کد خبر: ۷۱۴۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

با وجود کرونا، ثروت جهانی و شمار میلیونرها در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت

کاملا بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، به رغم شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی این بحران، بر اساس گزارش سالانه بانک "اعتباری سوئیس"، ثروت انباشته جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان چشمگیر ۷.۴ درصد (۴۱۸ تریلیون دلار) افزایش یافته است.
با وجود کرونا، ثروت جهانی و شمار میلیونرها در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری افه، بر اساس تازه ترین گزارش ارائه شده از این بانک و موسسه تحقیقاتی، میزان ثروت سرانه یا ثروت به ازای هر بزرگسال در سال ۲۰۲۰ میلادی، با رشد شش درصدی به رقم رکورد ۷۹ هزار و ۹۵۲ دلار رسید.

همچنین شمار میلیونرها در جهان در سال گذشته، ۵.۲ میلیون نفر افزایش یافته و به ۵۶.۱ میلیون نفر رسیده است.

به نوشته افه، توضیح اصلی این امر اینکه برخلاف آنچه در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی اقدامات سریع و قاطعی را برای کاهش آثار این بحران انجام دادند. «نانت هچلر» مدیر بخش تحقیقات و امور مالی بانک کردیت سوئیس گفت: سرعت و ماهیت بی سابقه سیاست‌هایی که اتخاذ شد، روند نزولی بازارها را معکوس کرد.

بر اساس این گزارش، اگرچه در ابتدای همه گیری و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، تأثیر در بازارها شدید بود و ثروت خانوارها ۱۷.۵ تریلیون دلار (-۴.۴٪) کاهش یافت اما روند بهبود بسیار سریع اتفاق افتاد و این ضرر مالی تا اواسط سال جبران شد. امری که سبب شد تا سال ۲۰۲۰ میلادی با ثروت انباشته ۲۸.۷ تریلیون دلاری در مقایسه با پایان سال ۲۰۱۹، پایان یابد.

از جمله دلایل افزایش ثروت، رشد بازارهای سهام، افزایش ارزش بخش مستغلات و مسکن و پس انداز بی سابقه مردم در دوران شیوع کرونا در سال گذشته میلادی است. افزایش نرخ پس‌انداز به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا رخ داد که مصرف را کاهش و پرداخت وام‌های مسکن و اجاره را به تعویق انداخت و کاهش بیشتر مصرف در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را به‌دنبال داشت.

طبق اطلاعات این گزارش، بیشترین افزایش ثروت در آمریکای شمالی و اروپا با رشد به ترتیب ۱۲.۴ و ۹.۲ درصدی بوده است. در حالی که سومین پیروز بزرگ این کارزار، چین بوده که به تنهایی ۴.۲ درصد از افزایش ثروت جهانی را به خود اختصاص داد.

بیشترین تأثیر منفی کرونا بر ثروت، در هند و آمریکای لاتین دیده می‌شود؛ منطقه‌ای که در آن کاهش ارزش پول ملی و کاهش تولید ناخالص داخلی در کنار هم موجب کاهش ۴.۴ درصدی و ۴.۱۱ درصدی ثروت کل شد.

بر اساس محاسبات اقتصاددانان این نهاد، میزان ثروت جهانی طی پنج سال آینده ۳۹ درصد افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۵ به ۵۸۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین