کد خبر: ۷۱۳۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
عضو شورای مرکزی اصلاح‌طلبان مازندران :

مناظره نامزدهای ریاست جمهوری دستاوردی برای مردم نداشت

عضو شورای مرکزی اصلاح‌طلبان مازندران با اشاره به برگزاری سه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری از صدا و سیما ، گفت : ارائه برنامه برای آگاهی دادن به مردم هدف برگزاری این مناظره‌ها بود ، ولی روند و شیوه برگزاری و نوع پرسش و پاسخ‌ها دستاوردی برای مردم نداشت.
مناظره نامزدهای ریاست جمهوری دستاوردی برای مردم نداشت
آفتاب‌‌نیوز :

سید اسدالله مطهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شیوه اطلاع رسانی و تبلیغ کاندیداهای ریاست جمهوری با برگزاری مناظره که از سال های ۱۳۸۴ پایه ریزی شد ، فرصتی در اختیار نامزدها بود تا بتوانند برنامه های خود را در سطح وسیع در اختیار مردم قرار بدهند ، اما سبک و سیاقی که از همان ابتدا در پیش گرفته شد ، نتوانست این هدف را برآورده کند .

وی ادامه داد : در مناظره های اخیر که کاندیداهای ریاست جمهوری به دنبال ارائه برنامه نبودند و یا حداقل برنامه ای ارائه نکردند. آنها همچون مناظره های دوره های قبل بر طبل تخریب دولت مستقر و همچنین انجام شعارهای پوپولیستی کوبیدند تا از این طریق بتوانند نظر مردم را جلب کنند.

چهره اصلاح طلب مازندران در حوزه تنکابن ، رامسر و عباس آباد توضیح داد : در مناظره های اخیر همان رفتاری را دیدیم که در مناظره های بعضی از دوره های قبل شاهدش بودیم مانند مناظره تخریبی سال ۸۸ که با شعارهای پوپولیستی همراه شده بود.

وی با اظهار این که تبلیغات پوپولیستی در نبود عقلانیت در جامعه جواب می دهد ، گفت : تا زمانی که عقلانیت در کار نباشد رفتارهای اینچنینی می تواند جواب بدهد. متاسفانه تجربه تاریخی جامعه ما کوتاه مدت شده است و حتی مردم ۱۰ تا ۱۲ سال پیش را نگاه نمی کنند .

این فعال سیاسی افزود : با توجه به این ویژگی ، معتقدم افراد پوپولیستی که مردم تجربه تلخ دورانشان را فراموش نکرده اند اگر در این دوره هم نامزد بودند باز هم می توانستند موج سواری کنند و رای مردم را جلب کنند.

وی ادامه داد : تمامی معادلات و چهارچوب های برنامه های مناظره ها در این دوره سمت و سوی حمایت از فرد و نامزد جریان خاصی را داشت و البته از صدا و سیما که طی سال های اخیر همواره این سمت و سو را داشته ، انتظار دیگری نبود.

عضو هیات رییسه برنامه ریزی اصلاح طلبان مازندران با اشاره به اینکه موفقیت دولت ها در کشور منوط به حل مشکلات ساختاری است ، گفت : یکی از مشکلات مناظره های اخیر این بود که انگار دولت اختیار صد در صدی دارد در حالی که اینگونه نیست. مقصر جلوه دادن دولت مشکلی را از کشور حل نمی کند . مخالفان و رقبای دولت باید سهمشان را در ایجاد وضعیت کنونی بپذیرند چون سنگ اندازی های آنها بیشترین نقش را در وضعیت کنونی داشته است.

مناظره نامزدهای ریاست جمهوری دستاوردی برای مردم نداشت

دولت روحانی ، مظلوم‌ترین دولت

این فعال سیاسی مازندران با اشاره به اینکه سابقه فعالیتش در حوزه سیاسی به سال ۱۳۷۶ باز می گردد ، گفت : از نظر من با این سابقه طولانی حزبی و سیاسی که دارم دولت روحانی مظلوم ترین دولت و خودش هم مظلوم ترین رییس جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی است چرا که هم کشور را در وضعیت بغرنجی تحویل گرفته بود که نتیجه هشت سال عملکرد فرد پوپولیستی مانند احمدی نژاد بود و توانست کشور را از این وضعیت نجات دهد و هم تنگناهایی که با تحریم و کرونا دامنگیر کشور شد در طول تاریخ پس از انقلاب سابقه نداشته است.

وی افزود : هر چند در مسائلی به دولت آقای روحانی نقدهایی وارد است از آن جمله رانت ها و مفسده هایی که صورت گرفته است ، اگر چه در حد و اندازه دولت قبلی نبود که مثلا دکل های نفتی گم شود و یا یک فرد ناشناخته برای خودش امپراطوری فساد تشکیل دهد و یا در این زمینه که حاضر شد در برخی مسائل کشور برای خروج و عبور از آن فشارها را تحمل بکند اما دَم نزند در حالی که باید مشکلات را با مردم در میان می گذاشت و انتظار مردم نیز همین بود.

مطهری همچنین به نوع برخورد دوگانه برخی کاندیداها در خصوص برخی مسائل کشور اشاره و تصریح کرد : این نوع رفتار غالبا از نگاه تیزبین افراد دارای بینش سیاسی قوی مغفول نمی ماند و آن را درک می کنند و از این رو است که آقای روحانی نیز در جلسه اخیر هیات دولت با مزاح و لطیفه عنوان کرد که « چقدر خوب شد اف ای تی اف FATF و برجام ».

وی افزود : واقعیت این است که افرادی در میان نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره های اخیر که تا قبل از این نه برجام را قبول داشتند و نه از هر کارشکنی در پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی موسوم به اف ای تی اف کوتاهی کردند ، در مناظره مواضع برعکس گرفتند و برجام را قبول کردند و قول اجرایش را به مردم دادند و یا پیوستن به اف ای تی اف را لازم دانستند.

این فعال سیاسی گفت : آنچه در این مناظره برای مردم روشن شد این بود که این نامزدها تا پیش از این فقط برای کوبیدن و تخریب دولت آقای روحانی با برجام و پیوستن ایران به اف ای تی اف مخالف بودند ، والا مشکلی با آنها ندارند. به عبارتی مردم می فهمند که صاحبان این مدل رفتاری با بداخلاقی ، شعور مردم را به سخره گرفته اند و فکر می کنند که مردم مخالفتشان را فراموش کردند.

مطهری افزود : در مناظره ها واقعا بی انصافی های زیادی در قبال دولت تدبیر و امیدصورت گرفت. یکی از این بی انصافی ها هم انکار دستاوردها و عملکرد دولت از یک طرف و دیگری عدم ذکر ریشه ها و علل مشکلات کشور بود. مثلا تاثیرگذری تحریم ها نادیده گرفته شود. خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل که می توانست برای کشور خطرناک باشد ، نادیده گرفته شد. اداره کشور در حالی که درآمدهای نفتی تقریبا صفر و مبادلات مالی با جهان به خاطر نپذیرفتن پیوستن به اف ای تی اف متوقف شده بود ، نادیده گرفته شد. طوری وانمود کردند که انگار این دولت آقای روحانی بود که ترامپ را در آمریکا روی کار آورد تا از برجام خارج شود.

وی نادیده گرفتن سختی های اداره کشور در شرایط کرونایی را هم بی انصافی توصیف کرد و گفت : نقد منصفانه آن است که کاندیداها علاوه بر اینکه به فرصت ها اشاره می کنند به چالش هایی که در مسیر فعالیت دولت قرار داشت اشاره کنند تا همگان بدانند که دولت با وجود این شرایط تاکنون کشور را مدیریت و اداره کرد و بدینجا رسانده است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین