کد خبر: ۷۱۵۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲

دیورتیکولیت؛ بیماری وحشتناکی که باعث گندیدن بدن می‌شود

دیورتیکولیت یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است که با التهاب و عفونت همراه است.
دیورتیکولیت؛ بیماری وحشتناکی که باعث گندیدن بدن می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

 به نقل از لیو ساینس، دیورتیکولیت (Diverticulitis) یک بیماری است که دستگاه گوارش را درگیر می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حرکات روده و بروز درد‌های شدید و ناگهانی در شکم شود.

در واقع جداره روده‌ها به ویژه روده بزرگ از دیورتیکول‌ها پوشانده شده اند. این دیورتیکول‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی مانند فشار روده و یا مواد غذایی دچار رشد شوند. این موضوع بسیار شایع است و بسیاری از مردم بدون آنکه مشکلی با این موضوع داشته باشند، دچار این حالت می‌شوند.

با این حال، ۱۰ تا ۲۵ درصد افراد دارای این موضوع ممکن است دچار التهاب و عفونت دیورتیکول‌ها شوند. این موضوع می‌تواند با افزایش سن بیشتر شود به طوری که نیمی از افراد بالای ۶۰ سال در آمریکا ممکن است پس از بروز مشکلات دیورتیکول به دیورتیکولیت مبتلا شوند.

در حقیقت دیورتیکولیت التهاب و عفونی شدن دیورتیکول هاست. شدت این موضوع به میزان التهاب یا عفونت دیورتیکول‌ها بستگی دارد که پزشک می‌تواند با آندوسکوپی آن را تشخیص دهد. در صورتی که فرد نسبت به درمان این بیماری اقدام نکند، دیورتیکولیت می‌تواند منجر به بیماری‌های شدید دیگر مانند عفونت گسترده دستگاه گوارش و یا سوراخ شدن روده شود.

از اصلی‌ترین علائم این بیماری می‌توان به بروز درد شدید و ناگهانی در بخش چپ شکم اشاره کرد. با این حال، امکان بروز این درد در ناحیه راست بدن نیز وجود دارد. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- تب
۲- یبوست
۳- اسهال
۴- حالت تهوع
۵- استفراغ
۶- تغییر در میزان مراجعه به توالت

دیورتیکولیت؛ بیماری وحشتناکی که می‌تواند باعث گندیده شدن بدن شود/ منتشر نشود

گرچه بسیاری از بیماران مبتلا به دیورتیکولیت به راحتی درمان شده و مشکلی خطر سلامتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند، اما برخی افراد ممکن است با شرایط حادی مواجه شوند. عفونت‌های شکمی مانند دیورتیکولیت یکی از دلایل رایج سپسیس (گندیدگی) بدن است. همچنین دیورتیکولیت شدید می‌تواند باعث انسداد روده‌ها شود.

در صورتی که پزشک شرایط بیمار را جدی تلقی کند، بستری شدن در بیمارستان ضروری است. در این زمان، به طور عمومی از دارو‌های آنتی بیوتیک به ویژه به صورت تزریقی استفاده شده و نیز امکان دارد پزشک برای خارج کردن عفونت از بدن نیازمند عمل جراحی باشد.

در مواردی که بیماری دیورتیکولیت فرد ملایم باشد، تنها کافی است فرد رژیم غذایی خود را تغییر داده و برای درمان عفونت نیز از آنتی بیوتیک استفاده کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین