کد خبر: ۷۱۳۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
تبلیغات

استفاده از قرنیز برای زیباتر شدن فضای خانه

اینکه تصور کنید می‌توانید با یک انتخاب سرسری قرنیزی بخرید که بتواند در دکوراسیون منزل شما بدرخشد سخت در اشتباه هستید. برای انتخاب موفق باید با قوانین استفاده اصولی از قرنیز آشنا شوید. اما این اصول کدامند؟ می‌توان نحوه خرید و استفاده از قرنیز را در رنگ، ابعاد و جنس خلاصه کرد.
استفاده از قرنیز برای زیباتر شدن فضای خانه
آفتاب‌‌نیوز :

قرنیز‌ها به این دلیل که قطعات کوچکی هستند معمولاً در هنگام تغییر دکوراسیون منزل مورد توجه قرار نمی‌گیرند. درحقیقت درست است که در نگاه اول شاید عناصر حجیم‌تر بیشتر جلب توجه کنند، اما اگر تجربه استفاده از قرنیز‌ها را داشته باشید اعتراف می‌کنید که این عناصر کوچک تا چه حد در زیباتر به نظر رسیدن منزل نقش دارند.

با این حال انتخاب صحیح قرنیز است که می‌تواند آن را از یک عنصر ساده و حوصله سر بر به یک عنصر قدرتنمند تبدیل کند. اما قوانین استفاده اصولی از قرنیز‌ها برای همه شناخته شده نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود نظر کارشناسان و افراد خبره در این زمینه را جویا شوید. با این حال قصد داریم در ادامه به نکات کلیدی که در انتخاب قرنیز برای خرید نقش دارند اشاره کنیم.

در این بین برای خرید قرنیز می‌توان از نظرات مشاوران حرفه‌ای در این حوزه استفاده کرد؛ برای مثل قرنیز‌های دکورچوب می‌توانند گزینه‌های مناسبی را برای خرید و انتخاب شما باشند.

استفاده اصولی از قرنیز‌ها

اینکه تصور کنید می‌توانید با یک انتخاب سرسری قرنیزی بخرید که بتواند در دکوراسیون منزل شما بدرخشد سخت در اشتباه هستید. برای انتخاب موفق باید با قوانین استفاده اصولی از قرنیز آشنا شوید. اما این اصول کدامند؟ می‌توان نحوه خرید و استفاده از قرنیز را در رنگ، ابعاد و جنس خلاصه کرد.

استفاده اصولی از جنس قرنیز‌ها

یکی از نکات کلیدی استفاده از قرنیز توجه به جنس آن است. به طور کلی جنس عناصر در دکوراسیون داخلی باید با کارکرد و موقعیت فضا همخوانی کامل داشته باشد. در غیر اینصورت در ادامه استفاده از آن با مشکلات مختلف از جمله کاهش طول عمر آن مواجه می‌شویم.

قرنیز‌ها اغلب دارای جنس MDF، PVC، سنگ و سرامیک و چوب هستند. هر یک از موارد ذکر شده خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

انتخاب جنس قرنیز

اگر فضایی که برای خرید قرنیز در نظر گرفته اید در معرض رطوبت قرار دارد بهتر است قرنیز PVC را انتخاب کنید. قرنیز‌های PVC ضدآب هستند و تمیز کردن آن‌ها کار ساده ایست.

درصورتیکه کفپوش منزل شما از جنس چوبی و لمینتی ست باید از انواع قرنیز چوبی یا MDF استفاده کنید. قرنیز‌های چوبی در مقایسه با انواع ام دی افی بیشتر به آب حساس هستند و تمیز کردن آن‌ها نیز به دشواری صورت می‌گیرد. درمقابل انواع ام دی افی به خوبی در برابر رطوبت مقاومت می‌کنند و در ضمن تمیز کردن آن‌ها بسادگی صورت می‌گیرد.

قرنیز‌های سنگی و سرامیکی مناسب فضا‌هایی هستند که دارای کفپوش سنگی و سرامیکی هستند. این قرنیز‌ها سنگین بوده و بشدت مستعد ترک و شکستگی هستند. با این حال ضدآب هستند و نگهداری از آن‌ها ساده است.

اگر بخواهیم قرنیز‌ها را از نظر قیمتی مقایسه کنیم، قرنیز‌های MDF و پی وی سی پایین‌ترین قیمت را دارند. به این دلیل که مواد اولیه آن‌ها تماماً طبیعی نیست. درمقابل قرنیز‌های سنگی و چوب طبیعی با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می‌رسند.

استفاده اصولی از ابعاد قرنیز‌ها

قرنیز‌ها دارای ابعاد متنوعی هستند، اما سؤال اینجاست که به منظور استفاده اصولی از قرنیز‌ها باید به سراغ کدامیک رفت؟ درپاسخ به این سؤال باید بگوئیم که ابعاد متفاوت در قرنیز‌ها تنها به لحاظ زیبایی با هم متفاوت نیستند بلکه از حیث کاربرد نیز متفاوت هستند. طبق یک اصل در دکوراسیون داخلی عناصر باید در ابعادی متناسب با فضا در نظر گرفته شوند. به این معنا که عناصری با ابعاد کوچک مخصوص فضا‌های کوچک هستند و بالعکس.

استفاده از قرنیز برای زیباتر شدن فضای خانه

به طور عمده قرنیز‌ها در عرض ۷، ۸، ۹ و ۱۲ سانتی متر تولید می‌شوند. قرنیز‌های ۷ سانتی متر مخصوص فضا‌هایی هستند که دارای متراژ بسیار پایینی هستند. از طرفی قرنیز‌های ۱۲ سانتی متری در فضا‌هایی با متراژ بیش از ۱۰۰ متر توصیه می‌شوند.

استفاده از رنگ قرنیز

از موارد کلیدی استفاده اصولی از قرنیز‌ها می‌توان به رنگ اشاره کرد. رنگ‌ها عناصر قدرتمندی هستند که قادرند بر محیط پیرآمون خود به صورت هدفمند تأثیر بگذارند. این تأثیر در مورد انتخاب رنگ قرنیز‌ها نیز احساس می‌شود. در مورد انتخاب رنگ قرنیز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه قصد داریم با رایج‌ترین اصول استفاده از قرنیز‌ها که با رنگ در ارتباطند بپردازیم.

دیدگاه اول در انتخاب رنگ قرنیز

در این دیدگاه که طرفداران زیادی نیز دارد رنگ قرنیز و کفپوش باید در یک خانواده قرار داشته و هماهنگی کاملی بین آن‌ها برقرار باشد. در این دیدگاه تضاد رنگی و درواقع خلاقیت در انتخاب قرنیز جایگاهی ندارد. این دیدگاه گرچه ریسک کمتری به همراه دارد، اما مجالی برای هنرنمائی این عنصر قدرتمند ایجاد نمی‌کند.

دیدگاه دوم در انتخاب رنگ قرنیز

در دیدگاه دوم برخلاف دیدگاه اول محدودیت‌های کمتری وجود دارد و اینجاست که می‌توان به خلق ایده‌های نو امیدوار بود. درحقیقت در این دیدگاه باید ذهن را آماده انتخاب گزینه‌های مختلف کرد. اما دست نگه دارید! بهتر است قبل از آنکه به بیراهه بروید به چند سؤال اساسی پاسخ بدهید.

رنگ‌های تند شما را به وجد می‌آورند یا رنگ‌های روشن؟
آیا قرار است به کمک قرنیز به حضور عنصری دیگر تأکید شود؟
آیا دستان برای افزودن رنگی جدید به فضا باز است؟

قرنیز با رنگ متضاد

خاصیت استفاده از رنگ‌های متضاد جلب توجه بیننده است به طوریکه عناصر بیش از پیش خودنمائی می‌کنند. فرقی نمی‌کند که رنگ‌های متضاد در چه گوشه‌ای از منزل به کار گرفته شوند. با استفاده از آن‌ها می‌توان بر عنصری خاص تأکید کرد. اگرچه نقش رنگ‌های مکمل را نمی‌توان انکار کرد. تصور کنید که دیوار‌ها و کفپوش به رنگ تیره هستند. همانطور که احتمالاً می‌دانید کنار هم قرار دادن دو رنگ تیره توجهات را از هر دو می‌کاهد. در این بین اگر قرنیزی با رنگ سفید افزوده شود. فضا جانی دوباره می‌گیرد و بخوبی دیوار و کف تفکیک می‌شوند.

قرنیز با رنگ همخوان

در برخی موارد حتی قرنیز‌هایی با رنگ یکسان با دیوار توصیه می‌شوند. این ترکیب رنگ می‌تواند پس زمینه‌ای مناسب برای افزودن آثار هنری بر روی دیوار فرآهم کند. همرنگ بودن دیوار و قرنیز تمام توجهات را به سمت تابلو و یا هر اثر هنری که بر روی دیوار نصب شده است جلب می‌کند.

قرنیز با رنگ جدید

در روش‌های قبلی از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که به نوعی در فضا به کار رفته است، اما می‌توان از قرنیز‌ها برای افزودن رنگ به فضا استفاده کرد؛ این ایده در دکوراسیون منازلی کاربرد دارد که به دلایلی فاقد تنوع رنگ مطلوب هستند.

استفاده از قرنیز برای زیباتر شدن فضای خانه

از مشاوران کمک بخواهید

تغییر دکوراسیون منزل از آن کار‌هایی ست که اغلبمان زمان زیادی به آن فکر می‌کنیم و نتیجه نهائی را بار‌ها در ذهن مجسم می‌کنیم. اما با این حال وقتی به مرحله عمل می‌رسیم ممکن است کار آنطور که تصور کرده بودیم پیش نرود؛ این موضوع شاید غافل بودن ما از عناصری ست که به نظر جزئی می‌رسند، اما درواقع چنین نیستند، قرنیز‌ها همان عناصری هستند که اغلب مورد بی مهری قرار می‌گیرند. اگر در انتخاب عناصر کوچکی مثل قرنیز‌ها دقت لازم را داشته باشید مطمئن هستیم به آنچه که می‌خواهید دست می‌یابید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین