کد خبر: ۷۱۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

سخنگوی ستاد جلیلی: در فضای انصراف نیستیم

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با بیان اینکه مرزبندی نامزد‌های انتخابات در مناظره‌ها مشخص و روشن شد گفت: ما اصلاً فضای انصراف نداریم و ستاد کاملاً مشغول کار است. الان که با شما صحبت می‌کنیم، ما تا پایان روز چهارشنبه برنامه‌هایمان را پر کرده‌ایم.
سخنگوی ستاد جلیلی: در فضای انصراف نیستیم
آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی فیروزآبادی سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که چقدر توانستید در ایام تبلیغات افکار عمومی را مجاب کنید، گفت: مهمترین اقدام تبلیغاتی در این انتخابات، برنامه‌های تلویزیون و صدا و سیما بود. اگر بخواهیم تلویزیون را ارزیابی کنیم، نقطه قوت تلویزیون این بود که فرصت مستقلی برای نامزد‌ها فراهم کرد تا درباره تک تک استان‌ها صحبت کنند. این امکان در گذشته یا در انتخابات قبلی نبود ما از این فرصت استفاده کردیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی تصریح کرد: در این زمینه آقای جلیلی ۳۰ برنامه مجزا برای استان‌ها ضبط کردند و البته برای تهران پیش‌بینی نکرده بودند. ابتکار دیگر صدا و سیما ظرفیت تلوبیون بود که امکان پخش زنده ۲۴ ساعتی را در اختیار نامزد‌ها قرار داد.

وی بیان کرد: از آنجایی که دکتر جلیلی در این ۸ سال کار به طور مفصل کرده بودند و محتوای زیادی برای عرضه وجود داشت، قبل از اینکه تبلیغات شروع شود نه به عنوان تبلیغات انتخاباتی بلکه در قالب سلسله بحث‌های روایت، مطالبی را طرح کردند ما از ظرفیت تلوبیون در تولیدات قبلی و تولیدات جدید و هم حضور اعضای مختلف کارگروه‌های دولت سایه استفاده کردیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ادامه داد: مهمترین نقطه ضعف تبلیغات در صدا و سیما این بود که فضای چالش در این دوره شکل نگرفت. البته اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم بخشی از آن به برنامه‌ریزی صدا و سیما و بخشی هم به شرایط و فضای انتخابات برمی‌گردد.

فیروزآبادی گفت: در یک حالت مطلوب ما در انتخابات دو خلاء مهم داشتیم؛ یکی اینکه عمق برنامه‌های نامزد‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نبود. به عنوان مثال در برنامه‌های تلویزیونی همه می‌گفتند نقدینگی باید کنترل شود، این موضوع با یک جمله حل نمی‌شود بلکه باید فضایی فراهم می‌شد که عمق این سخن با تضارب آرا مشخص شود و معلوم شود نامزد چقدر با این مطلب مانوس است.

رییس جمهوری باید صاحب تشخیص باشد
وی با بیان اینکه رییس جمهوری باید در مسائل اصلی صاحب‌تشخیص باشد، اظهار کرد: رییس جمهوری در مسائل اصلی کشور مانند راهنمای گروه کوهنوردی است و تصمیم‌گیر است. اگر او به تردید و تزلزل بیفتد، مشکلات کشور حل نمی‌شود بنابر این یکی از مسائل این است که عمق مسائل مشخص نشد. مورد دیگر بحث تطابق مواضعی که در ایام انتخابات گرفته می‌شود، با عملکرد و مواضع گذشته افراد است که به اعتقاد من این هم در فضای انتخابات خیلی مشخص نشد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی اضافه کرد: به هر حال این دو خلاء وجود داشت که البته بخشی از آن حتما به برنامه‌ریزی صدا و سیما برمی‌گردد و بخشی از آن هم به خروجی فرهنگ سیاسی ما و ظرفیت مسئولین مرتبط است. در عین حال ما تجربه نامناسبی از مناظره‌های دوطرفه داشتیم به هر حال باید به برنامه‌ریزان حق بدهیم که کمی در این موضوع احتیاط کنند.

وی بیان کرد: در مجموع بخشی از مطالب گفته شد و بخش مهمتری باقی ماند. مسائلی که ماند از آنجایی که نیاز به تبلیغ و تبیین بیشتری داشت در این قالب‌ها خیلی امکانپذیر نبود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی خاطرنشان کرد: ما دو پیشنهاد از طرف دکتر جلیلی ارائه کردیم که خود ایشان هم بیان کردند. یکی دعوت به مناظره دکتر همتی و دومی دعوت به مناظره دکتر روحانی بود. ما فکر می‌کردیم اگر این دو مناظره برگزار شود، مسائل مقداری عمیق‌تر دیده شده و برای مردم بهتر بیان می‌شود، ولی هیچکدام از این دو بزرگوار نپذیرفتند و ان‌شاءلله در فرصت دیگری اتفاق بیفتد.

چرا جلیلی در شبکه کلاب هاوس حضور نیافت؟
فیروزآبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جلیلی از ظرفیت‌هایی مانند شبکه کلاب هاوس استفاده نکرد، گفت: ما مخالفتی با استفاده از ظرفیت شبکه کلاب هاوس نبوده، ولی در مقایسه با فرصت‌های دیگر و میزان مخاطبین آن در اولویت قرار نگرفت. تلویزیون واقعا بخش مهمی از وقت نامزد‌ها را می‌گیرد

وی ادامه داد: وقتی این ظرفیت یا ظرفیت‌های مشابه وجود دارد، فرد مقایسه و اولویت‌بندی می‌کند و احساس می‌کند سخنش را در جا‌های دیگر راحت‌تر به بدنه بیشتری از افراد منتقل می‌کند. ضمن اینکه مخاطبی که می‌خواهد در کلاب هاوس مطلبی را دریافت کند فرصت‌های متعددی داشته و در جا‌های دیگر مطلب را شنیده است.

حس رقابت با دولت باعث نشد مطالبی که مثبت بود را بیان نکنیم
فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث «دولت سایه» اظهار کرد: زمانی که انتخابات ۹۲ تمام شد، آقای جلیلی گفتند که کار ما از الان شروع شد. طرح دولت سایه از همان زمان مطرح شد. حرف کلی این بود که اگر دولت دست ما نیست، اما ما می‌توانیم به دولت کمک بدهیم. کمک به این معنا که در قالب جمع‌های تخصصی متشکل از مدیران سابق، مدیران فعلی و دانشگاهیان و اصحاب علم و جوانان مسائل کشور را رصد، تحلیل و ارزیابی کنیم.

وی یادآور شد: اگر دولت کاری را انجام می‌دهند که خوب است باید قدردانی کنیم، اگر کاری نقصی دارد تکمیل کنیم و اگر کار اشتباه است، تلاش کنیم اصلاح شود. این فلسفه دولت سایه بوده و اقدامات قابل توجهی انجام شده است. از نظر کار گروهی، چند ۱۰کارگروه تشکیل شده و از نظر تعداد افراد هم قابل توجه بوده است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفت: این کار چند خاصیت داشت؛ اول اینکه به دولت حاضر کمک شده است. دکتر جلیلی در مسائلی مانند بورس برحسب این بررسی کارشناسی برای دولت پیشنهاداتی فرستادند. یا در مسائل هدفمندی و بنزین همین طرح وان را قبلا فرستادند و پیشنهاد دادند. به هیچ عنوان اینگونه نبوده است که حس رقابت نسبت به دولت باعث شود که اگر الان حرف مثبتی وجود دارد آن را بیان نکنیم.

فیروزآبادی ادامه داد: دومین خاصیت و فایده طرح سایه این بوده که نسبت به مسائل کشور اشراف ایجاد شده است. من معتقدم که این باید در کشور ما تبدیل به فرهنگ شود که اگر کسی می‌خواهد رییس‌جمهور شود باید هشت سال کار کند و ما باید این فرهنگ را در کشور جا بیندازیم.

وی عنوان کرد: ما با مشی و نگاه آن کاری نداریم که رقیب سیاسی، مخالف یا موافق است برای ما مهم این است که حرف وی عقبه داشته باشد و خودش به خودش پنالتی نزند و به عنوان مثال قبل از انتخابات بگوید طرح مسکن مهر را انجام می‌دهد، موقع دولت بگوید انجام نمی‌دهد و دو سال بعد با اسم دیگری آن را انجام دهد. این اشکال در تصمیم است که آن هم ناشی از فقدان پشتوانه و نظام فکری است.

جلیلی در بسیار از مسائل کشور معطل تصمیم گیری نمی‌ماند
سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، وی را شخصیتی عنوان کرد که غیر از اینکه شخصیت بین‌المللی و صاحبنظر و در طراز ملی است و در موضوعات مهم کشور نظر و جمع‌بندی دارد. دکتر جلیلی در بسیاری از مسائل کشور معطل تصمیم‌گیری نمی‌ماند و می‌تواند با سرعت تصمیم بگیرد. البته آن جلسه نمادین برگزار شد و ۳، ۴ مورد از تصمیمات بیان شد و بیشتر از این حرف‌ها آماده شده است.

فیروزآبادی بیان کرد: فایده دیگر طرح دولت سایه، شناسایی شبکه قابل توجهی از افراد صاحبنظر با دیدگاه‌های مختلف است. وقتی شما چند ۱۰ کارگروه دارید و در هر کدام از آن‌ها تعدادی از افراد حضور دارند، امروز با چند صدنفر آشنا هستید، قدرت‌ها، قوت‌ها، ضعف‌ها و تخصص‌ها و اطلاعات آن‌ها را می‌دانید که به نظر من برای اداره کشور لازم است.

وی عنوان کرد: اگر ما امروز ادعا می‌کنیم که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، دغدغه اصلی ما بوده است و امروز می‌توانیم بگوییم لیست مفصلی از افراد شناسایی شده اند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از مسائل کشور که به هر دلیلی در دولت فرصت نشده یا مورد غفلت واقع شده و یا اعتقادی در دولت در این زمینه نبوده، امروز در اینجا مورد کارشناسی قرار گرفته و شکافته شده است. به عنوان مثال دکتر جلیلی در موضوع تراریخته، چندین جلسه با افراد مختلف برگزار کرده و جمع‌بندی انجام داده است.

فیروزآبادی ادامه داد: علاوه بر این ایشان در ارتباط با موضوع تحریم‌ها و نحوه خنثی‌سازی آنها، مفصلا در سی و چند صفحه متشکل از چند ۱۰ راه‌حل در ابعاد مختلف تدوین کرده‌اند و امروز هر دولت بر سر کار بیاید، می‌تواند از آن استفاده کند و همانطورکه خود ایشان هم در مصاحبه‌ها مطرح کردند برای تبادلات بانکی ۱۱ مسیر پیشنهاد ارائه کرده‌اند که ذخیره، دانش و تجربه جدید برای کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر من دولت سایه مجموعا اتفاق خوبی بوده و در این ۸ سال، هم دولت دکتر روحانی احساس نکرده که جریان مخربی است و لااقل من واکنش منفی دراین خصوص ندیدم که احساس شود این ظرفیت، کارغیرکارشناسی، غیرعرف یا کار غلط سیاسی مخرب است. البته من در سطح کلان دولت را نمی‌گویم، اما در سطوح میانی دولت در این ۸ سال به برخی از مدیران میانی کمک کرده و از مسائل، نتایج و راه‌حل‌ها استفاده کردند که به نظر من ظرفیت‌های مفیدی برای کشور هستند.

نباید به کرونا فقط از زاویه خسارت نگاه کرد
فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت سایه در این مدت برآوردی از میزان خسارت‌های کرونا و تحریم داشته است، گفت: من الان عدد و رقمی ندارد که به شما اعلام کنم. از آنجایی که مسائلی مانند کرونا و تحریم دست ما نیست، نباید فقط به زاویه خسارت آن نگاه کنیم بلکه باید زاویه فرصت را هم ببینیم.

وی افزود: در موضوع تحریم گزارش بسیار خوبی تهیه شده و ابعاد آن هم شکافته شده است و در ارتباط با مسائل مربوط به حمل و نقل، تامین کالا، جابجایی پول سعی شده با استفاده از فرصت‌هایی موجود در کشور برای غلبه بر آن‌ها به طور مشخص پیشنهاداتی ارائه شود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی اظهار کرد: در کرونا البته حضور ذهن ندارم، اما می‌دانم دکتر جلیلی در ارتباط با موضوع واکسن چند جلسه برگزار و سعی کردند با مساله کرونا آشنایی صورت گیرد و اگر پیشنهاد یا چارچوبی داشته باشند ارائه کنند.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در ارتباط با موضوع تحریم باید گفت دولت سایه یک مجموعه نیست. در حقیقت محور یا چتری است که ذیل آن مجموعه‌های مختلفی آمده‌اند و کمک ارائه می‌دهند. امروز این چتر در اکثر مسائل مرتبط با تحریم، هم تحریم را خنثی‌سازی و هم مقابله می‌کند و هم مسائل مرتبط با آن را رفع می‌کند و آمادگی کامل برای این موضوع دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نامزد‌های ریاست جمهوری در جریان مناظرات و تبلیغات انتخاباتی هیچ اشاره‌ای به چالش‌های دولت نداشتند، گفت: البته من مناظره را به خاطر ندارم، اما آقای جلیلی در چند جا به‌طور مشخص اقدام دولت در احیای اراضی خوزستان را مورد تقدیر قرار دادند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بیان کرد: در منش دکتر جلیلی این نیست که اگر کار خوبی در دولت اتفاق می‌افتد ذکر نشود و من حداقل در این یک مورد حضور ذهن دارم که ایشان قدردانی کرده و استفاده کردند. البته موارد دیگری هم ممکن است اتفاق بیفتد که ذکر آن نه تنها اشکالی ندارد به نظر ما اتفاقا خیلی هم خوب است.

در فرهنگ سیاسی باید اصول را ملاک قرار دهیم
فیروزآبادی یادآور شد: ما در فرهنگ سیاسی باید سعی کنیم اصولی را ملاک قرار دهیم و بگوییم با این اصول مسائل را قضاوت می‌کنیم. نه اینکه بگوییم اگر کاری خوب بود عنوان می‌کنیم و اگر بد بود مطرح نمی‌کنیم. در واقع رقبای ما نباید تعیین کنند که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است، بلکه اصول ما باید تعیین کننده خوب و بد باشد. البته موضوع تحریم‌ها و کرونا در مناظره خیلی به عنوان یک عنصر پررنگ طرح نشد که این موضوع به صدا و سیما برمی‌گرد

مرزبندی نامزد‌های اصولگرا در مناظره‌ها مشخص شد
وی با بیان اینکه آقای جلیلی در مسائل قضاوت سیاسی رقیب‌گونه ندارند، اظهار کرد: اگر شما دقت کرده باشید ایشان ضمن اینکه با هم در مناظره‌ها شرکت می‌کنند، اصولی دارند کما اینکه مرزبندی‌های اصولگرا‌ها هم در مناظره‌ها مشخص شد.

‌سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفت: آقای جلیلی در همین مناظره آخر درباره چالش‌هایی که دولت‌ها آن را بی‌ارتباط با خود، مطرح کردند که در جلسه اول با آقای روحانی این جمله را به ایشان گفته‌اند که این ماشین دولت نه تو را به اهدافت می‌رساند ونه مرا. این به معنای همزادپنداری و فراتر از جناح‌ها، گروه‌ها و دولت‌ها است که اتفاقاً از جا‌هایی است که ایشان به دولت حرف‌ها و پیشنهاد‌هایی را در مقاطع مختلف منتقل کرده است.

وی ادامه داد: البته موارد دیگری هم بوده که دولت برخی‌ها را پذیرفته و برخی را هم قبول نکرده است. به خاطر دارم که در سال‌های اول آقای جلیلی در موضوع گندم پیشنهاداتی را به دولت برد و دولت هم پذیرفت و اقداماتی هم صورت گرفت و مساله بسیار طبیعی بود.

تلاش کردیم وعده‌هایی که امکان تحقق ندارد، ندهیم
فیروز آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره وعده‌های اقتصادی نامزدها، گفت: هم ما در این زمینه تلاش داشتیم و هم آقای جلیلی روی این موضوع که وعده‌ای که زمینه اجرای آن فراهم نیست، ندهیم، تاکید بسیاری داشت؛ بنابراین در اظهارات او وعده‌های به آن شکل، موضوعاتی که به منابع هنگفتی نیاز داشته باشد مشاهده نمی‌کنید، عمده توجه ما بهینه‌سازی منابع فعلی بوده است.

وی با اشاره به طرح وان در بحث هدفمندی یارانه افزود: طرح وان بازتوزیع همین هزینه‌هایی است که امروز کشور انجام می‌دهد یا طرح سفر، استفاده از ظرفیت معطل مانده کشور است. بسیاری از بحث‌هایی که در حوزه روستا و حوزه کشاورزی اتفاق افتاده با هزینه‌های بسیار کم در دستور کار قرار گرفته است.

‌سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفت: هزینه آموزش نسبت به برخی از طرح‌های بزرگ قابل اغماض نیست. سعی کرده‌ایم وعده‌های به این شکل ندهیم. از نظر ما واقعیت‌ها و محدودیت منابع کشور مشخص است. کار سخت در دولت، تغییر ساز و کار‌های موجود است اینکه ما فایل جدیدی باز کنیم و با هزینه جدیدی آن را اجرا کنیم، به اعتقاد من کار‌هایی از جنس نمایش است.

فیروزآبادی یادآور شد: در برنامه‌های دکتر جلیلی کار‌های بسیاری وجود داشت که اگر در عرصه انتخابات بیان می‌شد جذابیت رسانه‌ای آن بیشتر بود. آقای دکتر به دو دلیل عنوان کرد که ما این‌ها را در وعده‌هایمان قرار نمی‌دهیم. اول اینکه بیش از اینکه مردم احساس کنند این یک تصمیم واقعی است، احساس می‌کنند وعده و کار‌های نمایشی، انتخاباتی و پوپولیستی است و او از اینطور موارد پرهیز داشتند. در مجموع در وعده‌های جلیلی سعی شده همه موضوعات واقع‌بینانه و عمدتا متمرکز بر بهینه‌سازی منابع موجود و تغییر ساز و کار‌ها باشد.

‌سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی عنوان کرد: دکتر جلیلی فایل یا بحث‌هایی را انتخابات باز کردند که به اعتقاد من جا داشت جریانات مختلف سیاسی آن‌ها را دنبال کنند چرا که اگر آن بحث‌ها پرورش می‌یافت، انتخابات به این شکل برگزار نمی‌شد. مهمترین آن هم همین فرهنگ سیاسی بود. در این زمینه ما با یکدیگر برنامه مشترکی ضبط کردیم و او اشکالات مهمی از فرهنگ سیاسی کشور را طرح کردند.

فیروزآبادی اضافه کرد: ما اکنون در قوای مختلف گرایش به نمایش، کار‌های کوتاه مدت و تبلیغاتی برای افکار عمومی داریم و تقریبا در همه جا این اشکال وارد است. اگر مسوولان به این موضوع توجه نکنند، همه را به سمت کار‌های کوتاه مدت سوق می‌دهند که اشکال بسیار مهمی است.

وی در ادامه از فقدان اولویت‌بندی‌ها گفت و افزود: اکنون می‌بینیم که نامزد‌ها برای همه موضوعات، گزاره‌ای دارند، اما اینگونه نمی‌شود. رییس جمهوری باید موضوعات محدودی را انتخاب کرده و در اولویت قرار دهد.

برنامه باید به باور رییس جمهور تبدیل شود
‌سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی تصریح کرد: سومین موضوع اشکال تصمیم‌گیری در کشور بود. واقعیت این است که برنامه یک شبه درست نمی‌شود و باید عمق داشته و به باور رییس‌جمهوری تبدیل شده باشد. باید سعی شود این فرهنگ نقد شود. یکی دیگر از مباحث دکتر جلیلی که اگر تبیین شود، تا حدودی فضای زرد انتخاباتی را بهینه می‌کند، کارویژه رییس جمهوری است.

فیروزآبادی ادامه داد: اکنون در عرف نظام اداری‌مان، مسئولین به یک معنا رها هستند. به عنوان مثال، وزیری را در جایی منصوب می‌کنیم و تصور این است که کارش را انجام می‌دهد، مجلس هم هراز چند گاهی سوالاتی از وی می‌پرسد، اما نظامی که کار ویژه برای او تعریف کرده باشد و عنوان کرده باشد این تعداد شغل را از او می‌خواهد، نداریم.

وی گفت: نظام تعیین اولویت و پیگیری از افراد و سیستم اداری موضوعات مهمی هستند که اگر در فضای رسانه‌ای مطرح شود و به جای پرداختن به مسائل کم‌اهمیت در انتخابات ضریب بگیرند، کشور جلو می‌رود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی جلیلی یادآور شد: ما در کشور چالش را به‌طور جدی داریم که مسئولین روی صندلی هیچ احساس نگرانی از پرسشگری از مقامات بالادست‌شان ندارند و همین که بتوانند رسانه را آرام کنند و پاسخگویی به مجلس و چند موضوع دیگر را حل کنند، دوره مدیریت می‌آید و می‌رود. این مساله به هر حال این باید درست شود و باید نظام پاسخگویی و پرسشگری وجود داشته باشد.

وی درباره ادامه اشتغال، معیشت و روستا را به عنوان سه اولویت جلیلی عنوان کرد و افزود: در دل این اولویت‌ها، موضوعات دیگری اضافه می‌شود. در حال حاضر درصد مهمی از اشتغال به دیپلماسی اقتصادی، تعامل با همسایه‌ها و کشور‌های همسو و امثال آن برمی‌گردد. اگر کشور بخواهد در اقتصاد رونق پیدا کند، سهل‌الوصول‌ترین مسیر رونق اقتصادی توسعه صادرات است و این امکانپذیر است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا آقای جلیلی کنار می‌روند یا می‌مانند، گفت: می‌مانند. جمله دقیق‌ترش این است که از روزی که ایشان تصمیم گرفتند تا الان هیچ قرینه‌ای برای انصراف دادن در ایشان مشاهده نکردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای جلیلی در جریان تبلیغات توانست وجوه تمایز خود با سایرنامزد‌های اصولگرا را آشکار کند، گفت: البته به نظرم شما باید این سوال را پاسخ دهید، یعنی کسی که با مخاطبان سروکار دارد باید توضیح دهد، ولی به نظر من این اتفاق افتاده است.

جلیلی در مناظره‌ها وارد فضای زرد و حاشیه‌ای نشد
فیروزآبادی با بیان اینکه منش دکتر جلیلی در مناظره‌ها کاملاً متفاوت بود، گفت: ایشان در این مدت وارد بحث‌های حاشیه‌ای و سطحی و زرد نشدند. من در تعاملی که در این دوره با ایشان داشتم واقعاً احساس کردم ایشان برای رییس جمهوری ایران یک شأن بالای بین‌المللی قائل است که این شأن بالای بین‌المللی باعث می‌شود هر حرفی را نزند، هر اسمی را نیاورد، وارد هر موضوعی نشود، با توجه به سابقه‌اش، چون ایشان یک شخصیت بین‌المللی بوده، مذاکرات رفته، با شخصیت‌های بزرگ در دنیا ملاقات کرده، سعی کردند آن تراز را در شأن ملت ایران حفظ کنند و به نظرم این از نظر منش و اخلاق سیاسی کاملاً متفاوت بود.

سخنگوی ستاد انتخابات سعید جلیلی عنوان کرد: از نظر محتوای برنامه‌ها هم معتقدم نخبگان به طور دقیق‌تری فهمیدند. در مواضع اصولی هم الان تمایز‌ها به ویژه در این مناظره آخر، تقریباً مشخص شد. حالا ضرورتی ندارد تصریح کنیم، ولی به نظرم مرزبندی با همه ۶ نامزد دیگر قابل تبیین است. الان براساس همین مناظره‌ها و گفتگو‌هایی که در برنامه‌ها و مواضع انجام می‌شود، در منش به نظرم راحت‌تر دیده می‌شود.

رای برای ما مهم است، اما نه به هر قیمتی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید رویکرد دکتر جلیلی باعث شد بخش‌هایی از عقبه اجتماعی مثل جریان پایداری که ممکن بود به ایشان رأی دهد از وی فاصله بگیرند، اظهار کرد: ایشان رأی به هر قیمتی را نمی‌خواهد و ما محدودیت‌ها و خط قرمز‌های روشنی داریم و از هر چیزی که شائبه تخریب داشته باشد، منع شده‌ایم.

سخنگوی ستاد انتخابات سعید جلیلی ادامه داد: بنای ما از روز اول این بوده که مزیت‌ها را تبیین کنیم، ویژگی‌ها را توضیح دهیم و تا الان هم در هسته اصلی ستاد و ستاد‌های استانی همین وضعیت حاکم بوده است. ایشان قائل به این است که در هر انتخاباتی باید سطح جامعه از نظر فکری و فرهنگی بالا بیاید. برای رأی آوردن تلاش می‌کنیم، اما دوست داریم این امر از مسیری اتفاق بیفتد که سطح جامعه به این سطح نزدیک شود نه اینکه افراد بخواهند خودشان را به یک سطح پایین‌تری تنزل یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جلیلی با وجود صبغه و سابقه فعالیت دیپلماتیک بر مسائلی مانند توسعه روستایی متمرکز شد، گفت: علت این است که شما در سیاست خارجی هدفی را می‌خواهید دنبال کنید. البته این‌طور نیست که آقای جلیلی به سیاست خارجی نپرداخته باشند. فکر می‌کنم در مناظره سؤال شد و ایشان توضیح دادند. الان مسئله اصلی مردم اقتصاد است.

فیروزآبادی عنوان کرد: واقعیت این است که بخشی از اقتصاد با سیاست خارجی قابل حل شدن است، اما همه‌اش این نیست. آن بخش در برنامه‌های ایشان تبیین شد؛ دیپلماسی اقتصادی، تعامل با کشور‌های منطقه، بازار مطرح و ابعاد آن روشن شد.

سخنگوی ستاد انتخابات سعید جلیلی ادامه داد: مواضعی که نسبت به موضوع تحریم‌ها و مسائل مرتبط با آن بود، هم به نظرم تصریح شد. ایشان مشخصاً معتقدند ما باید تحریم‌ها را خنثی کنیم. یعنی باید کاری کنیم که دشمن از تحریم کردن پشیمان شود.

فیروزآبادی بیان کرد: واقعاً هم اتفاق افتاده که درمقاطعی ما حرکت‌هایی انجام داده‌ایم که آمریکا از تحریم کردن پشیمان شده مثلاً مثل خودکفایی بنزین در مقطعی که بحث تحریم بنزین بود. این خط را ایشان تبیین کرده و این‌ها خطوطی است که زیر آن عناوین جای می‌گیرد. علاوه بر این بخش مهمی از بحث اشتغال، دیپلماسی اقتصادی و ظرفیت صادرات و مسائل مرتبط با آن است.

قرینه‌ای برای اینکه جلیلی بخواهد از انتخابات کناره‌گیری کند، ندیده‌ام
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مباحث مطرح شده درباره لزوم همگرایی نامزد‌های اصولگرا و اینکه آیا در این زمینه با آقای جلیلی رایزنی شده یا فشاری بوده یا نظری، درخواستی از او شده است؟ گفت: من اطلاع ندارم از او درخواست شده یا نه، ولی هر کسی از من پرسیده عرض کردم که من قرینه‌ای برای اینکه ایشان بخواهد از انتخابات کناره‌گیری کند ندیده‌ام. مصمم هستند که بیایند و باشند، برنامه‌هایشان را هم عرضه کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ستاد صحبتی با شما شده یا خیر، گفت: خیر، ما اصلاً فضای انصراف نداریم و ستاد کاملاً مشغول کار است. الان که با شما صحبت می‌کنیم بله، ما تا چهارشنبه برنامه‌هایمان را پر کرده‌ایم.

فیروز آبادی در پاسخ به این سوال که آیا در نظرات دکتر جلیلی درباره مسائل سیاست خارجی در مقایسه با سال‌هایی که در جریان مذاکرات بودند تغییری مشاهده می‌کنید، گفت: به هر حال دیدگاه‌های کشور در این موضوع مشخص است. ما با همه کشور‌های دنیا بر اساس منافع‌مان و بر روی مشترکاتمان تعامل می‌کنیم، اما پایه قوّت کشور بر ظرفیت‌های داخلی است. کشوری که پشتوانه داخلی‌اش ضعیف باشد، مذاکره دستاوردی برایش نخواهد داشت. این حرف از سال‌های قدیم بوده و هنوز هم هست.

وی عنوان کرد: باید با دست پر و با قوّت برای مذاکره رفت تا بتوانیم منفعت بیشتری حاصل کنیم. قبل هم همین بوده، الان هم این اصول برقرار است. قبل هم می‌شده که مذاکره را تبدیل به نمایش کرد و بالاخره یک دستاوردی حاصل کرد، ولی چیزی که بعداً به عنوان دستاورد حاصل شد و گزارش شد، قبلاً قابل حصول بود، اما واقعاً یک دستاورد نبود.

سخنگوی ستاد انتخابات سعید جلیلی ادامه داد: به هر حال مشخص است ایشان در یک مقطعی تصریح کردند نمی‌شود! یک عده‌ای گفتند می‌شود! امروز هشت سال گذشته و به نظر من مبانی قضاوت روشن است؛ لذا به نظر من این اصول همچنان برقرار است. ما باید اصل را بر این بگذاریم که ظرفیت‌های داخلی مؤلفه‌های قدرتمان را در کشور زیاد کنیم.

فیروزآبادی بیان کرد: قدرت دفاعی به جای خودش، قدرت اقتصادی به جای خودش، قدرت فرهنگی و هویت ملی به جای خودش؛ بعد این قدرت پشتوانه تعامل ما با همه کشور‌های دنیاست الّا آن کشور‌هایی که به رسمیت نمی‌شناسیم. با همه آن‌ها تعامل و منافع‌مان را آنجا دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دکتر جلیلی درباره نگاه به شرق یا نگاه به غرب نظر و دیدگاه مشخصی دارند یا خیر و اولویت ایشان چیست، گفت: اولویت را منافع تعیین می‌کند. طبیعتاً کشور‌هایی که با ما منافع بیشتری دارند، اولویت‌شان در تعاملات بیشتر است. در این چهارچوب کشور‌های منطقه، همسایه‌ها و کشور‌هایی که نزدیک‌تر هستند در اولویت هستند و بعد هم کشور‌هایی که در جهت‌گیری‌های کلان با ما همسویی دارند طبیعتاً بیشتر در اولویت قرار می‌گیرند.

سخنگوی ستاد سعید جلیلی درباره تفاوت‌های سیاست خارجی جلیلی با شرایط کنونی گفت: حتماً سیاست خارجی دکتر جلیلی با سیاست خارجی این دولت تفاوت می‌کند. منطقه در این هشت سال کنار گذاشته شده است. همین مثالی که آقای جلیلی در مناظره‌ها درباره تعاملات اقتصادی با اروپا عنوان کردند.

نمی‌خواهم مطلبی بگویم که سوژه شود
وی درباره اینکه در بحث پنج قدرت اصلی که شورای امنیت حق وتو دارند و همواره برای ما تأثیرگذارند در روابط با این کشور‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: آن‌ها که با ما همسوترند روشن است که با آن‌ها تعاملات گسترده‌تری خواهیم داشت. بعضی‌ها را هم رفته‌ایم جلو، درباره چین ایشان شفاف موضع گرفته‌اند. حتماً ما از روابط بلندمدت با چین و هر کشوری شبیه چین که با ما خصومت نداشته باشد، استقبال می‌کنیم.

سخنگوی ستاد سعید جلیلی درباره تقویت نگاه به شرق در دوره جلیلی بیان کرد: من اکنون نمی‌خواهم این جمله را بگویم که بعد به یک سوژه تبدیل شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر روز جمعه آقای جلیلی از صندوق بیرون بیایند، چه تغییری درباره مذاکراتی که در وین در جریان است می‌افتد؟ متوقف می‌شود یا ادامه پیدا می‌کند، گفت: دکتر جلیلی گفته‌اند که با مذاکرات مخالفتی ندارند. مذاکره ابزاری برای گرفتن حقوق کشور است تا جایی که بشود حقوق را گرفت، اما مذاکره تنهاترین ابزار نیست.

فیروزابادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای جلیلی مذاکرات را ادامه می‌دهند، گفت: نمی‌دانم. سؤالات سیاست خارجی را باید خود ایشان پاسخ دهد.

سخنگوی ستاد سعید جلیلی در پاسخ به این سوال که، سه نفر از نامزد‌ها رییسی، جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی اهل خراسان هستند، فکر می‌کنید که هر سه نفر در صحنه می‌مانند، گفت: ما می‌مانیم. اما در مورد سایرین نمی‌دانم که می‌مانند یا خیر. می‌گویند ممکن است هر لحظه اتفاقی بیفتد، ولی ما تا امروز که صحبت می‌کنیم، می‌مانیم.

باید مردم آرای متنوع تری ببینند
فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آقای جلیلی و نامزد‌های دیگر به نفع رییسی کنار بروند و در دولت ایشان جایگاهی پیدا کنند، عنوان کرد: صحبتی به این شکل باهم نداشتیم. کشور را باید آرام آرام از این حالت که دوتا حزب هستند کنار بگذاریم و اجازه دهیم که مردم آرای متنوع‌تری را ببینند.

فیروزآبادی تصریح کرد: حضور جلیلی در این انتخابات، نه برای کسب قدرت و نه برای کسب ثروت است؛ بلکه هدف آن نگاهی است که باید به کشور عرضه شود و حتماً باور ایشان این است که این نگاه در دیگران به این شکل وجود ندارد و می‌خواهند آن را عرضه کنند و تفاوت نگاهشان برای مردم دیده شود.

وی افزود: دکتر جلیلی از نظر اخلاق سیاسی سعی کردند فضای متفاوتی را ارائه کنند. به نظرم «نگاه» برای ایشان مهم بوده، که آن را تبیین کردند و مهم است که به مردم عرضه شود و واکنش مردم دیده شود و همین برای آینده کشور مهم است.

فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش که اگر دکتر جلیلی رأی نیاورند اقدام به تشکیل حزب یا گروه سیاسی خواهند کرد، گفت: تا حالا بحثی در این مورد نکرده‌اند.

سخنگوی ستاد انتخابات جلیلی درباره اینکه آیا شما برای بعد از انتخابات هیچ برنامه‌ای ندارید، گفت: برنامه اداره کشور را داریم.

تا روز انتخابات به رتبه دوم می‌رسیم
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم و پیامد‌های احتمالی آن گفت: مبنای حضور و تداوم حضور آقای دکتر جلیلی این بحث‌ها نیست. مبنای تحلیل ایشان این است که یک حرف و نگاهی را نسبت به اداره کشور دارند که این حرف را باید در معرض رأی مردم قرار دهند و این حرف جایگاهی در کشور پیدا کند، بقیه‌اش مسائل فرعی است.

فیروزابادی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از میزان رأی آقای جلیلی در روز‌های باقیمانده تا تا انتخابات مانده چقدر است؟ گفت: من فکر می‌کنم ما تا روز انتخابات به رتبه دوم می‌رسیم.

سخنگوی ستاد جلیلی درخصوص مستندات ادعای خود گفت: بعضی چیز‌هایی که در فضای مجازی انجام می‌دهند، شواهدی هست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال استفاده از نیرو‌های سیاسی طیف‌های مختلف گفت: حتماً از همه گروه‌ها و جناح‌ها در دولت ایشان حضور خواهند داشت. کما اینکه گفته اند کابینه مرا بیشتر کسانی تشکیل می‌دهند که ممکن است به من رأی نداده باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین