کد خبر: ۷۱۵۷۴۹
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا از طالبان حمایت کرده اند

خوش‌بینی اصولگرایان به طالبان؛ اشتباه و خطرناک

گزارشات واصله حاکی است این گروه در سایه اختلافات حاکم بر دولت مرکزی افغانستان بسرعت درحال تصرف مناطق مهمی از این کشور است و حداقل بر سی درصد استان‌ها مسلط شده و پنجاه درصد خاک افغانستان هم صحنه نبرد است و دولت کمی بیش از بیست درصد را حاکمیت می‌نماید.
خوش‌بینی اصولگرایان به طالبان؛ اشتباه و خطرناک
آفتاب‌‌نیوز :

پس از یک دوره ثبات و به حاشیه رفتن طالبان و در پی یک زنجیره سیاست‌های مشکوک که حتی از داخل کشور نیز ناشیانه حمایت می‌شود،گزارشات واصله حاکی است این گروه در سایه اختلافات حاکم بر دولت مرکزی افغانستان بسرعت درحال تصرف مناطق مهمی از این کشور است و حداقل بر سی درصد استان‌ها مسلط شده و پنجاه درصد خاک افغانستان هم صحنه نبرد است و دولت کمی بیش از بیست درصد را حاکمیت می‌نماید.

نکته مهم برای ایران، کنترل بخشی از استان‌های فراه و نیمروز و درگیری گسترده در مرزهای ایران بین ارتش افغانستان و تروریست‌های طالبان می‌باشد.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، از سیاست‌های پشت پرده خبری در دست نیست ولی به نظر می‌رسد توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با وهابیت و تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک می‌باشد و ازسوی دیگر دولت و وزارت کشور از هم‌اکنون باید خود را برای سرازیر شدن آوارگان ناشی از این شرایط آماده کنند. این خطری است که امنیت ملی و مصالح نظام را حتما تهدید می‌کند.

"اگر طالبان در افغانستان قدرت گیرد به ایران کاری ندارد"، تصور اشتباهی است

همچنین یک کارشناس مسائل منطقه و افغانستان با اشاره به تحولات در افغانستان با بیان این که برخی عقلا می‌گویند ایران باید در برابر پیشروی طالبان در افغانستان و نیز به سمت مرزهای ایران واکنش نشان دهد، گفت: از طرفی معتقدم ایران نباید از حمایت از مناطق تاجیک نشین مثل هرات و مزارشریف غافل شود.

علی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مسایلی که در افغانستان می گذرد یک جنبه داخلی و یک جنبه بین المللی دارد که هر دو هم حامیانی دارد. در دوره ترامپ سیاست آمریکا نسبت به افغانستان تغییر کرد. حمایت آمریکا از افغانستان برای این بود که هزینه هایش را کم کند، از طرفی با توجه به سیاست آمریکا در قبال چین از طالبان حمایت کرد و در کنار آن گفت‌وگوی دولت و طالبان را مطرح کردند و این مساله را پیش بردند تا توازنی بین آنها نیز ایجاد کنند. وقتی بایدن روی کار آمد و سیاست ترامپ کنار گذاشته شد، طالبان به این نتیجه رسید که سیاست جدید آمریکا تامین کننده اهدافشان نیست و شروع به پیش‌روی در افغانستان کردند.

وی ادامه داد: آمریکا دنبال این است که فشارها را از طریق حمایت از مسلمانان ایغور در چین افزایش دهد و ایجاد دولت اسلامی در افغانستان می تواند تا حد زیادی به اجرای این سیاست کمک کند. با این تفاوت که در دوره ترامپ دنبال این بودند که حکومت مستقل اسلامی ایجاد شود اما در دوره بایدن به دنبال این هستند که حکومتی متشکل از دولت فعلی با ساز و کاری که وجود دارد و طالبان تشکیل شود. آمریکایی ها در اظهارنظرهایی که تا کنون داشته اند اعلام کردند که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی از افغانستان حمایت می کنند اما به لحاظ نظامی بعید است که بخواهند وارد کار شوند و تا الان که چنین چیزی مطرح نشده است. اگر این وضعیت ادامه یابد خواسته یا ناخواسته سیاست و رویکرد آمریکا به کمک طالبان می آید و طالبان هم که خود را اجرا کننده خواست و نظر آمریکا می بیند به سمت ایران، تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه و چین پیشروی می کند.

این کارشناس مسایل منطقه و افغانستان درباره تاثیر تحولات افغانستان بر ایران تصریح کرد: ترامپ وقتی در ایران همه چیز را تحریم کرد، به طالبان فرصت داد تا در افغانستان پیش‌روی کند و از این رو آنها هم به سمت مرزهای ایران حرکت کردند و شاهد هستیم که خبرهای خیلی خوبی از این مناطق به گوش نمی رسد. شاید طالبان دیگر طالبان سابق نباشد و حکومت مدنظر آنها هم اسلامی باشد و از این جهت با ایران همسویی هایی باشد اما باید بدانیم که حکومت مدنظر طالبان اسلامی است اما نه شیعه و همین مساله کافی است که آنها را در مقابل ایران قرار دهد نه در کنار ایران. از این رو یک دشمن در برابر ایران در بخش شرقی ایجاد می‌شود.

وی افزود: در ایران نسبت به مساله افغانستان و طالبان دو رویکرد و دیدگاه است؛ گروهی که همکاری و پذیرش طالبان را می پذیرند و گروهی که مخالف این نزدیکی هستند. با این حال با توجه به تغییر دولت در ایران باید منتظر بود و دید که چه رویکردی به طور کلی در پیش گرفته خواهد شد. در عین حال فشار آمریکا به طالبان برای مشارکت در قدرت به نوعی فشار به ایران، روسیه، کشورهای شمال ایران در حوزه آسیای میانه و قفقاز است و به نظر این جریان به شدت در حال پیشروی است.

این کارشناس مسایل افغانستان گفت: اینکه چرا ایران به سمت طالبان و مذاکره به این گروه در چهار سال گذشته به ویژه آن هم به طور رسمی حرکت کرد به این دلیل بود که ایران متوجه تغییر سیاست آمریکا درباره افغانستان و حمایت او از طالبان شد و تصور کرد اگر ما هم در نگاهمان به آنها تجدیدنظر کنیم و طرح دوستی بریزیم، احتمال این که از طریق طالبان به ما ضرر برسد، کم می شود اما همان طور که بارها گفتم، همیشه و همیشه یک گروه ایدئولوژیک هر چقدر هم که ژست سیاست مندی و مدنیت بگیرد در ذات خود رادیکال است و این تصور اشتباه و غلط بوده و هست که فکر کنیم اگر طالبان در افغانستان قدرت را به دست بگیرد با ایران کاری نخواهد داشت. آنها نه تنها برای ایران که برای تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه و چین هم برنامه دارند به ویژه اگر در این مسیر حمایت آمریکا را به همراه داشته باشند.

رستمی در ادامه درباره رویکرد دولت حاکم بر افغانستان نسبت به این تحولات اظهار کرد: در این شرایط شاهد هستیم که اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا رفتند و تلاش دارند تا با تهییج افکار عمومی در داخل افغانستان و تحریک نیروهای مردمی جلوی پیروزی های سریع طالبان را در بخش های مختلف بگیرند و اجازه ندهند آنها به قدرت برسند. به نظر دولت حاکم به دنبال آن است تا حکومت آینده ترکیبی از حکومت فعلی و طالبان باشد.

این کارشناس مسایل منطقه و افغانستان با اشاره به رویکرد پاکستان به این تحولات تصریح کرد: اصل قضیه این است که خود پاکستانی ها هم دنبال این هستند که حکومت طالبان سر کار بیاید. طالبان محصول پشتیبانی اولیه پاکستان و نیروهای نظامی و امنیتی آنهاست که در ارتباط با مساله هند، موضوع افغانستان را عقبه خود می دانند تا اگر با هند درگیر شوند، نتیجه منطقی این باشد که هند و افغانستان با هم علیه پاکستان متحد نشوند، اما اگر طالبان سر کار نباشد، ممکن است از این منظر پاکستان در خطر بیافتد. بنا بر این، پاکستان در این روند موافق با سیاست آمریکا و روی کار آمدن طالبان است.

وی در پاسخ به این که ترکیبی از طالبان و حکومت فعلی که آمریکا به گفته شما دنبال می کند با توجه به جغرافیای قومیتی و سیاسی در افغانستان و سابقه تاریخی مردم این کشور از کشت و کشتار طالبان امکان پذیر است؟ گفت: جامعه مدنی در داخل افغانستان رشد کرده است و در عین حال سیاست های طالبان قبلی تا حدودی تغییر کرده است اما این تصور برای مردم افغانستان جدی و پررنگ است که اگر طالبان روی کار بیاید همان مشکلات گذشته و رفتارهای رادیکال پیش می آید، از این رو در همه جا نیروهای دفاع ملی شکل گرفته است و مردم خودشان در کنار نیروهای نظامی دولت ایستاده اند. قدرت ملی در مقابل سیاست خارجی ها که می خواهند طالبان را، سر کار بیاورد به وجود آمده است و احتمال اینکه نیروهای مردمی گسترده شوند، وجود دارد.

رستمی درباره نگاه روسیه به این تحولات تصریح کرد: روسیه از مسلمانان چچن ترس دارد و اینکه روندها در افغانستان به جنبش آنها کمک کند حتما مسکو را نگران می کند به علاوه که تهدید فعال شدن این رویکرد در افغانستان محاسبات در کل منطقه را به هم خواهد زد و روس ها کشاکش و درگیری در منطقه را نمی پذیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
4
64
بعید است که ماهیت طالبان تغییری کرده باشد آنها ممکن است پخته تر و عاقلترشده باشند ولی آتچه مسلم است ماهیت و ذات آن تغییر نکرده فقط فعلٱ نمیخواهند برای خود در خارج از مرزهایشان ،دشمن تراشی کنند .وقتی به قدرت رسیدند آنوقت با همه تسویه حساب خواهند کرد.آنها در ذات خود هیچ تفاوتی با داعش و القاعده ندارند.همانقدر بیرحم و سفاک و درنده خو ورفتارهایشان هم هیچ ربطی به اسلام ندارد همانطوریکه اسلام داعش ،هیچ ربطی به اسلام محمدی ندارد.
پاسخ ها
خنده روی سابق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
بالاخره ماهیتشون عوض شده یا نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
حذف هیچ وقت جواب نداده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
3
33
الان مهم نیست که طالبان چگونه رفتار می کند.رفتار اونها بعد از رسیدن به قدرت مهم است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
کسی که می‌خواهد با زور تفنگ و خشونت حکومت تشکیل بدهد، مطمئناً حکومتی خشن، مستبد و ضد حقوق بشر خواهد داشت. طالبان همین‌گونه خواهند بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
7
9
هر مشکلی راه حلی دارد و حذف راه حل نیست مشکل اونجاست که داعش و طالبان یک تفکر است و تفکر با حذف فیزیکی از بین نمی رود هر چقدر هم غلط باشد گفتگو به خصوص با طالبان وتمام افغان ها لازم است اصلا گفتگو و نزدیک کردن اندیشه ها در جهان به هم تنها راه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
اگر بلد باشند مسولان ما می توانند از دشمن دوست بسازند هر دشمنی راهی برای ورود دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
ببخشید اشتباهی مثبت خورد (با درندگان بیعقل چه صحبتی میشود کرد؟؟؟؟؟)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
26
طالبان اگر می خواهد در افغانستان حضور داشته باشد باید تفنگ را بر زمین بگذارد بعد بنشینند و با دولت افغانستان گفتگو کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
طالبان یک گروه تروریستی و آدمخوار هست و هیچ‌وقت تفنگ و آدمکشی و خونریزی را رها نخواهند کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
5
6
همیشه اولین راه گفتگو هست حتی کسی که هیچ امیدی به اصلاحش نیست شاید روزنه ایجاد شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
نرود میخ آهنین بر سنگ. برخی‌ها اصلاح‌پذیر نیستند مثل طالبان و بقیه تروریست‌ها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
دوست عزیز همیشه انسان ها به باورهای خود باید بیندیشند حتی شما طالبان هم موجودی است که می تواند تفکر کند پس راهی جزئ گفتگو واندیشه در این خلقت وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
تروریست هم یک انسان است دقیقا مثل خود ما باید اندیشه را در انها روشن کنیم وگرنه حذف انها پایان انها نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
3
5
در سیاست بحث خوش بینی و بد بینی نیست باید از تمام امکانات بهره برد برای منافع ملی اما بسیار هوشیار باید باشید با زبان ومنطق هر ملتی با انها سخن بگویید انها می پذیرند اگر لج.ج نباشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
6
7
دوستان پذیرش همیشه راه حل است ونادیده گرفتن راه حل نیست ایران نیاز به گفتگو با همه دشمنان خود دارد همیشه گفتگو با هر کسی حتی طالبان عربستان و.. بهتر از دوری از انها است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
طالبان یک گروه تروریستی و خونخوار هست و دشمن ایران و مردم ایران. مقایسه طالبان با عربستان کاملاً اشتباهه و همچنین گفتگو با طالبان امری بیهوده. باید با طالبان جنگید و سرکوبشون کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
من نمی گم طالبان خوبه میگم بخشی از واقعیت افغانستان هست واقعیت ها قابل حذف شدن نیستند حداقل بصورت فیزیکی نمی شود حذفشان کرد اگر می توانید روی افکارشان اثر بگذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
باید با افکار طالبان جنگید طریقه جنگیدن هم گفتگو است گفتگو همیشه بهترین هست با هرکس دنبال گفتگو باشید سریعتر به نتیجه می رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
دوست عزیز بزرگ ترین دشمن بشریت وانسان جهل است همه باید با جهل مبارزه کنیم راه مبارزه با جهل اندیشیدن به موضوعاتی است که نمی خواهیم به انها بیاندیشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
12
4
راه حل گفتگو با طالبان وعربستان و امارات و... است باید بهشان بفهمانید که ایران برای شما خطی که نیست بلکه دوست شماست
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
حالت خوشه؟ یارو طالب وهابیه شیعه رو تکفیر میکنه بعد بهش بگی من واست مشکلی ایجاد نمیکنم؟ اون با ما کار دااره نه ما با اون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
14
4
باید در سیاست یاد بگیریم دشمن نسازیم ودشمن را به دوست تبدیل کنیم می شود طالبان را به راه اورد که علیه منافع ما اقدام نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
طالبانی که دچار جهل مرکبه و نمی‌خواهد هیچ‌وقت راه درست را یاد بگیرد، انتخاب کند و آن را طی کند انتظار اصلاح و تغییر از او بیهوده است.
طالبان دشمن ایران و مردم ایرانه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
11
3
هیچ وقت مقابله راه حل نیست 20 سال خواستید طالبان رو از بین ببرید توانستید بجاش 20 سال گفتگو کرده بودید حداقل چند قدم جلو رفته بودید این حرف نسبت به همه کشورها صدق کی کند بالاخص کشورهای همسایه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
شما که این‌قدر عاشق گفتگو با طالبان هستی، خودت تنهایی برو و گفتگو کن و آنها را اصلاح کن! ولی اگر زنده برنگشتی، مقصر خودتی.
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
دوست عزیز این گروه بقدری جنایت کرده و کودکان وزنان ومردم بیگناه افغانستان را کشته وزندگی شان را نابود کرده که حتی با آب زمزم هم تطهیر نمی شوند.مشکل اصلی نوع تفکر این موجودات قرون وسطایی ،وحشی و جنایتکار است که براحتی بجای خداوند می نشینند وبرای زندگی دیگران تصمیم می گیرند و جنایاتشان را توجیه می کنند.اینان بدلیل سواد ودانش پایین براحتی با منطق ودلیل واستدلال قانع نمی شوند وبر طبل تفکرات خود می کوبندوبا این تفکرات متحجرانه دست به جنایت می زنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
2
19
تحجر منطق ودلیل پذیر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
دقیقا این تفکر شما متحجرانه هست هر شخصی ممکنه روی عقیده خودش پا فشاری کنه ایا راهش عدم گفتگو هست یا با گفتگو هست با گفتگو همه مسائل حل میشه نیاز به صبر وحوصله هست باید حرف شنید وحرف زد کاری دیگری نمیشه کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
4
دوست عزیز بزرگ ترین دشمن بشریت وانسان جهل است همه باید با جهل مبارزه کنیم راه مبارزه با جهل اندیشیدن به موضوعاتی است که نمی خواهیم به انها بیاندیشیم وقدرت حل انها را نداریم بخاطر همین به دنبال حذف ان می رویم و این همان تفکر طالبان و تروریسم هست بجای حل مساله صورت مساله رو پاک کردن دقیقا تفکر تکفیری است
از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
9
5
بهترین گزینه درحال حاضر اخراج تمام افغانی ها ازایران است نباید ملت مامجددا سیل ورود افغانی ها را تجربه کنند هرافغانی به اندازه یک ایرانی هزینه برای مملکت دارد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
15
گفت و گو با این جماعت خون خوار و آدم کش راه حل نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
9
تانک طالبان اصولگرا و اصلاح گرا نمیشناسد ، اگر بتواند از روی همه رد میشود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
1
16
همنوایی با طالبان به امید مقابله آنها با آمریکا صد در صد غلط و یک اشتباه بزرگ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
13
2
چرا باید شیعیان به خاطر دولت غربگرای افغانستان، با طالبان وارد جنگ شود؟
بهتره فعلا شیعیان و طالبان کاری با هم نداشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
طالبان بجز کشتن شیعیان افغانستان کار دیگری نمیکند ،!
بقیه افغانها اکثریت غیر شیعی با اونها همدستند والا که طالبها باید از بین میرفتند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
2
6
دو روزه آمریکا از افغانستان خارج شده ببین اسلامگراهای تندرو چی جوری دارن می تازونن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
15
2
طالبان گروا تروریستی نیست و با داعش و القاعده فرق داره اونا برای تشکیل دولت مستقل اسلامی و البته حفظ افغانستان و بیرون کردن آمریکا قیام کردن اونا نمیخوان مثل داعش کشور جدید تشکیل بدن در ضمن طالبان خونریز نیست و با مردم بی گناه کاری نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
3
0
آمریکا برنامه داره هر جا باشد افراطیون میروند همانجا
دیپلمات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
2
1
متن به نوعی طرفداری از اشغال کشورهای منطقه توسط امریکایی ها است. طالبان واقعیت افغانستان است که باید با مذاکره و تبادلات سیاسی و فرهنگی نسبت به مدیریت آنها اقدام نمود.
در اوایل انقلاب هم تندروی کم نبود. متاسفانه اصلاح طلبان که خود شروع کننده مذاکره با طالبان در سال‌های اخیر بوده اند حالا به عنوان یک کارت سیاسی منفی علیه اصول‌ گرایان استفاده می کنند.
منافع ملی در مسلخ دعوا های سياسي هزینه نکنید‌.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
1
10
طالبان وهابی ومصداق کامل ترریسم هستند
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
1
4
طالبان نسخه دیگر داعش است به امریکا تعهد دادند در خدمت او باشند الا امریکا به این سادگی عرصه را خالی نمی کرد بعد از به قدرت رسیدن مزاحمت برای ایران شروع می کنند این همان چیزی که امریکا می خواهد خوشبین نباشید
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
2
4
طالبان نسخه دیگر داعش است به امریکا تعهد دادند در خدمت او باشند الا امریکا به این سادگی عرصه را خالی نمی کرد بعد از به قدرت رسیدن مزاحمت برای ایران شروع می کنند این همان چیزی که امریکا می خواهد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
1
3
طالبان زاییده آمریکایی هست که هشت سال به بهانه برجام مردم رو نابود کردند اون موقع یادتون نبود الان یادتون اومده خطرناکه؟؟؟جمع کنین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین