کد خبر: ۷۱۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

کرونا بر کبد اثر می‌گذارد؟

کرونا عوارض جسمی و روانی مختلفی در بهبودیافتگان، داشته است و هر چه علم نسبت به مبارزه با این ویروس افزایش می‌یابد، زوایای جدیدی از آن شناسایی می‌شود؛ از آن‌جا که کبد، عضو حیاتی بدن به‌شمار می‌رود، آیا ویروس کرونا بر روی آن عوارض دارد؟
کرونا بر کبد اثر می‌گذارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان مختلف جهت درمان کرونا و عوارض ناشی از آن توصیه‌هایی ارائه کرده و در دو سال گذشته که این ویروس، بشر را هدف قرار داده، آنها بر علم خود افزوده و حتی به موارد ناشناخته‌ای پی برده و آن را رسانه‌ای کرده‌اند. یکی از این موارد، تأثیرات کرونا بر کبد افراد است.

طباییان، فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان، گفت: این ویروس بر روی کبد، به‌صورت التهاب (التهاب سلول‌های کبدی) یا نوعی هپاتیت، اثرگذاری دارد که البته این نوع هپاتیت، افزایش آنزیم‌های کبدی است که مورد حادی نیست، بدون عارضه است و با بهبود کرونا نیز از بین می‌رود.

او ادامه داد: برخی دارو‌هایی که برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود، از جمله قرص‌های ناپروکسن، بر روی معده آنها تأثیر منفی می‌گذارد، با درد یا خونریزی گوارشی مواجه می‌شوند و به پزشک مراجعه می‌کنند.

طباییان، افزود: بیماری کرونا به‌صورت طبیعی بر سیستم گوارش تأثیر دارد که شامل درد معده، بی‌اشتهایی، بی‌حالی و تهوع است که احتمال رفع مشکلات پس از بهبودی و در برخی افراد نیز تا چند ماه پس از رفع بیماری ادامه دارد.

این متخصص داخلی، تصریح کرد: پس از بهبود بیماری کرونا، اگر بیمار بدون اشتها باشد یا نشانه‌هایی از جمله تهوع، درد شکمی، درد معده و خونریزی را ببیند، نیاز است به متخصص گوارش مراجعه کند.

طباییان درباره کسانی که بیماری زمینه‌ای کبد دارند، گفت: هر فردی که بیماری مزمن کبدی دارد، مانند کبد چرب غیر الکلی، کبد چرب الکلی، انواع هپاتیت و نارسایی کبدی، نسبت به افرادی که مشکلات کبدی ندارند، بیشتر در معرض بیماری‌های حاد کبدی هستند.

او افزود: هرگونه التهاب و هپاتیت بر افرادی که مشکلات کبدی دارند نیز تأثیر می‌گذارد و این بیماری را تشدید می‌کند. کرونا در برخی بیماران، التهاب کبد ایجاد می‌کند که نوعی هپاتیت گذرا است و اگر فرد مشکلات زمینه‌ای کبد داشته باشد، التهاب و هپاتیت حاصل از کرونا در فرد، تشدید می‌شود.

متخصص داخلی، اظهار داشت: شایع‌ترین مشکل کبدی در ایران، کبد چرب غیر الکلی نام دارد که بیشتر در افراد چاق دیده می‌شود. این بیماری ۲۵ تا ۳۰ درصد در کشور، همه‌گیری دارد و دلیل این‌که افراد چاق، زودتر از بقیه به کرونا مبتلا می‌شوند و این بیماری بر آنها تأثیرات بیشتر دارد، چربی کبد غیر الکلی است.

طباییان، اضافه کرد: تشخیص این نوع از بیماری کبد در افراد چاق و دیابتی، با غربالگری ممکن نیست، بلکه در زمان تشخیص بیماری کرونا و انجام آزمایش بر این بیماران، این عارضه، خود را نشان می‌دهد.

فوق تخصص گوارش، جهت جلوگیری از این بیماری همه‌گیر، توصیه کرد: رعایت برنامه غذایی مناسب، کاهش وزن و ورزش از این نوع بیماری جلوگیری می‌کند.

طباییان، تأکید کرد: هیچ داروی گیاهی یا مواد غذایی خاصی جهت استفاده افراد مبتلا به بیماری کرونا مورد تأیید قرار نگرفته و در صورت دیدن نشانه‌های گوارشی و درد در ناحیه شکم، معده و روده، لازم است که بیمار به مراکز درمانی یا پزشک متخصص گوارش، مراجعه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین