کد خبر: ۷۱۶۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

توصیه نوبخت به مسئولین

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: توصیه من این است که همه همت ها به رفع تحریم متمرکز شود.
توصیه نوبخت به مسئولین
آفتاب‌‌نیوز :

محمد باقر نوبخت در جمع خبرنگاران در حاشیه دولت اظهار کرد: ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد اما به عنوان کسی که در جریان امور با جزییات آن هستم به صراحت بیان می کنم که امکان استفاده از ظرفیت های کشور در حال حاضر وجود ندارد اولین اقدام این است که به صورت عزتمندانه این تحریم باید برداشته شود.

وی ادامه داد: فکر می کنم کسی که این بار مسئولیت اقتصادی را به دوش میگیرد اگر مانند حال حاضر از درآمد های صد وچند میلیاردی فقط چند میلیارد دلار در اختیارش باشد قطعا دچار مضایقی می شود که استفاده مطلوب ظرفیت های اقتصادی برای مردم را حتما دچار چالش میکند.

وی گفت: همه ظرفیت های داخلی کشور باید مد نظر قرار گیرد، توصیه من این است که همه همت ها به رفع تحریم متمرکز شود.

نوبخت در ادامه گفت: مردم با مشکل کمبود برق مواجه هستند و با این وضعیت عده‌ای اظهار نظرهای نادرستی مطرح می‌کنند. اظهار نظری که از رسانه ملی منعکس شد این بود که در برنامه ششم توسعه اصلا تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است.

نوبخت عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه چند گزارش از ظرفیت سازی نیروگاهی در برنامه ششم و مقدار ظرفیت انرژی الکتریکی افزایش یافته در دولت یازدهم و دوازدهم را ارائه می‌دهد که پیگیری و راستی آزمایی شود.

وی افزود: ۲۴ هزار و ۳۳۷ مگاوات در طی برنامه ششم ظرفیت سازی صورت گرفت. در دولت های یازدهم و دوازدهم بالغ بر ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات به ظرفیت برق ما اضافه شد.

وی افزود: همچنین، در بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دولت به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید برق بیشتر از قیمتی است که به مصرف کننده عرضه می‌شود، ۲۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های این صنعت را تقبل کرد.

وی تاکید کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، هر آنچه که از افزایش قیمت‌ها حاصل می‌شود باید به صورت یارانه مستقیم به مردم و بخش تولید کمک شود.

نوبخت گفت: لازم به ذکر است که در سه سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان از آنچه که از افزایش قیمت برق دریافت کرده بود را به صنعت برق برگرداند تا این صنعت بتواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

وی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بخش گاز نیروگاهی سیکل ترکیبی قشم، دالاهو، فردوسی، شیروان، هنگام، کاسپین، سبلان، خرم آباد، جهرم،آریان، زرند، عسلویه و ارومیه تاکنون وارد مدار شده یا تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع سه هزار و ۸۴۶ مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه شده است.

نوبخت گفت: اکنون بین عرضه و تقاضا توازنی وجود ندارد و به همین خاطر مردم با قطعی برق مواجه می‌شوند، این موضوع باعث تأسف و نگرانی است، اما اینکه بگویند در سال‌های گذشته هیچ سرمایه گذاری انجام نشده و نیروگاه جدیدی به بهره برداری نرسیده، درست نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین