کد خبر: ۷۱۳۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

تغییر فضا پس از مناظره سوم و انتظار برای بیانات انتخاباتی رهبری

۲ روز پس از مناظره انتخاباتی سوم، از بحث و نظرهای کاربران مجازی تا حد ملموسی کاسته شده و فضای کانال‌های تلگرامی تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها در خصوص بیانات روز چهارشنبه ۲۶ خردادماه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
تغییر فضا پس از مناظره سوم و انتظار برای بیانات انتخاباتی رهبری
آفتاب‌‌نیوز :

فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص موضوعاتی همچون مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌ های مختلف جریان‌ های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.

این گزارش با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس رصد پست‌های پر بازدید تلگرامی و توییت‌های پرلایک در بازه زمانی ۱۱ صبح یکشنبه بیست و سوم خرداد تا ۱۱ صبح دوشنبه بیست و چهارم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و انتظار برای بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات

شمار زیادی از کانال های تلگرامی در پست های مختلف به سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه ۲۶ خرداد اشاره کردند. یک کانال تلگرامی پربازدید در این باره نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه‌ برگزاری سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، چهارشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۰ به صورت زنده و مستقیم با ملت ایران سخن خواهند گفت. این برنامه از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

البته در ادامه اعلام شد که این سخنرانی یک ساعت زودتر و در ساعت ۱۹ روز چهارشنبه خواهد بود.

یک کانال تلگرامی منتسب به جریان اصولگرایی در آستانه سخنرانی روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب، به مرور برنامه ها و سخنرانی های ایشان در فاصله ۲ روز مانده به انتخابات پرداخت و توییت باشگاه خبرنگاران جوان را منتشر کرد:

یک کانال تلگرامی اصلاح طلب در پستی با عنوان «پاسخ رهبر انقلاب درباره نظر نهایی شورای نگهبان» به نقل از ایسنا آورد: بعد از اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بعضی انتظار ورود مستقیم رهبر انقلاب به موضوع را داشتند. اما از نظر رهبر انقلاب، حجتی برای ورود به این مساله و مصادیق آن وجود نداشته است. ایشان حتی در پاسخ به درخواست شورای نگهبان نسبت‌به صلاحیت داوطلبان هم صریحا عنوان داشته‌اند که بنای دخالت ندارند.

همچنین صفحه اینستاگرامی منتسب به رهبر معظم انقلاب در پستی با درج هشتگ #جشن_انتخابات به نقل بخشی از بیانات ایشان در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ پرداخت و نوشت: من اعتقاد به حضور پرشور مردم دارم، معتقدم کشور را این حضور پرشور حفظ می کند.

سخنان حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات درباره رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی یکی دیگر از موضوعات پربازدید روزگذشته بود که بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان در این باره به نقل از وزیر اطلاعات دوره محمود احمدی نژاد نوشت: بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب اللهی ها میگذارند این اتفاق بیفتد. جمع بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقه ها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند. یکی از حقوق دانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته اند که رد صلاحیت شوند، گفتم من با شخص کاری ندارم، من می گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.

ساعاتی بعد، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سخنان مصلحی در حساب توییتری خود نوشت:آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آنرا قبول نداشتند. نمی خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می گردد.

سخنان جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور درباره آخرین وضعیت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و جزو پربازدیدهای کانال های تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی اصولگرا به نقل از جمال عرف نوشت: واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰هزار و ۳۰۷ نفر شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰هزار و ۳۸ نفر مرد، ۲۹ میلیون و ۳۳۰هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند. رأی اولی‌های ما در این دوره یک میلیون و ۳۹۲هزار و ۱۴۸ نفر هستند که به تفکیک جنسیت، ۷۰۶هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵هزار و ۱۶۰نفر زن هستند. تمام اقلام انتخاباتی به استان‌ها اعم از صندوق‌های الکترونیک و صندوق‌های غیرالکترونیک، سایر اقلام و دستگاه‌های احراز هویت ارسال شده است. کارگزاران انتخابات واکسن کرونا می‌زنند. بیش از ۴۵۰ صندوق در نمایندگی‌های سراسر کشور خواهیم داشت. انتخابات الکترونیک شوراهای اسلامی در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر انجام می‌شود.

توییتر و اظهارنظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

حساب توییتری منتسب به محسن رضایی در ۲۴ ساعت گذشته ۵ توییت منتشر کرده که درپرلایک ترین آن، آمده است: مردم عزیز ایران؛ تجربۀ سالهای اخیر نشان داده است که منافع مردم پای جنگ‌های زرگری جناح‌های سیاسی قربانی می‌شود. دولتی تشکیل خواهیم داد از همۀ شایستگان دو جناح که فکر و ذکرشان فقط حل مشکلات مردم باشد و با درایت «اصلاح از درون قدرت» و «بازسازی معماری اقتصاد» را پیگیری کنند.

حساب توییتری منتسب به سعید جلیلی در ۲۴ ساعت گذشته ۵ توییت منتشر کرده که درپرلایک ترین آن، آمده است:۳۰۰ هزار نفر در کشور با درآمد میلیاردی پرونده مالیاتی ندارند.

حساب توییتری منتسب به امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ۲۴ ساعت گذشته ۳ توییت منتشر کرده که درپرلایک ترین آن، آمده است:در مسیر فدا شدن برای انقلاب و مردم همچون برادران شهیدم کماکان چون کوه ایستاده‌ام. قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد.

در بازه بررسی، دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توئیتی را در صفحه خود منتشر نکردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین