کد خبر: ۷۱۳۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸

انتشار «عوامل شکل‌گیری شخصیت»

کتاب «عوامل شکل‌گیری شخصیت» تالیف شقایق درویشی و احسان شرافتی‌پور منتشر شد.
انتشار «عوامل شکل‌گیری شخصیت»
آفتاب‌‌نیوز :

این کتاب که به بررسی عوامل و فاکتورهای مختلف در شکل‌گیری شخصیت افراد می‌پردازد، در ۲۰۰ صفحه و با قیمت ۸۰ هزار تومان توسط انتشارات مدیران اندیشه منتشر شده است.

شقایق درویشی، یکی از مولفان این کتاب با بیان‌ این‌که مدل بیماری و اختلال در روان‌شناختی با مدل پزشکی متفاوت است گفت: ما در بخش درمان پزشکی دو مدل فرد داریم، یا بیمار یا سالم که تعاریف هر دو مشخص است ولی در روان‌شناسی ما با سه مدل انسان مواجه هستیم که شامل انسان سالم، انسان بیمار و انسان نرمال است.

این روان‌شناس افزود: تعریف اولی و دومی مشخص است و در مورد سومی باید گفت کسی که فرم و هنجار جامعه محسوب می‌شود در این بخش قرار می‌گیرد؛ حال باید گفت که مثلا فرم و هنجار یک جامعه در کشوری آفریقایی این است که انسان‌ها خود را به بند بکشند که از دست شیاطین خلاصی یابند، در این صورت فرد نه بیمار است که دست به این اقدامات می‌زند و نه سالم است چون جامعه بیمار است.

درویشی سپس بیان کرد: خبر بد در این‌جا این است که از نظر نظریه‌پردازان ثانویه روان‌شناسی و نه فروید که نظر بدبینانه‌تری نسبت به انسان داشت، درصد قابل‌توجهی از انسان‌ها طبقه معمولی یا نرمال را تشکیل می‌دهند و بخش بیمار ۲۰ درصد و انسان سالم از نظر روان‌شناختی بسیار کم و زیر ۱۰ درصد اعلام ‌شده است. حال در جوامع کمتر توسعه‌یافته این اکثریت جامعه به دنبال عقاید مختلف و پیرو افکار گروهی خود از برچسب بیماری روانی وحشت داشته و آن را تابو می‌دانند و نتیجه این می‌شود که مراجعان روان‌شناسان اکثرا انسان‌های سالمی هستند که از طرف مابقی دچار مشکل شده‌اند. در خانواده‌ای که فردی نابهنجار زندگی می‌کند اگر فرض بر این باشد که مابقی اعضا سالم باشند این‌جا چه کسی مراجعه روان‌شناسی خواهد بود؟ متأسفانه اختلالات شخصیت نسبت به مابقی اختلالات و بیماری‌های روانی الگوی طولانی‌مدت و مقاومی در برابر درمان داشته و اکثریت افرادی که دچار این اختلالات هستند از مراجعه به روان‌شناسی و روان‌پزشک خودداری کرده و خود را سالم می‌پندارند و باعث آزار دیگران می‌شوند.

در بخشی از کتاب «عوامل شکل‌گیری شخصیت» آمده است: طبق جدیدترین مدل DSM یعنی «دی اس ام پنج» راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، که معتبرترین منبع اختلالات روان‌شناختی در جهان محسوب می‌شود، اختلال شخصیت الگوی بادوام و تجربه درونی و رفتار است که به طور چشمگیری از انتظارات فرهنگ فرد منحرف می‌شود. فراگیر و انعطاف‌ناپذیر است. در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود، با گذشت زمان پایدار است، و به ناراحتی و اختلال منجر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین