کد خبر: ۷۱۵۵۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵

وضعیت خشکسالی مشهد بسیار بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: وضعیت خشکسالی در مشهد نسبت به سایر شهرهای استان وخیم‌تر و میزان بارندگی نیز در مشهد نسبت به سایر شهرهای استان کم‌تر بوده است.
وضعیت خشکسالی مشهد بسیار بحرانی است
آفتاب‌‌نیوز :

طی سال آبی گذشته تا کنون آمار بارش‌ها در کل استان ۱۱۸ میلی‌متر بوده که از این مقدار تنها ۹۳ میلی‌متر بارندگی متعلق به مشهد است. در خراسان رضوی متوسط خشکسالی حدودا ۸۱ درصد است اما در مشهد ۹۹ درصد خشکسالی حاکم است.

حسین اسماعیلیان امروز، ۶ تیر ماه، در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در تصفیه خانه شماره یک برگزار شد، اظهار کرد: میزان مصرف آب مردم مشهد نسبت به میزان متوسط مصرف آب در کل کشور و همچنین سایر کلان‌ شهرها کم‌تر است.‌ الگوی مصرف آب در مشهد بر مبنای ۱۵ متر مکعب تعریف شده است که بر اساس این الگو ۷۵ درصد از مشترکین شرکت آب و فاضلاب زیر ۱۱ مترمکعب آب مصرف می‌کنند. لذا درصد افرادی که در مشهد بالاتر از حد مجاز آب مصرف می‌کنند، رقم کمی است.

وی با اشاره به مقدار آب اختصاص داده شده به آبیاری فضای سبز افزود: حدودا بین ۷ تا ۱۰ درصد آب مصرفی شهرها به آب‌رسانی فضای سبز اختصاص می‌یابد. یکی از رویکردهای اصلی که باید پیاده شود، مربوط به جداسازی آب اختصاص داده شده به فضای سبز و آب شرب شهری است. در مشهد با همکاری شهرداری در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته، به گونه‌ای که سالانه آمار رقم اختصاص بخشی از آب شرب شهری به فضای سبز روند کاهشی را طی می‌کند. از ۲۶۰ میلیون متر مکعب آبی که سالانه در مشهد تصفیه می‌شود، مصرف فضای سبز شهرداری حدودا ۳ میلیون متر مکعب است که این نشان‌دهنده درصد بسیار پایینی از مصرف آب شرب شهری در فضای سبز است. البته ما به دنبال اعمال سیاست‌هایی هستیم که این آمار را به صفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: خوشبختانه یکی از اقدامات شهرداری، جدا سازی آب فضای سبز و آب شرب شهری است. بیش از ۲۰۰ کیلومتر شبکه مستقل آبیاری در فضای سبز مشهد ایجاد شده که این آمار معادل شبکه آب‌رسانی یک شهر بزرگ است. از دیگر اقداماتی که با همکاری مسئولان آب منطقه‌ای پیاده‌سازی شده، انعقاد یک تفاهم نامه میان شرکت آب و فاضلاب، شهرداری مشهد و شرکت آب منطقه‌ای است که بر اساس آن، شهرداری تامین آب فضای سبز را از طریق تصفیه‌ آب و فاضلاب شهر مشهد و با ایجاد ۵ تصفیه خانه انجام می‌دهد. با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۲۰، تخصیص ۳۷ هزار مترمکعب آب در شبانه روز برای آبیاری فضای سبز در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر، شهرداری تعدادی از چاه‌هایی را که کیفیت خوبی دارند را جهت تامین آب شرب شهروندان در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار خواهد داد.

اسماعیلیان بیان کرد: طی سال آبی گذشته تا کنون آمار بارش‌ها در کل استان ۱۱۸ میلی‌متر بوده که از این آمار تنها ۹۳ میلی‌متر متعلق به مشهد است. در خراسان رضوی متوسط خشکسالی حدودا ۸۱ درصد است اما در مشهد ۹۹ درصد مواقع خشکسالی حاکم است. میانگین دما در ابتدای سال آبی تا کنون در کل استان تنها ۰.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده ولی در مشهد ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر در استان نسبت به سال‌ گذشته ۶۰ درصد کاهش بارندگی رخ داده باشد، در مشهد این آمار به ۶۷ درصد می‌رسد. همچنین آورد قنات‌های قاسم‌آباد و امامیه در مشهد ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و این نشان از حاد بودن شرایط این شهر دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد درباره موضوع جیره‌بندی کردن آب گفت: آب با برق فرق دارد و وضعیت آن به گونه‌ای نیست که اگر ۱۰ درصد نیاز آبی ایجاد شود، با قطعی آب و یا جیره‌بندی کردن آن مقدار لازم دوباره تامین شود. ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که کار به جیره بندی نرسد. در سال ۹۷ وضعیت ذخیره سدها بسیار وخیم بود و در آن زمان شرکت آب و فاضلاب با شرکت آب منطقه‌ای جلساتی را برگزار کرد که طی آن جلسات برنامه‌های حمایتی تدوین شد و ما توانستیم بیش از ۸۷ حلقه چاه جدید حفر کنیم و حدود ۱.۵ متر مکعب به قابلیت تامین آب مشهد اضافه شده کنیم. همین برنامه‌ها را امسال نیز ادامه خواهیم داد و امیدواریم به شرایطی برسیم که از شدت بحران کاسته شود. امسال در نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات خوبی برای فصل آب در نظر گرفته شد و اعتبارات مصوب شرکت آب و فاضلاب مشهد در پیوست قانون بودجه نسبت به سال گذشته ۷‌.۵ برابر بیشتر شد.

اسماعیلیان در خصوص بررسی‌های صورت گرفته نسبت به حمایت و تامین آب روستاییان بیان کرد: یکی از اقدامات خیلی خوبی که سال گذشته انجام شد، هدف‌گذاری برای رسیدگی به روستاهایی بود که تحت حمایت و پوشش شرکت آب و فاضلاب نبود. پس از پیگیری‌های صورت گرفته، از ۱۳۱ روستا ۸۰ روستا تحت بررسی قرار گرفتند و از این تعداد ۳۰ روستا تحت پوشش و تحویل‌دهی قرار گرفته شد. البته شرکت آب و فاضلاب تمایل داشت تمام این روستاها را تحت پوشش قرار دهد اما سایر روستاها از مواردی هستند که احتمالا خود متولیان روستا راغب به تحویل‌دهی نبودند و یا این که منابع تامین آب در آن روستاها وجود داشته و مشکلی در این زمینه نداشتند. برای ۱۴۰ روستایی که در مشهد در تنش آبی بودند برنامه‌های معینی صورت گرفت و روستاهایی که وضعیت وخیمی داشتند تحت اجرای برنامه‌های اضطراری قرار گرفتند و در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین امسال اقدامات بزرگ‌تری در دست اقدام بوده و قرار است برای بهبود وضع روستاها ۱۹ حلقه چاه را حفر کنیم که از این تعداد، ۱۳ حلقه چاه تا کنون حفر شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین گفت: حدود هفت‌هزار باغ‌ویلا در حاشیه مشهد انشعابات غیرمجاز دارند و مصرف آب هر یک از این باغ ویلاها به طور میانگین برابر با مصرف ۷ مشترک شرکت آب و فاضلاب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
1
تنها شاهکار مدیریتی شرکت آب و فاضلاب مشهد این خواهد بود که بتواند برای برخی مشترکین مشهدی این موضوع را جا بیندازد که حیاط و پارکینگ خود را با شلنگ آب جارو نکنند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین