کد خبر: ۷۱۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

اعتیاد مادر با نوزاد چه می کند؟

نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان داد که نمره آپگار نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند به طور معنی‌داری پایین‌تر از نوزادان افراد سالم است.
اعتیاد مادر با نوزاد چه می کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

عنصر سرب در اندام‌های مختلف از جمله قلب، استخوان‌ها، روده، کلیه و سیستم عصبی یافت می‌شود و می‌تواند از راه هوا، آب، خاک و غذا وارد بدن شـود. افزایش سطح سـرب در بـدن، موجـب مسمومیت مـی‌شود و با عنوان «پلامبیسم» شناخته می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل با انجام یک مطالعه در سال 1398، سطح سرب در نوزادان با مادران معتاد به تریاکی که به علت کولیک نوزادی به بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) زابل مراجعه کرده بودند را بررسی کردند. این مطالعه بر روی 56 نوزاد متولد شده از مادران معتاد به تریاک انجام شد.

بررسی‌ها نشان داد که بیشتر مصرف‌کنندگان گروه بیمار، از نوع استنشاقی بودند. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن بود که نمره آپگار نوزادان مادران معتاد به طور معنی داری پایین‌تر از نوزادان افراد سالم است و زنان باردار در مصرف مواد مخدر چه از طریق استنشاقی و چه از نظر خوراکی باید محتاط باشند.

پژوهشگران این تحقیق پیشنهاد می‌کنند مطالعات آینده با حجم نمونه بالا در گروه‌های مختلف بارداری و اعتیاد با وجود متغیرهای قومیت، تغذیه و محیط‌های مختلف از نظر آلودگی هوا انجام شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی سطح سرب درنوزادان با مادران معتاد به تریاک مراجعه کننده به علت کولیک نوزادی» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مجری اصلی این طرح رضوان نجاری از دانشگاه علوم پزشکی زابل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین