرفی کنید ربطی به تحریمها نداشت.
اینکه به جای رفع عیب هواپیمای مونتاژ داخل کلا پروژه اش را منحل کنند
ربطی به تحریم نداشت.
اینکه دولت روحانی شکایت از فیلم آرگو را پس بگیرد آنهم وقتی دادگاه در
آستانه صدور رای به نفع ایران بود ربطی به تحریم نداشت.
اینکه کسی را وزیر کنند که متهم کرسنت بود و سبب شد دادگاه مربوطه
بلافاصله حق را به طرف اماراتی بدهد و بگوید اگر ادعای ایران در مورد
وجود فساد در قرار داد کرسنت درست بود متهم آن را وزیر نمی کردند، ربطی
به تحریم نداشت.
اینکه رابطه با همسایگان را بستید و از برقراری قراردادهای مالی دو طرفه
خودداری کردید ربطی به تحریم نداشت.
اینکه چندین سال در چین سفیر نداریم ربطی به تحریم نداشت.
و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
1
2
کار را به کاردان بسپارید . همتی فردی متعهد و کاردان است .
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
خوب تونستی ثروت رانتی به جیب بزنی !!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین