کد خبر: ۷۱۴۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱

افزایش اختلافات بین دولت رام الله و حماس بر سر بازسازی غزه

در سایه اختلافات بین دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در رام الله و جنبش حماس بر سر پرونده بازسازی غزه، حماس تصمیم دولت برای تشکیل کمیته ملی نظارت بر این پرونده را رد کرد به این ترتیب این مساله باعث شد نماینده وزارت مشاغل عمومی و اسکان در غزه که حماس اداره می‌کند از کمیته دولتی استعفا کند.
افزایش اختلافات بین دولت رام الله و حماس بر سر بازسازی غزه
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تا این لحظه توافقی فراگیر بین دولت وابسته به تشکیلات خودگردان و حماس بر سر تشکیل این کمیته شکل نگرفته در حالی‌که دولت تاکید دارد آن تنها طرف مکلف برای نظارت بر این پرونده است.

به رغم نبود دیدگاه بین‌المللی تا این لحظه درباره این پرونده و در سایه شرط‌گذاری اسرائیل به منظور به ثمر رسیدن توافق تبادل اسیران و بازسازی حماس می‌خواهد طرف‌های اداری‌اش در وزارتخانه‌های غزه نقشی در این مساله داشته باشند و این امر از طریق توافق ملی بر سر پرونده انجام شود.

دولت فلسطین مقرر کرد تیم بازسازی غزه تشکیل شود و فعالیتش را دفتر نخست‌وزیر رام الله و به عضویت وزیر مشاغل عمومی و اسکان، وزیر دولت محلی، وزیر اقتصاد ملی، وزیر کار، رئیس سازمان آب، رئیس سازمان برق و منابع طبیعی هماهنگ کند.

دولت همچنین تشکیل تیم مشورتی از سوی جامعه مدنی و بخش خصوصی را مقرر کرد که شامل ماجد ابو رمضان، عصام یونس، نبیل ابومعیلق،‌ علی ابوشهلا، داوود ترزی، زینب الغنیمی و حلیم حلبی می‌شوند.

دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تصمیم به تشکیل تیمی فنی برای بازسازی متشکل از سعدی علی هماهنگ‌کننده تیم، رافت سعد الله، ناجی سرحان، وائل صلاح، ایاد ابوحمام، فضل سکیک، هانی فرح، خالد جبر، جمانه شلبی و ناصر الفار گرفت.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت مستقر در رام الله تاکید کرد، کمیته بازسازی که دولت آن را تشکیل داده عنوانی برای پیگیری و بازسازی آنچه است که اسرائیل ویران کرده است.

او به دیدارهای هیئت وزارتی که اخیرا به قاهره رفت و با موفقیت پرونده بازسازی را بررسی کرد، اشاره کرد.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: رهبری فلسطین با اردن، مصر و قطر و بقیه کشورهای عربی و جامعه جهانی برای بازسازی غزه در ارتباط کام است.

او تاکید کرد: کشور فلسطین عنوان شرعی برای بازسازی است و این مستلزم توقف کامل و فراگیر جنگ در کل خاک فلسطین است. اما در غزه ناجی سرحان، نماینده وزارت مشاغل عمومی نسبت به اعلام دولت رام الله درباره تشکیل تیم بازسازی غزه بدون رجوع و هماهنگی به طرف‌های مربوطه در غزه اظهار تعجب کرد.

سرحان با انتقاد از این گام گفت، این اعلام دال بر نبود مفهوم مشارکتی است که غزه تلاش می‌کند در تمام زمینه‌ها آن را تقویت کند. او از آوردن نامش در تیم فنی بدون مشاورت و اطلاعش اظهار تعجب کرد.

این مقام وزارت مشاغل عمومی ضمن اعلام استعفایش از تیم فنی تصریح کرد: اسامی در تیم فنی و مشورتی هستند که بدون اطلاع‌، اسامی‌شان ثبت شده و ما از این شیوه تعامل در مساله مهم و حیاتی ملی انتقاد داریم. من ترجیح می‌دادم تیمی ملی حرفه‌ای و متخصص برای بازسازی غزه تشکیل شود.

شبکه سازمان‌های محلی نیز مخالفت خود را با تصمیم کابینه در نشست خود در رام الله در خصوص تشکیل تیم بازسازی غزه اعلام کرد و افزود: این تصمیم بدون مشورت و رایزنی و توافق با گروه‌های مربوطه در راس آنها طرف‌های متضرر در غزه و بدون مشارکت واقعی سازمان‌های جامعه مدنی انجام شد.

این شبکه خواستار کنار گذاشتن موضوع بازسازی غزه از اختلافات سیاسی و نیز انجام مذاکرات و رایزنی جدی بین طرف‌های مختلف و توافق بر سر سازوکار بازسازی غزه به شکلی سریع شد.

مصر قبلا به گروه‌های فلسطینی پیشنهاد کرده بود کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مشاغل در غزه و کرانه باختری در قالب کمیته بازسازی تشکیل دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین