کد خبر: ۷۱۵۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

ژاپن: امنیت تایوان با امنیت ما گره خورده است

وزیر دفاع ژاپن امنیت جزیره تایوان را با امنیت کشورش مرتبط دانست.
ژاپن: امنیت تایوان با امنیت ما گره خورده است
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت امنیت تایوان مستقیما با امنیت ژاپن مرتبط است.

بر این اساس، وی تاکید کرد: «صلح و ثبات تایوان مستقیما با ژاپن مرتبط است و ما به دقت در حال پایش روابط میان چین و تایوان و نیز فعالیت نظامی پکن هستیم. در حالی که چین ارتش خود را تقویت می‌کند، توازن قوا به شدت در حال تغییر به نفع این کشور است.»

تنش‌های نظامی میان تایوان و چین در سال گذشته میلادی افزایش یافته است. دولت تایوان می‌گوید چین به طور دائمی نیروی هوایی خود را به منطقه دفاع هوایی تایوان اعزام کرده است. در حالی که چین به نمایش قدرت در تنگه تایوان و منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌پردازد، مساله تایوان به ویژه از بابت اینکه ژاپن، آمریکا و کشور‌های دیگر با آن به عنوان یک جزیره خودمختار روابط نزدیکتر برقرار کنند، یک موضوع حساس است و پکن این جزیره را به عنوان خاک خود که در صورت لزوم با توسل به زور آن را دوباره متحد می‌سازد، در نظر می‌گیرد.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است زمان به نفع چین در زمینه تغییر توازن قوا در آسیاست. چین تا سال ۲۰۵۰ در صورتی که به رشد اقتصادی خارق العاده خود ادامه دهد از جنبه جمعیت و ثروت (قدرت بالقوه) به میزان قابل توجهی از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

مرشایمر می‌گوید همین موضوع نیز دست پکن برای تبدیل قدرت بالقوه خود به قدرت نظامی را باز خواهد گذاشت. این بدان معناست که چین به زودی به دنبال تبدیل شدن به هژمون آسیا خواهد بود و آمریکا را از این منطقه بیرون خواهد کرد.

سردمدار رئالیسم تهاجمی تاکید دارد احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و چین در سه منطقه شامل جزیره تایوان، دریای چین جنوبی، و دریای ژاپن (جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن) طی سال‌های آتی زیاد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین