کد خبر: ۷۱۵۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۶

۵ تغییر اساسی کنکور

شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات مهمی را برای کنکور تصویب کرد که از 1402 اجرایی می شود. این تغییرات چیست و شرایط پذیرش در دانشگاه ها چگونه خواهد شد؟
۵ تغییر اساسی کنکور
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از 52 سال، بالاخره شرایط پذیرش دانش آموزان در دانشگاه و نحوه برگزاری کنکور سراسری تغییر کرد تا از سال 1402 اجرایی شود و تحولی بزرگ در نظام آموزشی کشور رقم بخورد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه سه شنبه شب خود پس از ماه ها جلسات کارشناسی، با تصویب بخش هایی از سیاست‌ها و ضوابط سامان دهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، جراحی کنکور را به طور رسمی آغاز کرد. به گفته دکتر سعید رضا عاملی دبیر این شورا، برگزاری کنکور در کشور از سال ۱۳۴۸ بوده و تغییرات مصوب برای اعمال در آن، مهم ترین تصمیمات 52 سال گذشته در زمینه کنکور به شمار می‌آید.

با هم تصمیمات جدید درباره شیوه برگزاری کنکور را طبق آن چه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش داده است، مرور می کنیم:

۱ - سابقه تحصیلی۶۰ درصد، کنکور 40 درصد

اولین و مهم ترین تغییر، لحاظ شدن سابقه تحصیلی دو سال آخر مدرسه در قبولی کنکور است. با مصوبه جدید، سابقه تحصیلی دانش آموزان به میزان 60 درصد در نمره نهایی دانش آموز تاثیر خواهد داشت و فقط 40 درصد آن بر اساس کنکور سراسری سنجیده خواهد شد.

آزمون های این دو سوال چگونه خواهد بود؟

مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش این امکان را فراهم می کند که آزمون های مربوط به سابقه تحصیلی به صورت سراسری و با سوالات استاندارد برگزار شود. هدف این است که با این روش، شرایطی فراهم شود که ورود دانش آموزان به دانشگاه عادلانه‌تر باشد و سابقه تحصیلی آن ها نقش مهمی در آن ایفا کند.

۲ - کنکور سراسری، مختص دروس تخصصی

موضوع مهم دیگر این است که کنکور سراسری دانشگاه ها فقط و فقط مختص دروس تخصصی رشته های تحصیلی خواهد بود و این کمک خواهد کرد که دانش آموزان به جای نگرانی از دروس عمومی، برای کنکور فقط روی دروس تخصصی متمرکز شوند. البته فراموش نکنیم که دروس عمومی در همان سابقه تحصیلی مدرسه سنجیده می شود و این سابقه، سهم 60 درصدی در پذیرش دانشگاه ها خواهد داشت.

۳ - کنکور سراسری 2 بار در سال برگزار می شود

اتفاق مهم دیگر، برگزاری دو کنکور سراسری در هر سال است که شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن موافقت کرده است. این کار باعث می شود فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته شود و اگر به هر دلیل نتوانستند در روز برگزاری کنکور موفق شوند ، افسوس این را نخورند که باید 12 ماه از عمرشان را بگذارند و منتظر کنکور سراسری سال آینده باشند. هرچند برخی معتقدند افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور ممکن است بر استرس دانش‌آموزان بیفزاید.

۴ - معتبربودن نتیجه کنکورتا ۲ سال

تغییر دیگر این است که از سال 1402، این طور نخواهد بود که دانش آموز در صورت قبولی در کنکور و مراجعه نکردن برای ثبت نام، از آزمون سراسری محروم شود بلکه نتیجه او در کنکور دروس اختصاصی تا دو سال معتبر خواهد بود.

۵ - اختیار دانشگاه ها برای تعیین حد نصاب معدل پذیرش

نکته مهم دیگر این که، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال 1402 دانشگاه های کشور می توانند برای پذیرش دانشجو، حد نصاب معدل تعیین کنند و مثلا مشخص باشد که لازمه ورود به دانشگاه صنعتی شریف یا علوم پزشکی تهران، داشتن حداقل معدل 18 در سابقه تحصیلی است. با این رویکرد، در کنار کنکور سراسری، ملاک معدل به عنوان سابقه تحصیلی دانش آموزان هم مهم خواهد شد و اگر معدل داوطلب از میزان تعیین شده، پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند. این رویکرد تازه، در رشته های پرطرفدار بسیار کارآمد خواهد بود و تراز علمی آن را مشخص می کند، ضمن آن که سنجش و پذیرش داوطلبان هم با عدالت و منطق درست انجام می شود تا افراد دارای سابقه تحصیلی بهتر، فرصت بهتری برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها و رشته های پرمخاطب داشته باشند.

اجرای مصوبه از سال 1402

آن طور که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است، مصوبات جلسه دوشنبه شب این شورا درباره نحوه برگزاری کنکور، از سال 1402 اجرایی خواهد شد و در کنکور سراسری 1400 و 1401 تاثیری نخواهد داشت. دلیلش هم افزایش تاثیر سابقه تحصیلی پایه دوازدهم است و بنابراین عدالت حکم می کند که این مصوبه شامل دانش آموزان فعلی نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین