کد خبر: ۷۱۳۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

قطر نیز وارد ماجرای سد النهضه شد

مساله آبگیری «سد النهضه» در اتیوپی که منجر به تنش‌هایی میان خارطوم، قاهره و آدیس‌آبابا شده، به دنبال هشدار مصر در خصوص یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای رفع بحران، پای قطر را نیز به میان آورد.
قطر نیز وارد ماجرای سد النهضه شد
آفتاب‌‌نیوز :

سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در مورد مدیریت و پر کردن مخزن سد النهضه که آدیس آبابا آن را بر «رود نیل» می‌سازد، در حال مذاکره هستند، اما تاکنون توافقی بین طرفین حاصل نشده است. دو کشور پایین دست یعنی سودان و مصر از اینکه این سد تاسیسات آنها را تهدید کند، هراس دارند.

مصر در تامین ۹۰ درصد از آب آشامیدنی خود به رود نیل متکی است و هرگونه کاهش حقابه این کشور، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر قاهره خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تاکید دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به ریشه کنی فقر در این کشور شود.

از سوی دیگر سودان نیز برنامه اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه را تهدید مستقیم علیه امنیت ملی خود می‌داند.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز (چهارشنبه) بار دیگر هشدار داد که در ارتباط با بحران سد النهضه تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد و قاهره در صدد یافتن راه حل دیپلماتیک برای رفع بحران است.

به دنبال این هشدار، وزیر امور خارجه قطر ضمن اشاره به موضع یکپارچه اعراب در خصوص رفع بحران سد النهضه، در عین حال از طرفین خواسته تا از اقدام‌های یکجانبه خودداری کنند و به دنبال راه‌حل جامع و عادلانه در این ارتباط باشند.

«سی.ان.ان» عربی امروز نوشت: «شیخ محمد بن عبدالرحمان» در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل اتحادیه عرب به دنبال نشست وزرای خارجه عرب در دوحه گفت: تمامی کشورهای حاضر در نشست بر ضرورت مشارکت طرفین در مذاکرات با حسن نیت برای دستیابی به توافی عادلانه، متعادل و لازم‌الاجرا در مورد سد النهضه - به گونه‌ای که تامین کننده منافع مشترک مصر ، سودان و تمامی کشورهای حوزه نیل باشد - تاکید کردند.

تلاش‌های کشورهای عربی در حالی است که رئیس جمهوری «دمکراتیک کنگو» هم به عنوان رئیس فعلی اتحادیه آفریقا، بی‌وقفه در تلاش برای رسیدن به راه‌حلی برای حل و فصل عادلانه مساله سد النهضه است.

بر اساس آنچه وزارت امور خارجه مصر امروز منتشر کرد، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور ضمن ابراز نگرانی در خصوص مذاکرات متوقف شده زیر نظارت اتحادیه آفریقا و تحولات اخیر، تاکید کرد، با امیدواری نسبت به راه‌حلی عادلانه از طرفین می‌خواهیم بدون دست‌یافتن به توافقی جامع، از هر گونه اقدام یکجانبه‌ای که به منافع کشورهای دیگر آسیب برساند، خودداری کنند.

از سوی دیگر، سودان میانجیگری سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و ایالات متحده را در این مورد پیشنهاد کرده است. تاکنون چندین دور مذاکره در این باره میان آدیس آبابا، قاهره و خارطوم با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده، اما به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین