کد خبر: ۷۱۶۳۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲

بحران برق از کجا شکل گرفت؟

برخی از کارشناسان، ناچیزبودن سرمایه گذاری در صنعت برق، تغییر اقلیم، گرمایش زمین و مصرف بی سابقه استخراج کنندگان رمزارزها را از دلایل اصلی بحران برق در هفته های گذشته می دانند.
بحران برق از کجا شکل گرفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

حدوث بحران برق در چند هفته گذشته و نگرانی از احتمال تکرار آن در آینده، توجه آحاد جامعه را به دلایل بروز این پدیده جلب کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل بحران یاد شده، ورود موج جدید گرماست که دلیل اصلی آن نیر تغییر اقلیم و افزایش میزان گازهای گلخانه ای در جهان اعلام شده است.

به اعتقاد صاحبنظران، کمی سرمایه گذاری‌ در صنعت برق که در سال های گذشته بصورت خطی بوده و ریسک‌هایی مانند جهش بی‌سابقه در مصرف و خشکسالی‌های مؤثر بر تولید نیروگاه‌های برقابی را پوشش نداده، از عوامل پیشی گرفتن مصرف بر تولید است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این پیوند گفت: ۲ هزار مگاوات نیروگاه تولید برق متناسب با شرایط زیست محیطی باید در استان ایجاد شود و وزارت نیرو و شرکت توانیر باید برای توسعه این کار، از روش های نوین تولید مانند انرژی خورشید و باد در استان استفاده کنند.

منصور شیشه فروش افزود: در حال حاضر یک واحد ۶۶۰ کیلوواتی انرژی بادی در کوه صفه و ۱۸ مگاوات تولید انرژی خورشیدی در استان موجود است.

وی اضافه کرد: باید پیش بینی لازم برای تامین برق مورد نیاز از منابع پاک و تجدیدپذیر متناسب با شرایط استان انجام شود.

شیشه فروش ادامه داد: با توجه به افزایش دما از نیمه دوم تیر تاکنون، باید از هم اکنون به فکر مدیریت مصرف برق و پیشگیری از خاموشی در بخش‌های مختلف استان باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: در نیمه دوم تیر با افزایش بیشتر دما روبه رو خواهیم شد و از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم انجام شده و مانور دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت مصرف برق یک هزار ساختمان اداری در استان صورت گرفته است.

کارشناس ارشد نیروگاه اصفهان نیز با ناچیز خواندن سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت برق کشور گفت: در سال های اخیر که اوج تحریم‌ها، کاهش شدید منابع مالی ناشی از افت صادرات نفت و ناتوانی در جذب سرمایه خارجی رخ داده، صنعت برق نیز دچار مشکلات جدی در زمینه بازسازی و به روزرسانی نیروگاه ها شده است.

مسعود فلاحی خاطرنشان کرد: قانون برنامه پنجم و ششم تکلیف کرده بود که هر پنج سال ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت موجود برق کشور اضافه شود.

وی افزود: قرار بود از منابع خارجی و داخلی و فاینانس و ظرفیت‌های موجود از جمله منابع حاصل از فروش برق برای این کار استفاده شود، اما در اوج ظالمانه‌ترین تحریم‌ها امکان جذب یک یورو سرمایه خارجی و فاینانس هم وجود نداشت.

در کناکنش ها و گمانه زنی ها راجع به چرایی وقوع بحران برق، خیلی از افراد جامعه، انگشت اتهام خود را بسوی رمزارزها نشانه گرفته‌اند و آن را از دلایل اصلی افزایش سرسام آور مصرف می دانند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید به توجه ادارات برق به مصرف انرژِی در این حوزه تصریح کرد: با همکاری شرکت های برق استان و شهرستان تاکنون ۲۳۵ مرکز تولید رمزارز غیر قانونی شناسایی شده اند و از فعالیت غیرمجاز آنها ممانعت بعمل آمده است.

شیشه فروش افزود: در ۲ ماه گذشته ۲۳۵ مرکز تولید رمزارز با پنج هزار و ۲۰۰ دستگاه ماینر در استان کشف شده است.

رمزارزها به دسته‌ای از پول و ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که در آنها از رمزنگاری برای تراکنش‌های مالی استفاده شده‌ است.

بواقع ارزهای دیجیتال، مدت‌ها پیش از زمان ایجاد نخستین ارز مجازی، به عنوان یک ساختار تئوریک پا به عرصه گذاشتند تا بتوانند جایگزینی برای مدل فعلی مبادلات و پول‌های رایج شوند.

نیروگاه حرارتی اصفهان به وسعت تقریبی ۷۴ هکتار در حاشیه زاینده‌رود در جنوب غربی شهر اصفهان و ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن قرار دارد.

این نیروگاه با پنج واحد بخاری به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات به شبکه سراسری کشور متصل است.

نیروگاه شهید منتظری در شمال اصفهان نیز با ظرفیت یکهزار و ۶۱۶ مگاوات به شکل حرارتی، بخاری در شمال اصفهان مستقر است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد.

شهرستان اصفهان دارای یک میلیون و ۱۷۲ هزار مشترک برق است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
0
1
اگر... الان باتولیدبرق خورشیدی درکویرعلاوه برنیازداخلی صادرکننده نیزبود.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
0
مشکل از مردمه مشکل از گرماست مشکل از ماینرهاست مشکل از زمین و زمانه اما مشکل از مسئولان نیست که اگه حتی فکرش رو بکنید مدیونید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین