کد خبر: ۷۱۶۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸

کشف تدفین‌های باستانی در استان فارس

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: کاوش باستان‌شناسی محوطه هیربدان داراب به شناسایی نهشته‌هایی از دوره کفتری و یافته‌هایی از قبیل تدفین‌های انسانی، سازه‌های معماری و چند کتیبه روی لبه ظرف سفالی منجر شد.
کشف تدفین‌های باستانی در استان فارس
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سپیده جمشیدی یگانه با اعلام این خبر گفت: شهرستان داراب در استان فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی، دشت حاصلخیز و منابع آب کافی همواره در طول دوران مختلف مورد توجه جوامع انسانی بوده اما علی‌رغم غنای فرهنگی، چندان مورد پژوهش قرار نگرفته و معدود پژوهش‌های باستان‌شناسی معطوف به دوران تاریخی و اسلامی بوده، از این‌روی کاوش و پژوهش در دوره‌های قدیمی‌تر ضروری به نظر می‌رسد.

این باستان‌شناس با بیان‌اینکه پروژه کاوش در این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید افزود: به منظور شناخت شاخصه‌های فرهنگی این منطقه در طول هزاره‌های سوم و دوم پیش از میلاد و همچنین شناخت برهمکنش‌های فرهنگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تپه هیربدان جهت کاوش انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه محوطه هیربدان اولین بار توسط میروشجی شناسایی شد و در سال ۱۳۹۷ نیز خانی پور این محوطه را بازدید کرد تصریح کرد: با توجه به اهداف کاوش، در این فصل پنج گمانه و دو ترانشه ایجاد و کاوش در آنها منجر به شناسایی نوشته هایی از دوره کفتری شد.

این باستان شناس گفت: از یافته‌های این کاوش می‌توان به تدفین‌های انسانی، سازه‌های معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالی اشاره کرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با تشریح یافته‌های این پروژه افزود: تدفین‌های این محوطه از نوع ساده چاله‌ای بوده و به صورت طاقباز و جنینی صورت گرفته و معماری به دست آمده شامل چند فضای مستطیل‌شکل و یک فضای مدور بوده که همگی با مصالح خشت ساخته شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین