کد خبر: ۷۱۴۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

شکر و چربی‌های اشباع شده برای بیماران روماتیسمی سم هستند

یک متخصص روماتولوژی گفت:روماتیسم مفصلی بیماری مزمن التهابی است که باعث بروز مشکل در مفاصل می‌شود که شکر و چربی‌های اشباع شده، برای این بیماران سم هستند.
شکر و چربی‌های اشباع شده برای بیماران روماتیسمی سم هستند
آفتاب‌‌نیوز :

سمانه همایی در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: شکر و چربی‌های اشباع شده برای بیماران روماتیسمی بسیار ناسالم است و تا حد امکان باید از مصرف آنها خودداری کنند. شکر موجود در دسرها، شکلات، نوشابه و حتی آب‌میوه‌ها باعث آزادسازی سایتوکاین‌های (پیام‌آورهای) التهابی می‌شوند و به این ترتیب التهاب در بدن و علایم بیماری را تشدید می‌کنند.

وی ابراز کرد: چربی‌های اشباع شده می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد کالری دریافتی روزانه را شامل شوند که شامل چربیهایی می شوند که در پنیر، پیتزا، فرآورده های گوشتی مثل گوشت قرمز و لبنیات پر چرب وجود دارند.

به گفته وی اسیدهای چرب ترانس موجود در غذاهای سرخ شده، فست فودها، غذاهای پروسس شده، اسنک ها، دونات ها و بیسکوییت و شکر تصفیه شده در فرآورده‌های آرد سفید، برنج، سیب‌زمینی و بسیاری غلات نیز برای این بیماران مضر است.

همایی اضافه کرد: مونوسدیم گلوتامات ماده‌ای است که بیماران روماتیسمی باید از مصرف آن اجتناب کنند. این ماده به عنوان چاشنی غذا به صورت سس سویا در دسترس و به بسیاری از فست‌فودها اضافه می‌شود. این ماده برای کبد بسیار مضر است و باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم فارس گفت: اسیدهای چرب امگا ۶ از دیگر مواردی است که این بیماران باید در مصرف آن دقت کنند. اگر چه اسیدهای چرب امگا۶ برای بدن ضروری هستند، ولی باید بین آن‌ها و اسید های چرب امگا ۳ تعادل برقرار باشد. چربی های امگا ۶ در روغن آفتابگردان، روغن هسته انگور، روغن ذرت و مایونز موجود است.

وی با اشاره به داشتن حساسیت بعضی از افراد به کازئین موجود در شیر یا گلوتن گفت: برخی افراد ممکن است به پروتئین موجود در شیر یا نان حساسیت داشته باشند پس اگر با مصرف این فرآورده ها علائمشان تشدید می‌شود از خوردن آنها اجتناب کنند.

همایی ادامه داد: دقت شود این بیماران چنانچه حساسیت خاصی به شیر و لبنیات ندارند و با مصرف آن‌ها علائم بیماریشان تشدید نمی شود به اندازه کافی لبنیات استفاده کنند چون بدن آنها نیاز به کلسیم کافی برای جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

به گفته وی همچنین شیرین‌کننده‌های مصنوعی (آسپارتام) که امروزه در بسیاری فراورده‌ها مثل نوشابه رژیمی و... یافت می‌شود مضر است. بدن می‌تواند آن را به عنوان جسم خارجی تلقی کرده و پاسخ التهابی را به دنبال داشته باشد.

وی در خصوص مصرف الکل گفت: الکل نیز نه تنها دشمن جدی کبد بوده بلکه می‌تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود، بنابراین به هیچ وجه برای بیمار مبتلا به روماتیسم مناسب نیست.

این متخصص روماتولوژی گفت:‌علائم هشداردهنده این بیماری شامل درد، گاهی تورم و قرمزی در مفاصل، خصوصا مفاصل کوچک دست و پا و مچ دست است و معمولا بیشتر از یک مفصل گرفتار می‌شود.

به گفته وی درگیری مفاصل غالباً به صورت قرینه بوجود می آید و خشکی صبحگاهی که بیشتر از نیم ساعت طول می کشد از دیگر علائم این بیماری است.

همایی بیان کرد: با دانستن علائم هشداردهنده در مورد این بیماری و مراجعه به موقع، تشخیص و درمان با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و از شدت بیماری کاسته خواهد شد.

این متخصص روماتولوژی بیان کرد: التهابی که در بیماری روماتیسم مفصلی باعث ورم مفاصل می‌شود، می‌تواند در کل بدن نیز ضعف و خستگی ایجاد کند. این احساس خستگی تا حدی می‌تواند شدید باشد که برخی بیماران از آن به عنوان بدترین علامت روماتیسم یاد می‌کنند.

به گفته وی اغلب بیماران از نبود انرژی، تمایل زیاد به خواب و نبود تمرکز شکایت می‌کنند و همه این علائم می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی در بیماران شود.

همایی عنوان کرد: بیماران برای رهایی و غلبه بر خستگی های مفرط ایجاد شده، باید به سیگنال‌هایی که بدن ارسال می‌کند توجه کنند و شدت فعالیت‌های روزمره خود را بر اساس آن تنظیم کنند. اولین گام، عادت به نه گفتن است. بیمار باید برخی اوقات به خود نه بگوید و اهداف خود را بازبینی و حجم کار زیادی را یکباره انجام ندهد.بیمار باید برای خود برنامه داشته باشد و فعالیت‌های سنگین را در طول هفته پخش کند. قبل از اینکه خیلی خسته شود به خود استراحت دهد.

این متخصص روماتولوژی گفت: خواب به موقع در شب، چرت کوتاه در طول روز، انجام تکنیک‌های ریلکسیشن، داشتن ورزش منظم، انجام شنا، یوگا و تای‌چی برای مقابله با خستگی های مفرط این بیماری بسیار تاثیرگذار است.

همایی بیان کرد: پیاده‌روی برای این بیماران بسیار مفید است به طوری که بیماران می‌توانند این فعالیت را به صورت کوتاه مدت شروع کنند و کم کم مدت زمان آن را به ۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته برسانند.

وی افزود: نوشیدن آب کافی، مصرف میوه، سبزی، ماهی آب‌های سرد و مکمل امگا ۳ بسیار مفید و در کاهش خستگی کمک‌کننده است.

همایی افزود: بیماران نباید به خاطر خستگی و انجام ندادن برخی فعالیت ها خود را سرزنش و احساس گناه کنند.

این متخصص روماتولوژی بیان کرد: برخی از فرآورده‌های غذایی می‌توانند باعث ایجاد حالت پیش التهابی یا التهاب در بدن شوند و علائم این بیماری را تشدید کند. اجتناب از این غذاها و تغذیه مناسب باعث می‌شود که هم التهاب در بدن افزایش نیابد و هم جلوی چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی گرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین