کد خبر: ۷۱۵۸۱۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
چشم‌انداز تحولات سیاسی ایران در دوران تسلط کامل اصولگرایان بر مدیریت کشور

زمانی برای یکه‌تازی اصولگرایان؛ باید منتظر چه باشیم؟

رئیسی در حالی ریاست‌جمهوری را برعهده می‌گیرد که فشار ناشی از تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی در نقطه اوج خود قرار دارد و سطح نارضایتی مردم بیش از هر زمان دیگری است. ممکن شاهد دور تازه‌ای از اعتراضات باشیم. 
زمانی برای یکه‌تازی اصولگرایان؛ باید منتظر چه باشیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران نشان دهنده چرخش انقلابی‌تر ایران خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت تحلیلی "المانیتور" در گزارشی با اشاره به تاثیر انتخاب "ابراهیم رئیسی" به عنوان رئیس‌جمهوری ایران بر چشم‌انداز تحولات سیاسی کشور می‌نویسد: "هیچ مورد غیرمنتظره‌ای در انتخابات ایران رخ نداد. انتخاب ابراهیم رئیسی کاری تمام شده بود، تنها پرسش درباره میزان مشارکت رای‌دهندگان و درباره این بود که چه کسانی به او رای می‌دهند. با این وجود، پیروزی رئیسی بدون حمایت آشکار اصولگرایان به عنوان یک جریان سیاسی و به اصطلاح حزب‌اللهی‌ها به عنوان یک قدرت انقلابی در حال ظهور رخ نمی‌داد. حزب اللهی‌ها دو دهه است که خود را برای حضور در عرصه سیاسی ایران به عنوان بازیگرانی تازه آماده می‌کنند.

یک منبع نزدیک به ستاد انتخاباتی رئیسی به "المانیتور" می‌گوید: "با انتخاب رئیسی ما ایرانی انقلابی‌تر از گذشته خواهیم داشت". این منبع که نخواست نام‌اش فاش شود، می‌گوید:"رئیسی اصولگرا نبوده و نیست".

او افزود:"صحنه سیاسی ایران بازسازی خواهد شد. جریان سیاسی تازه‌ای در حال ظهور است که نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا بلکه حزب‌اللهی و انقلابی است".

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید:"حزب اللهی‌ها به مقام عالی رهبری ایران بسیار وفادار هستند و خود را مجری سیاست ایشان در حوزه گام دوم اسلامی می‌دانند که مرحله نهایی از مراحل مختلف تکامل انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود.

"نرگس باج اوغلی" کارشناس مسائل ایران در گفتگو با "المانیتور" می‌گوید:"حزب اللهی‌های جوان‌تر بسیار آموزش دیده‌اند تا به رهبری و دیدگاه ایشان درباره جمهوری اسلامی ایران وفادار باشند. در تحلیل‌مان باید احتیاط کنیم و نباید مبالغه کرد چرا که حزب‌اللهی‌های جوان معتقد به اطاعت کورکورانه نیستند. پس از معرفی نامزد‌های تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان حتی در میان حزب اللهی جوان نیز بودند افرادی که با نظر آن نهاد مخالفت کردند. بنابراین این نسل از حزب‌اللهی‌های جوان ابایی از طرح علنی اختلاف نظر خود و به چالش کشیدن بزرگان ندارند. به گمانم این چالش دشواری برای محافظه‌کاران ارشد در دوره ریاست جمهوری رئیسی خواهد بود".

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید: فرایند تعلیم و تربیت حزب اللهی‌های جوان با بودجه مالی گسترده پس از اعتراضات سال ۲۰۰۹ میلادی به نتیجه انتخابات تقویت شد. اعضای جوان‌تر حزب اللهی در زمینه رسانه‌ای آموزش دیده‌اند و به آنان منابع و بستر لازم برای تولید محتوا ارائه شد. با اعتراضات ۲۰۰۹ میلادی اصولگرایان درک کردند که پشتیبانی خود را در میان مردم از دست داده‌اند. در نتیجه، آنان به فکر تولید محتوای رسانه‌ای افتادند. در یک دهه گذشته، با بودجه‌های گسترده این جریان در حوزه رسانه‌ای بسیار قوی‌تر شده و مجموعه‌های تلویزیونی و سریال‌های هیجان‌انگیز با مضمون اطلاعاتی و جاسوسی تولید می‌کند که مخاطبان زیادی را سرگرم می‌کند و به طور غیرمستقیم با خود همراه می‌سازد.

در نتیجه، این کارشناس مسائل ایران معتقد است از سال‌ها پیش زمینه‌سازی رسانه‌ای و فرهنگی برای رئیس‌جمهور شدن رئیسی توسط حزب‌اللهی‌ها صورت گرفته بود. مضمون تولیدات رسانه‌ای این جریان مبتنی بر این ایده است که ایران از داخل و خارج در معرض تهدید قرار دارد و تنها با قدرت نهادی خاص و وفاداران انقلابی نظام می‌توان از بی‌ثباتی در کشور جلوگیری کرد. او البته اشاره می‌کند این تبلیغات همیشه کارآمد نیست. با این وجود، عناصر حزب اللهی با داشتن منابع مالی قابل توجه و بازو‌های ارتباطی و اطلاعاتی قدرت خود را افزایش داده‌اند.

"محمد مرندی" استاد دانشگاه تهران، اما نگاه متفاوتی دارد و به "المانیتور" می‌گوید: "من فکر می‌کنم رئیسی قصد دارد به آرمان‌های انقلاب بازگردد که بیش‌تر برپایه عدالت اجتماعی و حمایت از محرومان بود.

از دید "مرندی" علیرغم تلاش‌های دهه نخست انقلاب برای مقابله با فقر و پایان دادن به بی عدالتی‌ها در جامعه در دهه‌های بعدی با آزادسازی تدریجی اقتصاد ایران شکاف بین فقیر و غنی افزایش یافت و روند فقرزدایی کندتر شد. او می‌گوید بسیاری از مردم ایران از روند مقابله با فقر ناامید شده‌اند و احساس می‌کنند امروز عدالت کمتری در کشور در جریان است و هزینه این موضوع را اعضای بخش‌های آسیب‌پذیرتر جامعه می‌پردازند. مرندی معتقد است رئیسی می‌خواهد این روند را معکوس کند".

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید: "مرندی می‌گوید سیاست خارجی رئیسی بازتاب‌دهنده آرمان‌های انقلاب است. یک منبع نزدیک به رئیسی می‌گوید: "از روزی که دولت او کارش را آغاز کند یک صدا از تهران به بیرون ارسال خواهد شد. دولت رئیسی تنها آن چه را می‌تواند انجام دهد وعده می‌دهد. اگر رئیسی می‌گوید با جو بایدن ملاقات نخواهد کرد به این دلیل است که ملاقات نخواهد کرد. اگر می‌گوید قرار نیست درباره برنامه موشکی مذاکره‌ای صورت گیرد، او این وعده را عملی خواهد کرد و صرفا شعار نمی‌دهد و حرف‌اش را تغییر نخواهد داد".

جنگ قدرت درون اصولگرایان علیرغم پیروزی رئیسی بالا خواهد گرفت

سایت "المانیتور" در گزارش دیگری درباره احتمال بالا گرفتن اختلافات درونی در میان اصولگرایان به تحلیل تازه منتشر شده جنجالی "وحید حقانیان" از افراد ارشد در بیت  رهبری اشاره کرده و می‌نویسد: "حقانیان تحلیل خود را درباره روند انتخابات در یادداشتی عمومی و علنی منتشر کرده است. حقانیان که به عنوان فردی بسیار نزدیک به رهبری شناخته می‌شود استدلال کرد که تصمیم رضایی، قاضی‌زاده هاشمی و همتی برای ماندن در انتخابات ریاست‌جمهوری تا پایان کار اثبات کرد که استدلال دشمنان مبنی بر این که نامزد‌ها پوششی بوده‌اند، اشتباه بوده است. حقانیان البته در این یادداشت جنجالی اذعان کرد که تبلیغات صورت گرفته برای تحریم انتخابات، ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان از سوی شورای نگهبان و درخواست احمدی‌نژاد برای تحریم انتخابات چالش‌هایی جدی برای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

همچنین، حقانیان از ماندن رضایی و قاضی‌زاده هاشمی تا پایان انتخابات و ترک نکردن صحنه قدردانی کرده و آن را خدمتی بزرگ به نظام دانسته است. این در حالی است که "حسین شریعتمداری" مدیر مسئول روزنامه اصولگرای کیهان خواستار کناره‌گیری رضایی و قاضی‌زاده هاشمی به نفع رئیسی شده بود و حضور آنان را خطری برای شکست احتمالی اصولگرایان در برابر همتی می‌دانست. حقانیان، اما مخالف این دیدگاه شریعتمداری است.

این نکته از آن رو مهم است که هر دو فرد منصوب رهبری و نزدیک به ایشان هستند. این‌گونه اظهارنظر در عرصه سیاسی ایران اتفاقی بی‌سابقه و عجیب بود. حقانیان اکثرا در پشت پرده معادلات سیاسی ایران حضور دارد و به ندرت برای رسانه‌ها مطلبی می‌نویسد. همچنین، اظهارات او باعث ایجاد شک و تردید زیادی در میان کسانی شد که از همتی حمایت کردند چرا که حقانیان در یادداشت خود نوشته که حضور همتی و سایر رقبا امدادی الهی برای رئیسی بود و باید گفت که آنان همگی به انقلاب و ظام خدمت کردند. نوشته او بدون واکنش نبود و خبرگزاری "تسنیم" نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حقانیان به دلیل انتشار یادداشت انتقاد کرد و اظهار داشت که حقانیان تا زمانی که در بیت رهبری حضور دارد حق چنین اظهارنظر‌هایی را ندارد چرا که این شائبه مطرح می‌شود که این موضع رسمی بیت بوده است".

"المانیتور" در ادامه می‌افزاید: "یادداشت حقانیان و مخالفت با آن از سوی خبرگزاری "تسنیم" تنها بخش کوچکی از درگیری بزرگتر درون اردوگاه اصولگرایان است. رئیسی تنها اصولگرا در ایران نیست و گروه‌های مختلف در اردوگاه اصولگرایان حضور دارند و ممکن است از نقش کلیدی او در فرایند انتقال قدرت حمایت نکنند".

این سایت می‌افزاید: رئیسی در حالی ریاست‌جمهوری را برعهده می‌گیرد که فشار ناشی از تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی در نقطه اوج خود قرار دارد و سطح نارضایتی مردم بیش از هر زمان دیگری است. ممکن شاهد دور تازه‌ای از اعتراضات باشیم. 

یک روزنامه‌نگار نزدیک به اصولگرایان، اما می‌گوید: اگرچه درگیری درون اصولگرایان به نقاطی رسیده که پیش‌تر سابقه نداشت، اما من فکر می‌کنم انتخابات اخیر نشان داد که اکثریت جریان اصولگرا از رئیسی حمایت می‌کنند. با این وجود، اکنون مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه یکدست می‌شود. در نتیجه، طبیعی است که تنش باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
5
12
طبق امار رسمی در روستاها و شهرهای کوچک بالای 40 درصد واجدان شرایط اقای رییسی را انتخاب نموده اند درصورتی که درکلان شهرها حدودا تنها 9 درصد واجدان شرایط به ایشان رای داده اند و این موضوع باید باعث احتیاط بیشتر اصولگرایان در اتخاذ هر تصمیمی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
1
8
کاش مقایسه ای صورت میگرفت بین اصول و عملکرد اصولگرایان در این 43 سال از یک طرف و اصول و ارزشها ی اسلامی و قانون اساسی از طرف دیگر .اصولگرایان تا چه حد ملزم به رعایت این اصول و ارزشها هستند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
باید دید اساسا اصول و گفتمان انقلابی تا چه حد در مدیریت اجرایی کشور در حداقل سه دهه اخیر ورود داشته؟ بیاییم منصفانه قضاوت کنیم، اگر آفتاب منتشر کنه!
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
8
11
منتظر مرگ اصلاح طلبی
محمد
|
Canada
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
1
25
مشگل اصلی درس نگرفتن از تاريخ است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
4
12
به هر حال یک اتفاق سیاسی افتاده و باید با منطق با آن برخورد کرد بنظر من جای نگرانی هم نیست. جبر روزگار هم همه را بفکر خواهد برد و مجبور به پاسخ به تمام چالش های احتمالی خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
اصلا خودت هم فهمیدی چی گفتی و چی نوشتی؟
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
آنها مثبت و منفی دادند فهمیدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
5
14
فقط عقلانیت و و تخصض و تعامل با جهان میتواند ما را نجات دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
مثل تعاملی که دولت روحانی داشت و سفره مردم رو از دست مردم نجات داد و همه رو بیچاره کرد ؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
6
8
در دوره دوم تمام رییس جمهورها دلار 5 برابر شده، حال اگر آقای رییسی بیاد و روند صعودی این نمودار را کند بکند و یا نزولی شود تازه مردم متوجه حضور وی می شوند من طرفدار جناحی نیستم ولی با توجه به وضعیت مردم و جامعه خیلی دوستدارم آقای رییسی موفق شود، چون بچه های ما در این کشور به حق آموزش و بهداشت و اشتغال و مسکن نیاز دارند که متاسفانه با این سبک مدیریت فعلی همه اینها آرزو شده،
حالا هر ایرانی که عاشق کشور و ملتش هست باید کمک کنه که ایشالا آقای رییسی موفق بشه
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
1
3
اصلاح‌طلبان که زمان یکه‌تازی‌شون رو به انتظار برجام از دست دادند و مردم طبعا بهشون بی اعتماد شدند و دیدیم که چه شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
1
1
فعلا منتظر چیزی نباشید ! چون۸ سال ویرانی به این سادگی قابل جبران نیست ،آنقدر ویران کرده اند رییسی هرچه هم فعالیت کند ،بسیار سخت وزمان بر خواهد بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین