کد خبر: ۷۱۳۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

اختلاف شدید وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بایدن درباره روسیه

یک رسانه آمریکایی در گزارشی خبر داد، میان مقام‌های ارشد وزارت خارجه و شورای امنیت ملی دولت جو بایدن درباره رویکرد واشنگتن در قبال مسکو اختلافات شدید وجود دارد.
اختلاف شدید وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بایدن درباره روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

ساعاتی قبل از آغاز نشست سران واشنگتن و مسکو در ژنو سوئیس و اولین دیدار جو بایدن با ولادیمیر پوتین در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، روزنامه آمریکایی از اختلافات دو دستگی عمیق مقام‌های دولت بایدن درباره روسیه خبر داد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه واشنگتن پُست خبر داد، دو طیف وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا درباره رویکرد واشنگتن در قبال مسکو اختلاف نظر جدی دارند.

به گفته این مقام آمریکایی، «بحث‌ها در درون دولت (جو بایدن) درباره سیاست (آمریکا) در قبال روسیه سفت و سخت بوده است و در دو طرف مختلف، احساساتی قوی وجود دارد».

طبق گزارش واشنگتن پست، تصمیم ماه گذشته دولت جو بایدن برای متوقف کردن اعمال تحریم‌ها علیه شرکت مسئول ساخت خط لوله «نورد استریم ۲» و مدیرعامل آن، تصمیمی بسیار تنش زا در دولت آمریکا بوده و اختلاف شدید در این باره وجود داشته است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: «منتقدان این خط لوله (نورد استریم ۲) که گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل خواهد کرد، تکمیل قری‌الوقوع این خط و اجرایی شدن آن را یک کودتای ژئوپلیتیکی بزرگ کرملین قلمداد می‌کنند».

یک مقام ارشد آمریکایی به این رسانه گفت: «وزارت خارجه (آمریکا) با حمایت آنتونی بلینکن وزیر خارجه، وندی شرمن قائم مقام او و ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه (نفر سوم وزارت خارجه آمریکا) با هدف ممانعت کردن از تکمیل و اجرای این خط لوله مجموعه‌ای از تحریم‌ها را توصیه کرد و خواستار آن شده بود که هیچ معافیتی برای شرکت سازنده این خط یا مدیرعاملش در نظر گرفته نشود».

بنا بر گزارش این روزنامه پر تیراژ آمریکایی، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور با حمایت و اتفاق نظر مشاوران ارشد امنیتی او در شورای امنیت ملی، با توصیه و موضع وزارت خارجه این کشور مخالفت کرد.

استدلال بایدن و مشاران امنیت ملی او این بود که عمل به توصیه وزارت خارجه برای سنگ اندازی در برابر خط لوله نورد استریم ۲ باعث «به آتش کشیدن روابط (آمریکا) با آلمان خواهد شد».

بنا بر نقطه نظر رئیس‌جمهور آمریکا و مشاران امنیت ملی او، آلمان به عنوان یک متحد کلیدی آمریکا، تلاش‌ها برای ایجاد ممانعت از تکمیل و اجرای خط لوله را نقض حاکمیت ملی خود قلمداد می‌کند.

واشنگتن پست در گزارش خود خبر داد: «مقام‌های کاخ سفید با توجه به تکمیل بیش از ۹۰ درصدی خط لوله (نورد استریم ۲)، این پروژه را عملی از قبل انجام شده می‌دانند و معتقد هستند که مخالفت و سنگ اندازی در برابر آن ارزش به خطر انداختن روابط ایالات متحده و آلمان را ندارد».

به گفته مقام‌های مطلع آمریکایی استنادی واشنگتن پست، «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «جان فاینر» قائم مقام او خواهان حرکت دولت آمریکا به سمت یک رویکرد منعطف‌تر و قاعده‌مند‌تر در قبال کرملین هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر در جریان سفر به انگلیس برای شرکت در نشست سران گروه 7 و سپس سفر به بروکسل برای شرکت در نشست سران ناتو و دیدار با رهبران اتحادیه اروپا، ضمن تاکید بر اینکه دنبال درگیری با روسیه نیست، از مواضع مسکو درباره مسائل اختلافی از قبیل اوکراین انتقاد کرد و همچنین به روسیه درباره حملات سایبری اتهام‌هایی وارد کرد.

گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره اختلافات داخلی در دولت آمریکا ساعاتی قبل از دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه در ژنو منتشر شد؛ دیداری که بعد از ظهر امروز چهارشنبه در سوئیس در حال برگزاری است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین