کد خبر: ۷۱۴۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

انتقادات سعید محمد از ردصلاحیتش توسط شورای نگهبان/تا یک ماه پیش رئیسی نمی‌دانست می‌آید یا نمی‌آید

سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: آقای رئیسی تا یک ماه پیش هم نمی دانستند که می آیند یا نمی آیند.
انتقادات سعید محمد از ردصلاحیتش توسط شورای نگهبان/تا یک ماه پیش رئیسی نمی‌دانست می‌آید یا نمی‌آید
آفتاب‌‌نیوز :

سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در مصاحبه ای ویدیویی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از ثبت نام با آقای رئیسی مشورت کردید؟ مثلا به ایشان بگویید شما ثبت نام می کنید من حضور پیدا نکنم، گفت: همان اوایل که این بحث مطرح شد شاید همان اواسط سال ۹۹ بود از ایشان سوال کردم و ایشان واقعا برنامه نداشته بیایند چون شخص آقای رییسی، وضعیتشان در قوه قضاییه خوب بود. ایشان یک حکم ده ساله داشتند و به نوعی برایشان ایجاد محبوبیت می شد شاید هر کسی قوه قضاییه را رها نمی کرد تا بیاید به خاطر ریاست جمهوری، خود را در مظان قرار بدهد. همانطور که می دانید به هر حال مشکلات از این به بعد شروع می شود منتهی ایشان حسب تکلیف وارد این عرصه شدند و قرار هم نبود که وارد شوند یعنی طبق آن صحبتی که ما در سال گذشته با ایشان داشتیم قرار نبود وارد این عرصه شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا امسال قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نرفتید با ایشان صحبت کنید؟ بیان کرد: امسال هم بعد از اینکه ایشان ثبت نام کردند جلساتی را داشتیم و بلافاصله هم دیدید که جزو اولین کسانی بودیم که به حمایت از ایشان ورود کردیم و داریم کمک می کنیم و به نظر من هم طبق گزینه‌های شورای نگهبان و آن شاخصه هایی که رهبر معظم انقلاب گفتند با آقای رئیسی تطبیقش بیشتر است.

سعید محمد در این باره که آیا قبل از رفتن به وزارت کشور، با آقای رئیسی صحبت کردید که بروم یا نروم یا نظری دارند یا خیر؟ تصریح کرد: عرض کردم من صحبت کردم ولی تا آن مقطع هم هنوز تکلیفشان مشخص نبود یعنی تا یک ماه پیش هم نمی دانستند که می آیند یا نمی آیند.

او در خصوص ردصلاحیتش گفت: شورای نگهبان چیزی را به من اطلاع رسانی نکرد که موضوع عدم احراز صلاحیت چیست ولی در هر حال با توجه به اینکه نظر شورای نگهبان، نظر قانونی‌اش بود و همه باید تمکین می کردند.

محمد در پاسخ به این سوال که آیا درخواست کردید از شورای نگهبان که چرایی را به شما بگویند؟ افزود: تقریبا در آن فاصله زمانی که داشتند بررسی می کردند من خیلی تلاش کردم بدانم اگر ابهامی یا موضوعی است حضور پیدا کنیم توضیح بدهیم اما چنین فرصتی را مهیا نکردند که این اتفاق بیفتد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مکانیزمی در قانون وجوددارد که مثلا سعید محمد بگوید چرا مرا تاییدصلاحیت نکردید؟ عنوان کرد: به طور دقیق نمی دانم تا آنجایی که مطلع هستم

شورای نگهبان درباره این موضوع می تواند انجام بدهد می تواند انجام ندهد یعنی این اجبار وجود ندارد که کاندیدی بگوید چرا ردصلاحیت شدم و شورای نگهبان دلایل را بگوید چنین الزامی وجود ندارد.

محمد درباره سخنان رهبری مبنی بر اینکه به برخی کاندیداها احجاف شده است و دستگاه های ذیربط جبران کنند، د رحالی که ما هیچ جبرانی ندیدیم و شورای نگهبان اعلام کرد خروجی همان است که در رسانه ها مطرح شده و تغییر نخواهد کرد، و اینکه آیا خود را مصداق فرمایشات حضرت آقا می داند یا خیر؟ تصریح کرد: اولا هر کسی که ثبت نام می کند خودش را محق و شایسته برای ریاست جمهوری می داند این مشخص است منتهی شورای نگهبان یک چارچوبی دارد و از یک سری مراکز استعلام می کند و یک سری گزارشات برایش ارسال می شود در نهایت بر آن اساس تصمیم گیری می کند صحبت حضرت آقا همین بود که گزارشات نادرستی به شورای نگهبان رسیده و شورای نگهبان بر آن اساس تصمیماتی که گرفته شاید به عده ای ظلم شده باشد از این رو درخواست کردند بازنگری شود عملا من فکر می کنم ما را هم صدا نکردند که موضوع چیست مشکل چه بود و به چه دلیل این عدم احراز اتفاق افتاده، این ابهام همچنان وجود دارد و بسیار خوب است که شورای نگهبان حداقل در این شرایط کاندیداها را صدا کند و موضوعات را به آنها منتقل کند اگر دفاعی دارند انجام دهند اما در هر حال این ظرفیت را داشته باشند اگر چنانچه شورای نگهبان هر تصمیمی گرفت همه تمکین کنند.

او در این باره که حضرت آقا نگفتند شاید اجحاف شده بلکه گفتند اجحاف شده است و در همان زمان هم این موضوع مطرح شد که آقایان لاریجانی و سعید محمد تاییدصلاحیت می شوند اما این اتفاق رخ نداد، اشاره کرد: ما هم همین را شنیدیم یعنی ما هم مثل شما شنونده بودیم و منتظر بودیم چه اتفاقی رخ می دهد اما دو سه ساعت بعد چون شورای نگهبان اعلام رای کرد و گفت بررسی کردیم و هیچ مشکلی ناشی از گزارشات غلط نبوده است.

محمد ادامه داد: من درخواست کردم حداقل موضوعات ما را به ما بگویید و جهت اطلاع بدانیم که موضوع چه بوده است اما در هر حال دو سه ساعت بعد، چون شورای نگهبان اعلام رای کرد و گفت مشکلی نبوده ما هم تمکین کردیم. ما هم سوابق بدی را از گذشته داریم کسانی که جلوی رأی شورای نگهبان ایستادند و کشور به آشوب کشیده شد. بنابراین این ظرفیت در همه کاندیداها باشد اگر برخلاف میلشان یک تصمیمی گرفته شد تمکین کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین