کد خبر: ۷۱۶۱۵۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
"وعده‌های بایدن به اسرائیل درباره توافق هسته‌ای تازه با ایران پوچ و توخالی هستند"

خشم و ناامیدی اسرائیل از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام

بایدن و بلینکن مشکل را پذیرفته‌اند و می‌گویند ابتدا توافق هسته‌ای را احیا می‌کنند و سپس ایران را در مسیر مذاکره برای امضای توافق تازه قرار می‌دهند. مقام‌های اسرائیلی، اما در حال گپ زدن با دولت دموکرات هستند و بی سر و صدا برای تغییر مسیر بایدن تلاش می‌کنند اما می‌دانند این ماموریتی ناممکن است.
خشم و ناامیدی اسرائیل از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام
آفتاب‌‌نیوز :

"جو بایدن" متعهد شده که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. با این وجود، اگر او به توافق هسته‌ای دوره اوباما بازگردد بحران پس از زمان ترک مقام ریاست جمهوری توسط وی رخ می‌دهد و خود را آشکار خواهد ساخت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "جوئیش نیوز سیندیکیت" (سندیکای اخبار یهودیان) در مقاله‌ای به قلم "جاناتان اس توبین" مفسر و یادداشت‌نویس شناخته شده محافظه‌کار امریکایی ضمن انتقاد از موضع بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: "اکنون "رووین ریولین" رئیس جمهوری اسرائیل و "یائیر لاپید" وزیر امور خارجه اسرائیل با همتایان امریکایی‌‌شان دیدار داشته‌اند. آنان اگرچه از اردوگاه‌های سیاسی متفاوتی می‌آیند، اما هر دو در تحقیر کردن "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر سابق با یکدیگر اشتراک نظر دارند و او را مرتکب اشتباهات بسیار می‌دانند. ریولین متشافانه قصد داشت بایدن را به عنوان دوست قابل اعتماد اسرائیل به تصویر کشد و از او بخواهد تا قول دهد که از امنیت اسرائیل حفاظت خواهد کرد. واقعیت، اما آن است که "باراک اوباما" رئیس جمهوری پیشین دموکرات نیز در ابتدا به اسرائیل وعده‌هایی داد، اما برای جلب رضایت ایران با توافق با آن کشور اتحاد میان امریکا و اسرائیل را تضعیف کرد. در نتیجه، در آن زمان نتانیاهو حق داشت که با او مخالفت کند.

نویسنده افزوده است: هدف فعلی اسرائیل با تغییر قدرت در اورشلیم (بیت المقدس) تلاش برای تنظیم مجدد رابطه با امریکا به منظور تحت تاثیر قرار دادن بایدن و جلوگیری از پیمودن مسیر بی پروای دوره اوباما در قبال ایران است. آنان حق دارند تلاش کنند و برای این موضوع با بایدن و بلینکن وزیر خارجه او رایزنی نمایند. مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی در اسرائیل صرفنظر از این که چه دولتی در امریکا بر سر کار باشد آن است که به ابرقدرت (امریکا) نزدیک باشد. برخی معتقدند که تغییر نسل در حزب دموکرات سبب شده آنانی قدرت گیرند که رابطه خوبی با اسرائیل ندارند. با این وجود، در حال حاضر بایدن و شخصیت‌هایی، چون "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان و "چاک شومر" رهبر اکثریت سنا همگی از سیاستمداران سنتی امریکایی هستند که دست کم در ظاهر رابطه خوبی با اسرائیل دارند. "نفتالی بنت" نخست وزیر تازه به همراه "لاپید" وزیر خارجه باید به آنان نزدیک شوند تا بتوانند باعث دلسردی چپگرایان ضداسرائیل مشهوری در حزب دموکرات مانند "اوکازیو کورتز" و قدرت‌های خارجی ضداسرائیل مانند ایران شوند".

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "با این وجود، تلاش هماهنگ برای جلب رضایت دولت بایدن نباید سبب شود تا بنت یا لاپید تسلیم خواسته‌های بایدن شوند. اینکه صرفا با وعده بایدن در مورد تضمین امنیت اسرائیل و مقابله با ایران خوشحال شویم (همان گونه که رئیس جمهوری ریولین بسیار خوشحال شده است) اساسا امری بی‌فایده است. بایدن صرفا برای امیدوار کردن اسرائیلی‌ها می‌گوید هرگز اجازه ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را نمی‌دهد(ایران بارها ادعای تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده است) اما این صرفا یک وعده است. توافق هسته‌ای اوباما که با حمایت مشتاقانه چهره‌های ظاهرا طرفدار اسرائیل مانند بایدن و سایر اعضای تیم سیاست خارجی رئیس جمهوری فعلی امریکا با ایران صورت گرفت، دارای نقص‌های بسیاری بود.

در ادامه این یادداشت آمده است: اوباما در آن زمان طرفداران سرسخت اسرائیل در حزب دموکرات را متقاعد کرد که بهترین توافق را با ایران انجام داده است. اوباما گفت گزینه دیگر جنگ با ایران بود در نتیجه، باید توافق را انجام می‌دادیم. سیاست ترامپ علیه ایران، اما موفقی‌ت آمیز بود. او با کارزار فشار حداکثری اقتصاد آن کشور را بحرانی کرد و همزمان از جنگ اجتناب ورزید و گزینه دروغین اوباما را نیز لغو کرد.

بایدن و بلینکن مشکل را پذیرفته‌اند و می‌گویند ابتدا توافق هسته‌ای را احیا می‌کنند و سپس ایران را در مسیر مذاکره برای امضای توافق تازه قرار می‌دهند. مقام‌های اسرائیلی، اما در حال گپ زدن با دولت دموکرات هستند و بی سر و صدا برای تغییر مسیر بایدن تلاش می‌کنند اما می‌دانند این ماموریتی ناممکن است. لغو تحریم‌ها از سوی امریکا برای ایران بدان معناست که تمام اهرم‌های فشار موجود علیه ایران که در دوره ترامپ به کار برده شد خنثی خواهد شد. زمانی که ایران از مزایای مالی ناشی از لغو تحریم‌ها بهره ببرد بایدن دیگر نمی‌تواند آنان را دوباره مجبور به مذاکره برای سایر موارد سازد. این بدان معناست که رئیس جمهوری بعدی امریکا که در نوامبر ۲۰۲۸ میلادی انتخاب می‌شود با ایران هسته‌ای قوی‌تری مواجه خواهد بود. تا زمانی که بایدن اراده‌ای برای تغییر رویکرد خود در قبال ایران نداشته باشد تلاش اسرائیل برای جلب نظر دموکرات‌ها کار بیهوده و احمقانه‌ای خواهد بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
9
7
نگرانی اسرائیل از برجام حرف خنده داری است. امریکا توسط جامعه یهودیت صهیونیست اداره می شود. مگر معاون بایدن یهودی نیست؟ مگر بایدن ارادت خود به یهودیت را در انتخابات فریاد نزد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
گاها نگاه ما به همه چیز صفر یا صدی است. زیرکی این است که از همان مقدار اندک اختلاف سلیقه در میان دشمنانمان به نفع خود سود ببریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
4
9
چهار ماه پیش که بایدن در ماه عسل انتخابات امریکا بود رسیدن به توافق خیلی اسانتر بود ولی ما دست دست کردیم و کم کم موضع بایدن در برابر جمهوریخواهان ضعیف تر شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
11
5
شما غربگراها کی میخواهید دست از سر نعش برجامی که ترامپ پاره کرد بردارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
الان یک سالی میشود که این جمله معروف را از مخالفان برجام نمی شنویم که : اروپاییها قابل اعتماد نیستند.
ناشناس
| - |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
به این خاطر این جمله را نمی شنوید که چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
برجام را آقای رئیسی هم گفت ادامه میدهد پس شما معلومه ازبدخواهان هستی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
1
1
چرا 2028؟ 2024 هم احتمال انتخاب ترامپ یا مایک پمپیو هست. 2028 که به احتمال زیاد انتخاب میشن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین