کد خبر: ۷۱۵۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

همکاری بی سابقه اسرائیل و آمریکا درباره ایران

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در پی دیدار با فرماندهان نظامی ارشد آمریکا از همکاری «بی سابقه» با ایالات متحده از جمله در قبال ایران خبر داده است.
همکاری بی سابقه اسرائیل و آمریکا درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

ژنرال آویو کوخاوی که از یکشنبه گذشته در آمریکا بسر می برد در مقر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، واقع در ایالت فلوریدا، با ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده این ستاد درباره چند موضوع از جمله اوضاع غزه، سوریه و ایران گفتگو کرده است.

به گزارش بی بی سی، ژنرال کوخاوی روز چهارشنبه (۲۳ ژوئن) در بیانیه‌ای گفت: «همکاری عملیاتی ارتش اسرائیل با ارتش ایالات متحده از حیث گستردگی بی‌سابقه است و به اوج جدیدی رسیده است.»

فرمانده ارتش اسرائیل درباره جوانب این همکاری «بی سابقه» جزییاتی ارایه نکرد. او افزود: «هدف مشترک و اصلی اقدام برای دو ارتش، خنثی سازی تجاوزات ایران است.»

ژنرال کوخاوی در ماه ژانویه امسال در هشداری تلویحی به دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هرگونه بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را یک «اشتباه» خواند و از دستور خود مبنی بر تدارک چند برنامه عملیاتی نظامی در قبال ایران خبر داد.

او طی نطقی در تل آویو گفته بود: «بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یا حتی توافقی مشابه که از جنبه‌های مختلف بهبود یافته باشد، از نقطه نظر عملیاتی و استراتژیک برای اسرائیل بد یا اشتباه است.»

با وجود هشدارهای مقامات اسرائیلی، آمریکا و سایر طرف های برجام در وین اتریش مذاکرات برای احیای این توافق را از سر گرفتند و پس از چند دور گفتگو درباره احتمال به ثمر رسیدن آن ابراز خوش بینی کرده اند.

ژنرال کوخاوی در بیانیه روز چهارشنبه خود مدعی شده بود: «ایران به دنبال ایجاد و استقرار تروریست‌ها در بسیاری از کشورها است و همچنان تهدید منطقه‌ای از نظر تکثیر هسته ای، سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی از جمله توانایی‌های موشک بالستیک و تأمین مالی ارتش‌های تروریستی است.»

ایران اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی را رد می کند و برنامه موشکی خود را نیز دفاعی می داند.

ارتش اسرائیل می گوید که ژنرال کوخاوی قرار است با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری و ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم دیدار تا در مورد «تحکیم موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه» و «نقایص توافق برجام» صحبت کند و «چند روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای نظامی ارائه کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین