کد خبر: ۷۱۳۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

موج پنجم کرونا در کمین اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شروع موج پنجم کرونا خیلی دور از ذهن نیست و همان طور که تجربه ثابت کرده اگر رفتارهای اجتماعی را تغییر ندهیم و همین نحو پیش رویم با موج پنجم روبه رو می‌شویم.
موج پنجم کرونا در کمین اصفهان
آفتاب‌‌نیوز :

آرش نجیمی  اظهار داشت: در هفته‌های قبل یک شیب نسبتاً خوبی از نظر کاهش موارد مثبت کرونا داشته‌ایم و بعد از آن پیک بزرگ چهارم کرونا آمار با رعایت پروتکل‌ها و هشدارهایی که داده شد، شروع به کاهش کرد و یک کاهش مناسب در موارد ابتلا و بستری و کاهش ۵۰ درصدی در موارد فوت و حاد اتفاق افتاد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در هفته گذشته هشدارهایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شد اما جدی گرفته نشد و از هفته گذشته روند کاهشی کرونا خیلی کند شد و هر دو سه روز شاهد روند تغییر در آمار بودیم و در روزهای اخیر باز هم این روند کندتر شده است و تقریباً به سمت ثابت شدن تعداد رفته است.

وی با اشاره به اینکه روزانه با یک حجمی از موارد ابتلا و موارد بستری کرونا مواجه هستیم و به همان میزان از بیمارستان‌ها ترخیص می‌شوند که سبب شده تعداد کل بیماران بستری تغییری نکند، گفت: کند شدن روند کاهشی و ثابت شدن آمار و افزایش مثبت شدن تست‌ها، می‌تواند هشدار دهنده شروع موج بعدی باشد و این احتمال را می‌‎دهیم که ممکن است یک موج دیگر در استان اصفهان داشته باشیم.

نجیمی با اشاره به اینکه وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان نسبت به آخرین رنگ‌بندی تغییر نکرده است، عنوان کرد: شهر قرمز در استان اصفهان نداریم و بیشتر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان بیان کرد: روند واکسیناسیون در استان کند شده است و با توجه به اینکه تعداد واکسن‌هایی که قرار بود، وارد شود به دلیل عدم تحویل و ورود به کشور محدود شد گروه سنی جدیدی وارد واکسیناسیون نشدند و همان گروه‌های قبلی هستند.

وی با اشاره به اینکه سالمندان بالای ۷۰ سال را بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد واکسینه کردیم، اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر بر روی دز دوم واکسن کرونا تمرکز کرده‌ایم و کندی واکسن را برای دز اول داریم، اما تمرکزمان برای افرادی است که باید دز دوم را تزریق کنند.

نجیمی ادامه داد: در روزهای آینده با آمدن واکسن علاوه بر اینکه تزریق‌مان برای گروه‌های سنی اعلام شده سرعت می‌گیرد، گروه‌های سنی جدید و افرادی که بیماری مزمن دارند نیز به این گروه اضافه می‌شوند و شاهد مراجعه مجدد مردم برای تزریق واکسن خواهیم بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به واکسینه شدن کادر درمان گفت: تزریق واکسن در کادر درمان سبب شده موارد ابتلا در کادر درمان به شدت کاهش پیدا کند و موارد فوت به صفر برسد و این اتفاق اثربخشی واکسن را در گروهی که بیشترین مواجه را با کرونا دارند، می‌رساند و این امید را داریم که کاهش موارد فوت را در گروه سالمندان که بالاترین میزان فوت را دارند، شاهد باشیم و با توجه به اینکه نزدیک ۷۰ درصد از سالمندان واکسن زدند، اگر موجی اتفاق افتاد به لحاظ مرگ و میر آمار بسیاری کمی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به نحوه نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در انتخابات گفت: دستورالعملی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کشور داده شده و وظایفی بر عهده بازرسان و کسانی که در مراکز بهداشتی و در قسمت‌های مختلف دانشگاه هستند، داده شده و مطابق با آن وظایف خود را در قالب ستاد استانی انجام می‌دهند.

نجیمی با تأکید بر اینکه مردم کرونا و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در آمار اتفاق افتاده، شروع موج پنجم کرونا خیلی دور از ذهن نیست و همان طور که تجربه ثابت کرده اگر رفتارهای اجتماعی را تغییر ندهیم و همین نحو پیش رویم با موج پنجم روبه رو می‌شویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به هفته‌های قبل در اصفهان بسیار پایین آمده است و رعایت کم پروتکل‌ها سبب شده که به سمت ثابت شدن موارد ابتلا و به سمت افزایش پیش برویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین