کد خبر: ۷۱۴۸۹۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰

نام مدافعان و قهرمانان وطن بر خیابان های تهران/خیابان اندیشه به اسم یکی از فرزندان فتحعلی شاه تغییر کرد

با تصویب اعضای شورای شهر تهران نام مدافعان و قهرمانان وطن بر خیابان های تهران ثبت شد.
نام مدافعان و قهرمانان وطن بر خیابان های تهران/خیابان اندیشه به اسم  یکی از فرزندان فتحعلی شاه تغییر کرد
آفتاب‌‌نیوز :

در سیصد و چهارمین جلسه شورا، نام گذاری مورد بررسی قرار گرفت که موارد نام گذاری این صورتجلسه به تصویب اعضای شورا رسید.

نام‌گذاری خیابان‌هایی به نام مفاخر ایرانی چون عباس‌میرزا، جوادخان گنجه‌ای، سرلشکر محمد سلیمی، دریادار شهید غلامعلی بایندر و نام چندتن از شهیدان حمله متفقین در سوم شهریور ۱۳۲۰، نام زبان «تات»، شهرهای اردبیل و خلخال و پارس‌آباد و گرمی و کوثر و بانه و سقز و کامیاران و ایلام از جمله مهم‌ترین این نامگذاری‌ها بود.

در این جلسه پیشنهادها و دلایل تغییر نام و نام گذاری معابر نیز بیان شد از جمله نام گذاری خیابان اندیشه واقع در خیابان شریعتی بنام عباس میرزا (سردار بزرگ ایرانی) بود. عبّاس میرزا نامدار به عبّاس میرزا نایِبُ‌السَّلطَنه از شاهزادگان قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه و آسیه‌خانم دولو بود که در فاصله سال‌های ۱۷۹۷ تا ۱۸۳۳ م ولایتعهدی ایران و نیابت سلطنت پدرش در آذربایجان را بر عهده داشت. گفتنی است عباس میرزا یکی از دلیرترین و شجاع ترین و با کفایت ترین فرزندان فتحعلیشاه بود و فرماندهی ارتش ایران در جنگ‌های ایران و روس رل برعهده داشت و علی رغم شجاعت و درایت فراوان به علت برتری نظامی روس‌ها موفق به پیروزی نشد.

در ادامه این نام گذاری ها خیابان اندیشه یکم بنام شهید جوادخان گنجه ای تغییر نام یافت. جوادخان زیاد اوغلی قاجار(۱۷۴۸–۱۸۰۴ میلادی) فرزند شاهوردی خان، آخرین حکمران ایران در گنجه است که در سوم ژانویه ۱۸۰۴ میلادی] (۱۲۱۸قمری) در آغاز دوره اول جنگ‌های ایران و روسیه در زمان قاجار و در جریان تهاجم سپاهیان روسیه تزاری به فرماندهی ژنرال سیسیانوف به گنجه، پس از جنگی دلاورانه با یک پسر خود کشته شد و با این حادثه گنجه از دست ایران رفت.

همچنین خیابان اندیشه دوم به نام دریادار شهید غلامعلی بایندر نام گذاری شد. گفتنی است غلامعلی بایَندُر (زاده ۲۳ آذر ۱۲۷۷ – درگذشته ۳ شهریور ۱۳۲۰) دریادار نیروی دریایی ارتش و به مدت ۵ سال فرمانده این نیرو از مهر ۱۳۱۵ تا شهریور ۱۳۲۰ بود. وی در جریان درگیری‌های میان قوای ایران و انگلستان در جنگ جهانی دوم در خرمشهر در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۲۰ کشته شد.

ناوسروان یدالله بایندر در سال ۱۳۲۰ مسئولیت کفالت فرماندهی نیروی دریایی در دریای خزر را بر عهده داشت. مزار وی هم‌اکنون در محوطه باراندازهای بندر انزلی است.

تغییر نام خیابان اندیشه سوم بنام شهید دریاقلی سورانی از دیگر نام گذاری های سیصدو چهارمین جلسه شورای شهر تهران بود که با رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

دریاقلی سورانی یان‌چشمه‌ای (زاده ۱۳۲۴ در یان‌چشمه چهار محال بختیاری - درگذشته ۲۸ آبان ماه ۱۳۵۹ در آبادان)، اوراق‌فروشی در حاشیه آبادان بوده که در جریان حمله عراق به ایران متوجه نفوذ غافل‌گیرانه عراقی‌ها از رودخانه بهمن شیر می‌شود و مسافت ۹ کیلومتری را از گورستانِ اتومبیل‌های فرسوده در کوی ذوالفقاری تا نیروهای خودی را با دوچرخه می‌پیماید و از یورش عراقی‌ها آگاه می‌سازد.

همچنین در این جلسه خیابان اندیشه پنجم بنام شهید مصیب ملک محمدی نام گذاری شد. ژاندارم شهید سرجوخه ملک (مصیب ) محمدی که اهل روستای کلاثــور بود یکی از دلاوران روز سوم شهریور ۱۳۲۰ بود که دلاورانه در مقابل ارتش متجاوز روسیه تا آخرین قطره خونش ایستاد.

در ادامه خیابان اندیشه ششم واقع در خیابان شریعتی نیز بنام شهید محمد راثی هاشمی تغییر نام یافت. سید محمد راثی هاشمی یکی از سه مرزبانی بود که که در سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ به دلیل اشراف بر پل با عملیات تعقیب و گریز توانستند جلوی تجاوز ارتش روس را بگیرند. ارتش چهل و هفتم روس به سرلشکری «نوویکف» برای عبور از رود ارس باید از پل آهنی عبور می کردند که با ایستادگی مرزبانان ایرانی مواجه شدند. نیروهای متفقین در نهایت با کشته شدن این سه مرزبان و استفاده از توپخانه سنگین موفق به عبور از ارس و ورود به خاک ایران شدند.

از سوی دیگر تغییر نام خیابان اندیشه هفتم بنام شهید عبدالله شهریاری نیز با رای موافق اعضای شورا تصویب شد. عبدالله شهریاری یکی از سه مرزبانی بود که در سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ به دلیل اشراف بر پلی بر رودخانه ارس با عملیات تعقیب و گریز توانستند جلوی تجاوز ارتش روس را برای ۴۸ ساعت بگیرند.

همچنین در ادامه سیصدو چهارمین جلسه شورا تغییر نام خیابان اندیشه هشتم بنام شهید یدالله بایندر به تصویب رسید. یدالله بایندر (زاده ۳ مرداد ۱۲۹۲ در تهران - درگذشته ۴ شهریور ۱۳۲۰ در بندر انزلی) ناوسروان نیروی دریای ایران بود که در مقاومت در برابر حمله روس‌ها در جنگ جهانی دوم به شمال ایران، نقش اساسی داشت و در این نبرد کشته شد.

در ادامه این جلسه همچنین خیابان اندیشه نهم در خیابان شریعتی بنام فرنگیس حیدرپور نام گذاری شد. گفتنی است فرنگیس حیدرپور(۱۳۴۱- ) ساکن روستای اوازین گورسفید از توابع گیلانغرب در کرمانشاه و از قهرمانان غیرنظامی جنگ ایران و عراق بوده است.

او در حمله نظامیان عراقی به روستای محل سکونتش با یک تبر از خود در برابر سربازان ارتش بعث عراق دفاع کرد. فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می دهد.

تغییر نام اندیشه دهم بنام شهید حسینعلی صدآفرین از دیگر مصوبات سیصد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران است. حسینعلی صدآفرین در زمان ورود متفقین به خاک ایران در شهریور ۱۳۲۰ ه.ش در پاسگاه «کلوَز» که مابین روستاهای خواجه‌بلاغی و خوش‌آباد پیله‌رود نمین قرار دارد، به تنهایی چندین ساعت در مقابل قشون بیگانه ایستادگی کرده و در نهایت جان خود را مانند پدران حماسه‌ساز خویش فدای وطن مادری نمود.

فرمانده قشون روسها با شنیدن ماوقع از کشته شدن حسین‌علی بسیار ناراحت می‌شود و اسم شهید را جویا می‌شوند و در مقام تحسین بجای صدآفرین به زبان روسی بر ایشان «هزارآفرین» می‌گوید.

همچنین در این جلسه با رای موافق اعضای شورا خیابان نیایش واقع در خیابان توحید بنام اردبیل تغییر نام یافت. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیّه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است. شهرت و اهمیّت اَردَبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که سر حلقه فرقه صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از این‌جا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

در ادامه جلسه خیابان سرسبز جنوبی واقع در مرزداران به نام تات (از زبان‌های ایرانی) نام گذاری شد. تات‌های ایران (به تاتی: Irune Tâtun، ایرون تاتون) یا تات‌های جنوبی از اقوام ایرانی‌تبار هستند و به شکل پراکنده و نقطه‌ای در شمال ایران (از آذربایجان تا شمال خراسان) زندگی می‌کنند. بیشتر جمعیت تات‌های ایران در استان‌های مرکزی، قزوین، تهران، اردبیل، زنجان و خراسان شمالی یعنی شهرستان‌های دماوند، ایوانکی، برغان، طالقان، زرندیه، تاکستان و بوئین‌زهرا و شاهرود، خلخال، رودبار، طارم، جاجرم و اسفراین وشهرستان گرمه شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان دیده می‌شوند.

مردم تات ایران زرتشتی، یهودی و مسلمان هستند و به زبان تاتی ایران از گروه زبان‌های ایرانی شمال غربی و زبان تاتی قفقاز از گروه زبان‌های ایرانی جنوب غربی سخن می‌گویند.

همچنین در این جلسه خیابان دوم واقع در خیابان کاشان بنام بادرود نام گذاری شد. گفتنی است شهر بادرود از توابع شهر کاشان در استان اصفهان می باشد و به دلیل بارگاه مقدس آستان امامزاده آقاعلی عباس در زمره شهرهای زیارتی کشور به شمار می‌آید.

در ادامه بررسی صورت جلسه کمیسیون نام گذاری، خیابان کوثر یکم واقع در ستارخان بنام پارس آباد از شهرستانهای شمال استان اردبیل نام گذاری شد. همچنین کوچه دوم بنام گرمی شهری در شمال استان اردبیل و کوچه سوم بنام کوثر یکی از شهرهای استان اردبیل نام گذاری شد.

در ادامه خیابان امیری واقع در بلوار فرزانه بنام" بانه " و خیابان سپهری واقع در بلوار فرزانه بنام" سقز " و خیابان انوشه واقع در بلوار فرزانه بنام "کامیاران" نام گذاری شد.

همچنین سی و پنج متری آبشار واقع در حدفاصل دانشگاه علوم انتظامی تا بلوار خرم آباد بنام "ایلام" نام گذاری شد.

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه این جلسه اعضای شورا به تغییر نام خیابان سروش واقع در خیابان معلم بنام سرلشکر محمد سلیمی رای موافق دادند.

گفتنی است محمد سلیمی (زاده ۱۳۱۶ مشهد – درگذشته ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ تهران) سرلشکر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دومین فرمانده کل ارتش از خرداد ۱۳۷۹ تا شهریور ۱۳۸۴ بود. وی در کابینه اول میرحسین موسوی برای مدت ۴ سال به‌عنوان وزیر دفاع ملی فعالیت می‌کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
2
آفرین بر این شورای شهر.
مشکلات شهر به همین راحتی حل شدنی بود و پیشینیان حل نمیکردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
2
هدف گرفتن اندیشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
1
اسم فامیل و دیگر هیچ
ناشناس
|
Oman
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
2
نامهای پر معنا و زیبا بگذارید تا با تکرار آن مفاهیم فرهنگی ملکه ذهنها بشود، نامهایی مانند دوستی، مهربانی، بخشایش، ادب، پاکی، بزرگواری، انسانیت، جوانمردی، محبت، زیبایی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
2
کارخوبی کردین نام خیابان اندیشه رو تغییر دادین، چون کلمه بسیار خطرناکی هست
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
2
هرچه نام زيبا و با گستره زباني و مفهومي بالا بوده رو تغيير دادين و تصورتونه مردم متوجه نمي شوند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین