کد خبر: ۷۱۳۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰

پزشکان مایل به فعالیت در نقاط دور دست نیستند

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: متاسفانه کار در پزشکی قانونی برای پزشکان جاذبه چندانی ندارد و آنان مایل به ارائه خدمت در شهرهای دور دست نیستند بنابراین لازم است مسئولان امر راهکاری برای رفع این مشکل در نظر بگیرند.
پزشکان مایل به فعالیت در نقاط دور دست نیستند
آفتاب‌‌نیوز :

امیرحسین مهدوی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور، صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی گفت: باید با در نظر گرفتن راهکارها و سیاست های تشویقی انگیزه لازم را برای اشتغال پزشکان در شهرهای دور دست فراهم کرد چرا که بسیاری از پزشکان مایل به فعالیت در این مناطق نیستند و همین موضوع پزشکی قانونی را در راه اندازی مرکز در برخی شهرها دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات پزشکی قانونی در استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تجهیزات و امکانات پزشکی قانونی در استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند در سطح مناسب و قابل قبولی قرار دارد و تجهیزاتی که در اداره کل این استان مستقر است تفاوتی به لحاظ کیفی، اهمیت و ارزش با مراکز پیشرفته‌ای مانند آزمایشگاه تهران ندارد.

به گفته وی خدماتی که در شهر تهران ارائه می شود به مردم این استان هم با همان کیفیت ارائه می‌شود و به برکت نظام جمهوری اسلامی امکان دسترسی یکسان به خدمات برای تمام مردم کشور فراهم شده است.

مهدوی با اشاره به پزشکان متخصص و کارشناسان متبحر در پزشکی قانونی خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است نیروی انسانی در شهرستان‌های دوردست استان که فاقد پزشکی قانونی هستند تأمین و پزشک قانونی در این مناطق مستقر شود.

رأی قاضی بدون نظر کارشناسی پزشکی قانونی به سرانجام نمی رسد

در ادامه این مراسم رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: برای اجرای عدالت در قوه قضاییه نیازمند بازوانی هستیم که به دستگاه قضایی کمک کنند یکی از مهم ترین این بازوان پزشکی قانونی است که با ارائه گزارشات کارشناسی می تواند قضات را یاری کند تا در احکام و صدور آرا استفاده کرده و عدالت را تشخیص و اجرا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی در خصوص جایگاه پزشکی قانونی، افزود: مهم ترین رسالت قوه قضاییه اجرای عدالت است و ما موظف هستیم تلاش کنیم عدالت به معنای واقعی کلمه توسط دستگاه قضایی در جامعه اجرا شود ویکی از ابزارهای تحقق عدالت در پرونده های قضایی نظرات کارشناسی پزشکی قانونی است.

وی تصریح کرد: رسالت سنگینی بر عهده قوه قضاییه قرار دارد که باید به دست قضات پیاده و اجرا شود و همه باید در انجام این وظیفه قوه قضاییه را کمک و همراهی کنند تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد چرا که این یک وظیفه حاکمیتی است و شاید به تنهایی توسط قوه قضاییه قابل اجرا نباشد.

به گفته حجت الاسلام حمیدی بدون اخذ نظر کارشناسی، دستگاه های قضایی نمی توانند به عدالت برسند و قاضی نمی تواند به راه ثواب برود. اگر قاضی بدون اخذ نظر پزشکی قانونی به صدور رأی نهایی اقدام کند در مراجع بالاتر مورد نقد قرار خواهد گرفت و این رأی به سرانجام نخواهد رسید.

وی با اشاره به پیشرفت ها و توسعه سازمان پزشکی قانونی کشور در سال های اخیر، اظهار داشت: اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی نیز به لحاظ فناوری های روز تحولات بسیار خوبی داشته و با بهره گیری از آزمایشگاه های مدرن در تشخیص نوع جرم و انواع استعلاماتی که از قوه قضاییه می شود توانسته نظرات بهتر و دقیق تری ارائه دهد که در آرای قضات مشخص است.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به لزوم فراهم بودن امکان دسترسی به خدمات پزشکی قانونی در شهر های مختلف استان گفت: یکی از مشکلات پزشکی قانونی در استان آن است که با توجه به پهناور بودن و فاصله زیاد شهرها، دسترسی به خدمات در برخی مناطق دشوار است در حالی که مردم انتظار دارند از خدمات پزشکی قانونی در شهرهای خود بهره مند شوند به همین دلیل استقرار پزشکی قانونی در همه شهرها انتظار بحقی است که باید ساز و کار اجرایی شدن آن فراهم شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با همکاری مستمر پزشکی قانونی و تداوم ارائه نظرات کارشناسی متخصصان آن شاهد احقاق حقوق مردم و اجرای هر چه بهتر عدالت باشیم.

گفتنی است در این مراسم با قدردانی از تلاش های مصطفی جعفرزاده مدیرکل سابق استان خراسان جنوبی،توکلی به عنوان مدیرکل جدید استان معرفی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین