کد خبر: ۷۱۶۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
تبلیغات

مراحل اخذ ایزو چیست و چگونه گواهینامه معتبر ایزو دریافت کنیم

برای استفاده از هرگونه خدمات مرتبط با دریافت گواهینامه ایزو باید یکی از مراکز معتبر دارای مجوز را انتخاب کنید.
مراحل اخذ ایزو چیست و چگونه گواهینامه معتبر ایزو دریافت کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) یک سازمان غیر دولتیست که نهادهای استاندارد ملی آن را تشکیل داده اند، سازمان ایزو در سال 1947 تاسیس شد و در ژنو سوئیس قرار دارد. این سازمان مجموعه ای وسیع از استانداردهای انحصاری، صنعتی و تجاری و همچنین گزارش های فنی، مشخصات فنی، مشخصات موجود در دسترس عموم، ضمیمه نامه های فنی و راهنماها را نیز منتشر می کند. از هر کشور فقط یک عضو در سازمان ایزو وجود دارند که مهمترین سازمان استاندارد در هر کشور هستند. سازمان ایزو با هدف سهولت تجارت جهانی استانداردهای مشترک بین کشورهای مختلف را ارائه می کند. این استانداردها برای اطمینان از ایمنی، قابلیت اعتماد و کیفیت خوب محصولات و خدمات در نظر گرفته می شوند بطوریکه برای کاربر نهایی و مصرف کننده، این استانداردها مطابقت محصولات معتبر با حداقل استانداردهای تعیین شده در سطح بین المللی را تضمین می کنند.

مراحل اخذ ایزو

دریافت گواهینامه ایزو نیاز به صرف زمان، هزینه و تلاش دارد، اما این امکان را می دهد تا ضمن ایجاد اعتبار دربرابر مشتریان، از روندها و کنترل های بهبود یافته بهره مند شوید. قبل از اقدام به دریافت گواهینامه ایزو، شرکت ها ابتدا باید فرایندهای تولید خود را توسعه داده و روشهای صحیح را برای اطمینان از حفظ استانداردهای کیفیت خود انجام دهند. چهار مرحله اساسی برای تبدیل شدن به یک کسب و کار واجد شرایط اخذ ایزو وجود دارد که متقاضیان دریافت این گواهینامه ها با پیروی از آنها می توانند با صرف هزینه مناسب در کمترین زمان به هدف خود برسند. به طور کلی مراحل اخذ ایزو عبارتند از:

1. توسعه سیستم مدیریت شامل:

• شناسایی فرایندهای اصلی و تجاری
• مستند سازی با مشارکت کارکنان
• توزیع اسناد

2. اجرای سیستم شامل:

• شرح روش ها در اسناد
• آموزش صحیح کارکنان
• ایجاد سیستم های موثر برای بازرسی، آزمایش، اقدامات اصلاحی، اقدامات پیشگیرانه، جلسات بررسی مدیریت، نظارت بر اهداف، تکنیک های آماری و غیره
• نظارت بر اثربخشی فرآیندها از طریق استفاده از داده های قابل اندازه گیری
• بررسی و اقدام برای بهبود در زمینه های مورد نیاز

3. تأیید تاثیر سیستم توسط:

• انجام حسابرسی و بررسی فرآیندها
• شناسایی و گزارش نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت
• اقدامات اصلاحی یا پیشگیرانه در صورت نیاز

4. ثبت درخواست ایزو از طریق:

• انتخاب حسابرس مناسب
• بررسی مستندات سیستم مدیریت
• آمادگی برای بررسی توسط یک حسابرس خارجی

مراحل اخذ ایزو چیست و چگونه گواهینامه معتبر ایزو دریافت کنیم

چگونه گواهینامه معتبر ایزو دریافت کنیم؟

داشتن گواهینامه ISO می تواند به شما در موفقیت در کسب و کار، بهبود کارایی، افزایش اعتبار سازمان و متمایز کردن از رقبا کمک کند. به عنوان نمونه با اخذ گواهینامه ایزو 9001 به دلیل جامع بودن سیستم مدیریت کیفیت باعث می شود تا ابزاری قدرتمند برای بهبود کسب و کار در اختیار داشته باشید. برای دریافت گواهینامه معتبر ایزو می توانید از یک مشاور ایزو کمک بگیرید که تمامی مراحل صدور گواهینامه را برای شما انجام دهد. اگر قصد دارید به طور مستقل اقدام به اخذ ایزو کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

استاندارد مناسب را انتخاب کنید.

اولین قدم در فرآیند اخذ گواهینامه ایزو این است که بدانید کدام یک از استانداردها برای سازمان شما مناسب تر است و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند. برخی ایزوها در سیستم خود شباهت هایی دارند و اگر فکر می کنید بیش از یک گواهینامه ایزو نیاز دارید، می توانید به راحتی همزمان برای دو گواهینامه ایزو یا بیشتر درخواست دهید.

مرجع صدور گواهینامه را به درستی انتخاب کنید

انتخاب یک نهاد صادرکننده گواهینامه درست یک گام مهم برای موفقیت در اخذ ایزو است. برای دریافت ایزو عجله نداشته باشید، انتخاب اولین سازمان مرجع برای دسترسی سریعتر وسوسه انگیز است اما در این مرحله کیفیت مهمترین عامل می باشد.

برای ممیزی مرحله 1 آماده باشید

ممیزی مرحله 1 نسبتا ساده است و برای آمادگی باید فرآیندهای کسب و کار خود را درک کنید تا بتوانید برای بهبود آنها توصیه هایی ارائه دهید. در این مرحله نیازی به تهیه چیزی ندارید و تنها باید یک گزارش کامل ارائه کنید که خلاصه ای از روشهای فعلی و اقدامات لازم سازمان شما را شرح می دهد.

سیستم مدیریتی را توسعه دهید

پس از حسابرسی مرحله 1، باید یک سیستم مدیریت بر اساس توصیه های حسابرس خود ایجاد کنید؛ این سیستم مجموعه ای از اسناد است که نشان می دهد چگونه استاندارد مورد نیاز برای صدور گواهینامه را برآورده می کنید.

ممیزی مرحله 2 و دریافت گواهینامه ایزو

هنگامی که اسناد خود را ارسال کردید، یک حسابرس بازدید دیگری از شرکت شما انجام می دهد تا ببیند آیا شما به اهداف تعیین شده در مرحله 1 حسابرسی خود رسیده اید یا خیر. اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، گواهینامه ایزو برای شما صادر می شود. در غیر این صورت مراحل لازم به شما راهنمایی می شود و سپس حسابرسی دیگری انجام خواهد شد. پس از صدور گواهینامه ایزو نیز سالانه حسابرسی خواهید شد تا اطمینان حاصل شود که پیشرفت مستمر انجام می شود و استانداردها نیز حفظ می شوند.

برای استفاده از هرگونه خدمات مرتبط با دریافت گواهینامه ایزو باید یکی از مراکز معتبر دارای مجوز را انتخاب کنید. یکی از معتبرترین مجموعه ها در زمینه صدور گواهینامه های ایزو شرکت QAL می باشد که از مرحله اولیه مشاوره تا پایان کار و اقدام برای تمدید گواهینامه همراه متقاضیان اخذ ایزو می باشد. مجموعه QAL خدمات خود شامل صدور انواع گواهینامه های بین المللی ایزو، برگزاری دوره های آموزشی، انجام ممیزی و مشاوره ایزو را با کیفیت بالا و مطابق استاندارد 17021 ارائه می کند. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات می توانید از روش های زیر با این مجموعه در تماس باشید:

آدرس وب سایت: www.qal-iran.ir

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین