کد خبر: ۷۱۵۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

ضارب محیط‌بان تنگ صیاد به ۳ سال حبس محکوم شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به محکومیت سه سال حبس و پرداخت دیه برای ضاربان محیط‌بان در استان گفت: این محی‌بان در تیرماه سال ۹۸ در درگیری با شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد زخمی شد.
ضارب محیط‌بان تنگ صیاد به ۳ سال حبس محکوم شد
آفتاب‌‌نیوز :

شهرام احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران در جریان شناسایی و برخورد با سه متخلف شکار غیرمجاز در پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد مواجه شدند .

به گفته وی، ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست در این منطقه، موفق به دستگیری یک نفر از این متخلفان شدند که در پی این اقدام، یکی از متخلفان متواری شده، به سمت ماموران تیراندازی می‌کند که در این هنگام یکی از محیط‌بانان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله متخلفان قرار می‌گیرد و هر سه متخلف متواری شدند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با دستور مقامات قضایی و همکاری نیروی انتظامی و پلیس آگاهی موفق به شناسایی ضارب و دیگر متخلفان شد، گفت: پس از انجام مراحل قانونی، ضارب محیط‌بان به سه سال حبس و پرداخت دیه و ۲ متخلف دیگر به یک سال حبس محکوم شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: ۲ نفر از این متخلفان از استان همجوار و دارای سابقه کیفری شکار غیرمجاز بودند.

احمدی با اشاره به اهمیت برخورد قاطع با متخلفان برای ایجاد بازدارندگی افزود: محیط‌بانان استان برای حفاظت از سرمایه‌های ملی و انفال الهی با جدیت انجام وظیفه می‌کنند.

به گفته وی، از پارسال تاکنون پنج درگیری بین محیط‌بانان و متخلفان زیست محیطی انجام شد که برای ۲متخلف رای محکومیت صادر شد و پرونده شکایت از تخلف مابقی متخلفان در مراجع قضایی در دست بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال نیز یک درگیری بین محیط‌‍‌بانان و متخلفان رخ داد که هیچ کدام از درگیری‌های سال‌گذشته و امسال منجر به استفاده از سلاح و یا مصدومیت هیچ یک از محیط‌بانان و یا متخلفان نشده است.

احمدی به ارائه آموزش به محیط‌بانان برای استفاده نکردن و اجتناب از استفاده از سلاح در درگیری‌ها برای حفاظت از جان خود و همچنین متخلفان اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانون حمایت قضایی بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی در جلسه علنی ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ هفتم خردادماه پارسال به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی اظهار داشت: در این قانون ،براساس ماده یک ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی در قالب دستورالعمل تشکیل یگان حفاظت در دستگاه‌های اجرای ،تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند و صرفا در خصوص بندهای ۱، ۲ و ۳ ماده ۳ قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موراد ضروری مصوبه تاریخ ۱۸ دی ماه سال ۷۳ حق به گارگیری سلاح در انجام وظایف و ماموریت سازمانی را دارند.

به گفته وی،هم‌اکنون ۱۰۰ محیط‌بان در مناطق حفاظت شده استان فعالیت دارند در صورتی که نیاز استان بیش از ۲ برابر این تعداد است.

به گزارش ایرنا، مناطق زیرپوشش هر محیط‌بان در استان چهارمحال و بختیاری ۲.۵ تا سه هزار هکتار است در حالی که این میزان باید در مناطق کوهستانی یک هزار هکتار باشد اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد.

پارسال ماموران محیط‌زیست استان ۴۱۸ مورد تخلف زیست‌محیطی را شناسایی و ۵۱۰ متخلف زیست محیطی حوزه شکار و صید غیرمجاز، تصرف اراضی ملی و زمین‌خواری، قاچاق چوب و بوته‌کنی محصولات شناسایی و دستگیر شدند.

۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جز مناطق چهارگانه و شکار ممنوع زیر مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد و علاوه بر آن ذخیره‌گاه جهانی زیست‌کره تنگ صیاد سبزکوه با داشتن یک سوم مساحت استان نیز در استان واقع شده است.

در استان هشت منطقه چهارگانه فعال است که شامل پنج منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، و پناهگاه حیات وحش شیرستان بازفت و اثر طبیعی ملی لاله واژگون و تالاب‌ها، از جمله مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار یکی از بهترین مناطق تحت حفاظت کشور و زیستگاه گونه‌های قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی و پلنگ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین