کد خبر: ۷۱۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴

فواید ژلاتین برای بدن/ مقدار مصرف مجاز این ماده غذایی چقدر است؟

ژلاتین پروتئین استخراج شده از بافت همبند استخوان‌ها، پوست و غضروف یک حیوان است که مصرف آن برای سلامت استخوان‌ها مفید است.
فواید ژلاتین برای بدن/ مقدار مصرف مجاز این ماده غذایی چقدر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

احتمالاً برایتان جالب خواهد بود که با یک نوشیدنی خیلی عجیب و البته آسان آشنا شوید که با نوشیدن آن اتفاقات فوق‌العاده‌ای در بدن تان رخ می‌دهد.

ژلاتین، در واقع پروتئین استخراج شده از بافت همبند استخوان‌ها، پوست و غضروف یک حیوان است. شما به راحتی می‌توانید ژلاتین را در منزل تهیه کنید (به شکل آب قلم)، به این شکل که تکه‌های مرغ، استخوان‌ها، بال‌ها، پا‌ها و سایر قسمت‌ها را همراه با آب و ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری سرکه در یک قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا با حرارت کم به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت بپزد.

سرکه، ژلاتین غنی از مواد مغذی را از بافت‌ها (همراه با کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم، گوگرد) بیرون می‌کشد. به همین دلیل است که سوپ‌های حاوی آب قلم باعث می‌شدند که آدم‌های مریض، بهبودی بیابند.

اما چرا ژلاتین؟ ژلاتین، اسید آمینه منحصر به فرد و غیر التهابی دارد که عمدتا شامل گلیسین، گلوتامیک اسید، پرولین و آلانین است. به دلیل مصرف گوشت ماهیچه و عدم مصرف باقی قسمت‌های حیوان، این اسید آمینه‌های خاص در برنامه‌ غذایی بسیاری از آدم‌ها وجود ندارند. با گذشت زمان، مصرف زیاد گوشت می‌تواند باعث ایجاد التهاب بیش‌تر شود در صورتی که توسط پروتئین‌های غیرالتهابی مثل ژلاتین متعادل نشوند. هرچند ژلاتین عمدتا از اسید آمینه‌های غیرضروری تشکیل شده است (به این معنا که بدن‌تان خودش می‌تواند آن‌ها را بسازد)، اما کبد که تحت فشار زیادی است، قادر نیست اسید آمینه‌های غیرضروری را به میزانی که بدن نیاز دارد، تولید کند. کبد برای عملکرد بهینه، به میزان فراوانی از این پروتئین‌ها نیاز دارد. ژلاتین باعث می‌شود که کبد تجدید نیرو کند و به بدن برای دفع مواد زائد کمک کند.

مزایای ژلاتین برای سلامتی

۱. این ماده سرشار است از گلیسین، اسید آمینه‌ای که برای کمک به از بین بردن سموم در کبد لازم است. در جهان سمی امروز، اغلب بدن می‌تواند برای عقب نیفتادن از ملزومات سم زدایی کل بدن، به اندازه کافی گلیسین تولید کند. سم می‌تواند از مواد شیمیایی، مواد افزودنی غذا، الکل، مواد مخدر تفریحی و ... باشد و کبد برای مقابله با آن نیاز به مواد مغذی و پیدا کردن راهی برای خارج کرد آن از بدن دارد.

۲. معلوم شده که ژلاتین پروتئینی است که تریپتوفان ندارد و فقط مقادیر کمی سیستئین، متیونین و هیستیدین دارد. استفاده از ژلاتین به عنوان یک پروتئین اصلی در رژیم غذایی راه آسانی برای محدود کردن اسید‌های آمینه‌ای است که با بسیاری از مشکلات پیری مرتبط هستند.

۳. مصرف ژلاتین به طور منظم برای اختلالات گوارشی از جمله آلرژی غذایی، بیماری سلیاک، بیماری کرون، کولیت (التهاب روده‌ بزرگ)، سندرم روده‌ تحریک‌پذیر و کمبود اسید معده بسیار درمانی است.

۴. بافت پیوندی بسیار آرام بازسازی می‌شود، بنابراین درمانی است که به صبر و حوصله نیاز دارد. با این حال، نتایج شگفت‌انگیزی در این رابطه گزارش شده است: شفا یافتن مفاصلی که به طور کامل سفت و خشک شده بودند و ناپدید شدن تدریجی آرتریت. از همه بهتر بهبود کیفیت پوست است؛ به این شکل که چین و چروک صاف می‌شوند و حتی کاملا ناپدید می‌شوند.

۵. در صورتی که ژلاتین با فرآورده‌های لبنی مصرف شود، می‌تواند برای آن دسته از افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، فرآیند‌ی هضم را بهبود بخشد.

حالا چگونه ژلاتین را در رژیم غذایی‌مان بگنجانیم:

۱. آب قلم (منظور آبی است که استخوان قلم گاو یا گوسفند یا هر دو را به مدت چند ساعت در آن جوشانده باشیم، به‌طوری که لعاب و چربی قلم در آن حل شده باشد- مترجم) درست کنید و آن را در سوپ، خورش، هنگام پخت سبزیجات، برنج و بسیاری غذا‌های دیگر استفاده کنید! این یک روش عالی برای اضافه کردن مواد مغذی به هر غذایی است و من به شدت توصیه می‌کنم که برای استفاده‌ی آسان و مکرر آب قلم را در قالب‌های یخ مکعبی شکل بریزید و آن را فریز کنید.

۲. مقداری ژلاتین سنتی را برای تهیه‌ ژله، دسر و مارشمالوی خودتان سفارش بدهید.

۳. کلاژن هیدرولیز شده تهیه کنید و آن را به عنوان پودر پروتئین استفاده کنید. این ماده شکلی از ژلاتین است که به صورت ژل نیست و برای استفاده در نوشیدنی‌ها، ماست، سوپ، و دیگر مایعات جهت افزایش آسان میزان پروتئین غیر التهابی عالی است.

مقدار مصرف مجاز

نیاز آدم‌ها تا حد زیادی متفاوت است اما اغلب آدم‌ها می‌توانند با یک فنجان آب قلم (یا حدودا ۲/۱ تا ۱ قاشق غذاخوری کلاژن هیدرولیز شده) در روز شروع کنند. بنا به گفته‌ داکتر ری پیت، ژلاتین می‌تواند حدود ۳۰ درصد از مصرف کل پروتئین‌تان را تشکیل بدهد، که برای یک فرد معمولی حدود ۳ تا ۶ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین در روز است (۱ قاشق غذاخوری ژلاتین حدود ۶ گرم پروتئین دارد).

به یاد داشته باشید که خیلی هیجان زده نشوید و بیش از اندازه ژلاتین مصرف نکنید، زیرا این ماده بسیار قوی است. اضافه کردن ژلاتین به میزان زیاد می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

طرز تهیه نوشیدنی ژلاتینی

۱. یک فنجان شیر خام گاو یا بز

۲. یک فنجان آب قلم یا یک قاشق غذاخوری کلاژن هیدرولیز شده (هر قاشق ۶ گرم پروتئین دارد)

۳. ۱/۸ قاشق غذاخوری نمک دریایی

۴. یک زرده تخم‌مرغ خام

۵. یک تا دو قاشق غذاخوری شیره یا عسل (به منظور افزایش قابلیت هضم، یک میوه رسیده گرمسیری را می‌توانید جایگزین عسل یا شیره کنید)

۶. کمی وانیل برای بهبود عطر و طعم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین