کد خبر: ۷۱۶۷۴۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
رئیس جمهور گفته "به خاطر مشکلات فنی ناچار به قطعی‌های ناگهانی شدیم"

روحانی: از مردم عذرخواهی می‌کنم/ در اروپا دیده‌ام کل برق یهو ۲۴ ساعت قطع می‌شود!

رئیس جمهور گفت: برقآبی ما به خاطر کمی آب سدها به طور کامل قطع شده. تعمیر نیروگاه بوشهر هم به مشکلات اضافه کرد. در تابستان مشکل آب داریم و در زمستان مشکل گاز.
روحانی: از مردم عذرخواهی می‌کنم/ در اروپا دیده‌ام کل برق یهو ۲۴ ساعت قطع می‌شود!
آفتاب‌‌نیوز :

رییس جمهوری از افتتاح ۵ تا ۸ پروژه ریلی درآینده نزدیک خبر داد و گفت: با تکمیل شبکه ریلی در جنوب شرق کشور، چابهار به راه آهن سراسری کشور یعنی دریای خزر، ترکمنستان، اینچه‌برون و آستارا متصل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آیین بهره‌برداری ویدیوکنفرانسی از ۶۲ طرح ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در هفتاد و هشتمین برنامه افتتاح افزود: بسیار خشنودم که توانستیم برنامه‌های هفتگی پنجشنبه‌ها را ادامه دهیم و در هفته‌های پایانی به خاطر ضیق وقت و کمبود فرصت، دوشنبه‌ها را هم به آن اضافه کردیم که این هفته دوشنبه به سه‌شنبه تغییر یافت.

رییس جمهوری با قدردانی از فعالیتهای مناطق آزاد کشور گفت: فراز و نشیب‌های فراوانی تا تصویب مجلس شورای اسلامی طی شد و مناطق آزاد ما به ۱۵ منطقه افزایش یافت و مناطق آزاد دیگر ما باید سریعتر فعال شود. فعال شدن این ۱۵ منطقه آزاد که تقریباً دور تا دور ایران را فرا گرفته و در نقاط مرزی مستقر هستند و خواهند شد، اثر بسیار خوبی در اقتصاد و اشتغال کشور خواهد داشت.

روحانی اظهار کرد: مناطق آزاد از آغاز به کار این دولت دو نقیصه بزرگ داشت؛ یک نقیصه این بود که مناطق آزاد بیشتر وارد کننده بود تا صادر کننده و مشکل دیگر سرمایه‌گذاری بود. البته از نظر زیرساخت‌ها هم در برخی جاها مشکل وجود داشت و در برخی جاها، فرودگاه‌ها و بنادری که وجود دارد باید توسعه یافته و زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از این مناطق مانند چابهار و قشم حتی زمینه برای فعالیت صنایع معدنی -صنعتی سنگی مانند فولاد و پتروشیمی آماده و وارد مرحله عمل شد. قشم، چابهار، کیش و اروند مناطق جنوبی بسیار مهم ما هستند و فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند.

روحانی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه‌های ریلی در کشور گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم همین خواهد بود که در منطقه آزاد اروند و شلمچه اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره را داریم که شلمچه به بصره متصل می‌شود که اقدامات سیاسی آن انجام شده و با کشور عراق توافق شده است. علاوه بر این سرمایه گذاری مشخص و زمین‌های واگذار شده است.

وی گفت: این راه‌آهن بسیار بااهمیت است چون راه آهن ایران را در منطقه جنوب غرب به عراق متصل می‌کند و راه آهن عراق هم به سوریه متصل است، یعنی خلیج فارس را به مدیترانه متصل می‌کنیم که این امر باید در دولت سیزدهم ادامه یابد.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اتصال راه‌آهن از چابهار به راه‌آهن سراسری کشور یعنی زاهدان اظهار کرد: همه تلاش ما این بود که این کار پایان دولت افتتاح شود البته بخشی از آن را افتتاح خواهیم کرد و در افتتاح راه‌آهن‌هایی که پیش رو داریم، بین ۵ تا ۸ راه‌آهن را یک روز افتتاح می‌کنیم و این یکی از کارهای عظیم تاریخ ایران است.

وی افزود: راه آهن‌هایی که افتتاح خواهد شد راه آهن زاهدان به خاش است، البته راه‌آهن چابهار به ایرانشهر هم در حال تکمیل شدن است و بین ایرانشهر و خاش این کار انجام می‌شود و ماه‌های آینده این پروژه تکمیل و افتتاح خواهد شد.

روحانی یادآور شد: سرمایه‌گذاری مالی پروژه تامین شده است اما در اجرا کمی عقب ماندگی بوده است. بخشی از این راه‌آهن افتتاح می‌شود و بخشی هم در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که با افتتاح آن چابهار به راه آهن سراسری کشور متصل می‌شود یعنی چابهار به دریای خزر، ترکمنستان، اینچه‌برون و آستارا متصل می‌شود و این کار عظیم است که انجام خواهد شد.

رییس جمهوری گفت: راه‌آهن رشت - کاسپین برای ما بسیار مهم است و ۸۵ درصد این پروژه پیشرفت داشته است. بخشی از اشکالات طبیعی زمین باعث شد راه‌آهن به مرحله افتتاح نرسد وگرنه پارسال باید افتتاح می‌شد و تصور ما این بود که آن را در بهمن یا اسفند سال ۹۹ افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: این پروژه یک مقدار طول کشید اما جزو راه‌آهن‌های مهم است. یعنی این راه‌آهن از این سمت ما را به دریای خزر و از آن سمت ما را به دریای عمان متصل می‌کند. علاوه بر این راه‌آهن دیگر هم خلیج‌فارس را به دریای مدیترانه متصل می‌کند.

روحانی این طرحها را مهم استراتژیک ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه این طرح‌ها روی کاغذ نیست و همه این طرح‌ها اجرایی شده و عملیات آن انجام می‌گیرد، یکی ۸۵ و دیگری ۸۰ درصد این طرح‌ها اجرا شده است.

وی با اشاره به اهمیت راه‌آهن شلمچه -بصره گفت: احداث این راه‌آهن ساده است و سریع انجام می شود ولی پلی در آنجا باید روی شط‌العرب احداث شود که شاید یک مقدار ساخت آن پل طولانی شود اما در عین حال آن هم باید در دولت سیزدهم اجرا شود و سال آینده آن طرح هم قابل افتتاح است و برای مردم ما هم بسیار خوب خواهد بود که از هر جای کشور با راه‌آهن به کربلا بروند.

رییس جمهوری گفت: یعنی راه‌آهن تا خود کربلا متصل است و ایام اربعین و غیر ایام اربعین یعنی در ایامی که مردم علاقه‌مند به زیارت هستند و فرصت دارند این راه‌آهن بسیار می‌تواند کمک کند.

روحانی با بیان اینکه در هشت سال اخیر در مناطق آزاد کارهای عظیمی انجام گرفته و طرح‌های استراتژیکی در این مناطق اجرایی شده است، گفت: طرح‌های زیرساختی ما در این هشت سال نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است و بسیاری از طرحها در این مناطق قابل افتتاح است و اگر همه این طرح‌هایی که در دست اجرا دارند عملیاتی شوند، طرح‌های زیرساختی ما ۱۰ برابر سال ۹۲ می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: این کار بسیار عظیم و بزرگی است که یک دولت در ظرف هشت‌سال بتواند طرح‌های بسیار عظیم و بزرگ و مهم زیرساختی در مناطق آزاد تا پایان امسال که این طرح‌ها را افتتاح شود و تاکنون هم دو برابر شده است، به ۱۰ برابر برسد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه الان مرتب گفته می‌شود تراز تجاری ما مثبت است این نکته مهمی است که اگر چیزی وارد می‌کنیم، چیزی را صادر می‌کنیم. البته مناطق آزاد ما در نهایت باید نقطه اتصال ایران و کشورهای منطقه و میان ایران و کشورهای جهان شود و با صادرات خودش تامین کننده بخش بزرگی از نیازمندی‌های ارز کشور باشد و تبدیل به مرکز جذب سرمایه شود.

رییس جمهوری، پایه اساسی تولید را سرمایه عنوان کرد و گفت: اگر سرمایه نباشد تولیدی حاصل نمی‌شود. شما باید سرمایه را جذب کنید. ابتدا باید دل سرمایه‌دار را به دست بیاورید، بعد باید سرمایه وی را جذب کنید، در کنار جذب سرمایه، باید تکنولوژی روز را بیاورید، و در کنار تکنولوژی روز و تولید باید بازار را بدست بیاورید. حالا ممکن است بخشی از این بازار داخلی باشد و بخش دیگر آن خارجی باشد. اینها مسائل اصلی و مهم است. گفتن اینکه ما باید تولید را افزایش ‌دهیم و بالا ببریم، شعار خوبی است منتها حتما باید در مقام عمل تلاش ‌کنیم تا این شعار عملیاتی شود.

وی افزود: بسیار خوشحالم که در سال ۹۹ که سال بسیار سختی به لحاظ تحریم و کرونا برای ما بود ما شعاری که مقام معظم رهبری از آغاز سال بیان کردند، «جهش تولید» را به نظر من عملیاتی کردیم البته با توجه به شرایط کرونا و شرایط تحریم که اگر نبود بهتر نمی‌توانستیم این شعار را عملیاتی کنیم.

عصر امروز درباره خاموشی‌ها تصمیم گیری می‌کنیم/ صنعت باید همراهی کند

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره خاموشی‌های اخیر گفت: مشکلات دیگری هم داشتیم مثلاً نیروگاه بوشهر ما که ۱۰۰۰ مگاوات است از مدار خارج شد و نیاز به یکسری تعییرات و مشکلاتی داشت، یک بار برگشت و دوباره از مدار خارج شد. دیشب دوباره به مدار آمد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به مشکلاتی که در روزهای اخیر برای مردم ایجاد شد، ‌گفت: در تابستان که همیشه مشکل برق و آب پیدا می‌کنیم و در زمستان هم مشکل گاز داریم و البته به دلیل افزایش تولید گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب به هزار میلیون مترمکعب دیگر مشکل گاز در این دولت نداشته‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: تولید برق ما مناسب بود اما امسال خشکسالی داشتیم و در کنار آن مصرف هم بالا رفته است. گرما و خشکسالی، دلیل مصرف زیاد برق است و امسال سال بسیار گرمی است. این خشکسالی و گرما و افزایش مصرف معطوف به کشور ما نیست و در تمام دنیا این وضعیت وجود دارد.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: از طرف دیگر تولید صنعتی ما هم ۵۰ درصد اضافه شده و با افزوده شدن تولیدات صنعت، مصرف برق هم بالا می‌رود که رمز ارزها هم در این امر دخیل بوده است.

وی گفت: امروز صبح به معاون اول دستور دادم عصر جلسه مفصلی بگذاریم، برنامه‌ریزی کنیم و راه حل‌های مشکلات را پیدا کنیم. راه حل این است که بخشی از صنعت کشور باید همراهی کند و ساعت فعالیت صنعت را تغییر دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: برای مردم مهم است که ساعت خاموشی را بدانند و در این دو سه هفته ای که هوا خیلی گرم است، مردم باید بدانند چه ساعتی برق قطع می‌شود تا قبل از آن پیش بینی و برنامه ریزی کنند و این کار باید حتما انجام شود. البته به دلیل برخی مشکلات فنی ناچار شدند اتوماتیک برخی از مناطق را خاموشی دهند تا کل کشور دچار افت ناگهانی و مشکل نشود چون در چند کشور اروپایی دیدیم که کل برق کشور ناگهان می‌خوابد و ۲۴ ساعت برق کشور قطع می شود. برای اینکه این مشکل در کشور پیش نیاید، دستگاه های دیسپچینگ چندجا ناگهانی دستور خاموشی داده است و برای مردم مشکل ایجاد شده است.

از مردم عذرخواهی می‌کنم/ وزارت نیرو مقصر نیست

رییس جمهوری با عذرخواهی از مردم که دچار مشکل شده‌اند، گفت: از مردم می‌خواهم همکاری و همراهی کنند چون چاره‌ای نداریم. شاید برخی تصور کنند وزارت نیرو مقصر بود اما وزارت نیرو مقصر نیست ولی باید بیاید برای مردم توضیح دهد. وزیر در رادیو و تلویزیون به مشکل را به مردم بگوید و راه حل مشکل را هم باید پیدا، اجرایی و عملیاتی کنیم. مردم هم همراهی و کمک کنند و اگر به قطعی برق نیاز است ساعات آن حتماً باید برای مردم مشخص شود تا مردم در رنج فراوان نباشند.

روحانی گفت: امسال هم تلاش ما این است که شعار سال- تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها برای تولید- محقق شود و منطقه آزاد در این موضوع نقش بسیار خوب و ارزشمندی را داشته است و این نقش را در گزارش امروز هم ما دیدیم.

رییس‌جمهوری افزود: در این چند روز که مردم با کم‌برقی و بی‌برقی یا اختلال در برق مواجه شدند، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری چقدر مهم است. ما در این هشت سال، هر سال بیش از دو هزار مگاوات و حدود ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق را اضافه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این ظرفیت‌ها در مقام عمل، عینا عملیاتی نمی‌شود و تولید با عمل قدری فرق می‌کند. اما در دولت قبل از ما، به طور متوسط هزار و ۷۰۰ مگاوات برق سالانه اضافه می‌شد ما دو هزار و ۵۰۰ مگاوات اضافه کردیم. بنابراین ما بیش از آنچه که نرم‌ دولت‌های گذشته بوده برق را اضافه کردیم.

رییس جمهوری بیان کرد: اما در عین حال شما می‌بینید وقتی هوا فوق‌العاده گرم می‌شود و به خشکسالی برخورد می‌کنیم یکدفعه در زمان پیک دچار مشکل می‌شویم. همین مشکلی که مردم عزیز ما در این چند روز تحمل کردند، رنج بردند و ناراحت شدند حق با آنها بوده است.

روحانی اضافه کرد: مساله برق بسیار مهم است به ویژه در شرایط کرونا و در شرایطی که عده‌ای بیمار در بیمارستان هستند، مردم، کسبه، کارخانجات، تولید همه اینها بسیار مهم هستند. اینها نعمت‌هایی است که وقتی هست خیلی به آن توجه نداریم که برق چقدر مهم است وقتی یک روز برق می‌رود مشخص می‌شود.

رییس جمهوری عنوان کرد: من ۷ تا ۸ ماه پیش گفتم زمانی که دوران جنگ و بعد از آن بود و برق نوبت‌بندی بود، ساعت‌ها برق این منطقه و آن منطقه قطع می‌شد، بیشتر حس می‌شد که برق چقدر مهم است اما وقتی چند سال پشت‌سر هم برق هست و آب و برق قطع نمی‌شود، یادمان می‌رود که چقدر مهم است. مسئله برق برای زندگی و آسایش و حیات مردم و تولید کشور فوق‌العاده مهم است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه شدیم و امسال ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داریم. من روز گذشته که با آقای اردکانیان درباره مساله برق صحبت می‌کردم و نامه‌هایی که او در این زمینه نوشته بود پاسخ دادم، او توضیح می‌داد که ۷ هزار مگاوات برق ما که برقی‌آبی است تقریبا قطع شده است به دلیل اینکه آب سدهای ما در آن حد نیست که برای توربین‌ها رها شود. اکنون دو توربین ما در دو سد کار می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
53
شما رییس جمهور قدرت اول منطقه بلکه دنیا باید بدانید که چقدر برق مهم هست. مردم عادی که قطعا می دانند ولی کاری نمی توانند انجام دهند.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
وقتی رفتی خواهی دید که اینا کم کاری بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
در اروپا ديده ام...
باكلاس
اروپا رفتي؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
60
اینکه اروپا هم یهو برق میرود دلیل نشد دراروپا هم تورم ندارند یا نهایت 2/درصد میباشد نه مانند ایران 300درصد دربعضی آز کالاها اساسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
6
79
کدام اروپارومیگین ونزوئلا؟دراروپااگراگریک دقیقه برق بره کل دولت بایداستعفابده عزیزم مردم ازپشت کوه نیامدن اروپاراهم دیده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
60
در اروپا هم تورم نیست بهترین اجناس رو مردم میتونن بخرن فاصله طبقاتی ایطور نیست قانون حاکمه آب گل نمیخورن مردم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
59
کدام کشور اروپایی آقای رئیس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
واقعا کدوم کشور ؟
ناشناس
|
France
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
20
در کشورهای توسعه یافته زمانی که مصرف برق بیشتر از توان تولید نیروگاه‌ها باشه "پیک سایی" میکنند!
یعنی چی؟ یعنی اینکه به جاهایی که مصرف بالایی دارند مثل کارخونه‌ها، میگن شما ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح کار کنید و در زمانهای اوج مصرف تعطيل کنید.

بعد بجای اینکه بخاطر مصرف برق ازشون پول بگیرن بهشون پول میدن!
کاش همتی ایجاد بشه و اینجور طرح‌ها رو در کشور اجرا کنن تا مشکل قطعی زودتر حل بشه

✍مجید میرزایی
ali
|
France
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
2
32
من ۲۰ساله که فرانسه هستم ندیده ام!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
16
آقای روحانی اگر بگویید مشکل آب داریم چون بارندگی نداشتیم قابل قبول اما گاز را کسی قبول ندارد چون اولا تابستان است و مصرف به حداقل خود رسیده است دوم این که اگر کمبود گاز دارید چرا گاز صادر می کنید و چرا آنرا مدیریت نمی کنید دوم این که چرا آینده نگری نداشتید و طبق برنامه ششم عمل نکردید که امروز ملت گرفتار بی برقی باشند
آقای رئیس جمهور می دانی بی برقی یعنی چه یعنی خراب شدن همه مواد غذایی و مواد فاسد شدنی دیگر و این یعنی خسارت محضی که ملت را به ورشکستگی می کشد باور کنید هیچ توجیهی برای بی برنامگی قطعی برق قابل پذیرش نمی باشد اگر نمی توانید برق رسانی کنید حداقل مردانه برنامه قطعی آب و برق داشته باشید که ملت عصبانی نشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
23
عذرخواهی رو تازه یاد گرفته!
بورس،خودرو،مسکن،مرغ،گوشت،.......
اینا عذرخواهی نداشت......؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
24
به صدا سیما بگو به اخبار بدبختیهای دنیا که هر روز به رخ ما میکشه قطعیهای برق در کلیه مناطق دنیا را هر روز در صد نوبت خبر رسانی کنه
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
20
خوب حواس ملت بجای عملکرد ۸ ساله پرت شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
20
وا به حق چیزهای نشنیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
12
اروپا چه ربطی به ایران داره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
11
4
ان شالله ریاست جمهوری حدف شود ونخست وزیر ی زنده شود ،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
11
به مردم چرانمی گوییدپول فروش برق رابه یارانه داده اید و جای هیچگونه سرمایه گذاری نگذاشته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
1
6
هیچ کشور اروپایی گاز و نفت ایران رو نداره که بخواد برق تولید کنه افتاب تابان ایران برای تولید برق رو هیچ کشور اروپایی نداره وسعت ایران رو بجز روسیه هیچ کشور اروپایی نداره خط ساحلی طولانی ایران رو کمتر کشوری در اروپا داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
6
اقای محترم اروپا منابع نفت و گازی که ما داریم ندارند اروپا معادنی که ما داریم ندارند اروپا تمام مدت توی کشورهای دیگه دستش توی منابع دیگران هست. کشوری پر از افتاب داریم و بیابون ولی نیروگاه بادی و خورشیدی اصلا نداریم جنوب و شمال دریا داریم و از امواج برق تولید نمیکنیم چرا درست مدیریت نمیکنید
محسن شکری
|
Japan
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
3
جناب روحانی فرض را بر این بگیریم که اروپا هم ۲۴ ساعت برق میره پس چیزای دیگه را هم مقایسه میکردی بد نبود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین