کد خبر: ۷۱۷۰۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

تصاویر| بارش‌های مونسون در سیستان و بلوچستان

فعالیت سامانه بارشی مونسون هند در سیستان و بلوچستان در حالیکه گرمای هوا اکثر مناطق کشور را فرا گرفته آتش گرما در گرمترین فصل سال این استان را کم رنگ کرد.
تصاویر| بارش‌های مونسون در سیستان و بلوچستان
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه هنوز سیطره گرما در سیستان و بلوچستان پایان نیافته اما مردم از ذوق بارش‌ها گرما را فراموش کرده‌اند. بارش‌هایی که در یکی از خشکترین سال‌های این استان در نیم قرن اخیر در حال باریدن است. به گفته هواشناسی بارندگی‌ها درست در مناطقی باریده که همین چند هفته قبل دماهای ۵۰ درجه و نزدیک به آن را ثبت کرده‌اند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: بارش‌های مونسون که از چهار روز پیش در استان آغاز شده حدود ۱۰ شهرستان جنوبی، مرکزی و جنوب شرقی را در برگرفته و حداقل از ۲۵ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان بارندگی گزارش شده است.

محسن حیدری افزود: بیشترین بارش‌هایی که تا کنون از این مناطق گزارش شده مربوط به ایستگاه‌های «چانف» نیکشهر با ۴۶ و «سرمیچ میانی» لاشار با ۴۲ میلیمتر بوده است. جاهایی که به سبب همین بارش‌ها رودخانه‌های محلی جان گرفتند و پس از ماه‌ها خشکی برای مدت کوتاهی جریان یافت.

وی افزود: علاوه‌بر این از ایستگاه‌های «مولتان» از توابع شهرستان مهرستان ۲۵، «قادرآباد» مهرستان ۲۰، «هیدوچ» سیب سوران و «اسفندک» گلشن ۱۵ و «کجدر» سرباز ۱۵ میلیمتر باران گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: همانطور که انتظار می‌رفت این بارش‌ها سبب جریان یافتن رودخانه‌های محلی و آبگرفتگی‌های موقت در برخی مناطق بویژه مناطق جنوب شرق و از برخی ایستگاه‌های تندبادهای لحظه‌ای نیز گزارش شد.

تصاویر| بارش‌های مونسون در سیستان و بلوچستان

بارش های مونسون در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

مونسون؛ آبی بر آتش گرمای تابستان در سیستان و بلوچستانوی خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیل آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان انتظار می‌رود فعالیت بارش‌های رگباری، رعد و برق و وزش تندبادهای لحظه‌ای در ارتفاعات جنوب و جنوب شرق استان ادامه داشته باشد.

حیدری با بیان اینکه از شدت بارش‌ها کاسته شده است، اضافه کرد: توصیه می‌شود در زمان فعالیت سامانه از قرارگیری در فضای باز به شدت اجتناب و از هر گونه صعود به ارتفاعات، حتی ارتفاعات کوتاه به سبب خطر برخورد صاعقه خودداری شود. به دامداران سیستان و بلوچستان نیز توصیه می‌شود در ساعات بعدازظهر از چرای دام‌ها در مراتع مرتفع خودداری کنند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: براساس دورنمایی که نقشه‌های بلند مدت پیش‌یابی از وضعیت بارش‌های استان نشان می‌دهد، تغییر بخصوصی در بارش‌های دریافتی در ۲ ماه و نیم باقی مانده از سال زراعی رخ نمی‌دهد. البته این موضوع در شرایطی است که برآورد ما از فعالیت مونسون، بارش‌های بیشتر از نرمال است اما این بارش‌ها نمی‌تواند کسری ۱۰ ماهه گذشته سال زراعی را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: مونسون یک پدیده بزرگ مقیاس است که محدوده وسیعی از مناطق حاره و جنب حاره را در فصل گرم سال تحت تاثیر قرار می‌دهد و بخش وسیعی از غرب و مرکز هند را می‌پوشاند به طوریکه بر اساس گزارش‌ها این مناطق بیش‌از ۹۰درصد بارندگی سالانه خود را در این دوره زمانی دریافت می‌کنند.

سهم ۱۴ درصدی مونسون از بارش های سالانه حوضه آبریز در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: اگرچه این سامانه عمده تأثیر خود را بر کشورهای هند و پاکستان می‌گذارد، اما بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق کشور نیز متأثر از این پدیده هستند به طوریکه حدود ۱۴ درصد بارش‌های سالانه حوضه آبریز جنوب سیستان و بلوچستان در زمان فعالیت این سامانه دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوره فعالیت مونسون ۱۰۰ روزه در هندوستان از اول ژوئن تا اواسط سپتامبر است که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در سیستان و بلوچستان نیز مشاهده می‌شود.

حیدری با بیان اینکه در زمان فعالیت مونسون یک اتمسفر خشک تبدیل به اتمسفر مرطوب می‌شود، گفت: این تغییر عمده سبب وقوع بارش‌های رگباری در سراسر شبه قاره هند می‌شود که در صورت قوی بودن موج‌های ناشی از آن، بارش‌های قابل توجهی نیز در جنوب شرق ایران رخ می‌دهد.

ویخاطرنشان کرد: بادهای مونسونی که به طور معمول و تقریباً بی وقفه جنوب سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد، نقش مهمی در تعدیل دمای هوا این مناطق به ویژه نوار ساحلی استان در فصل تابستان دارد.

تصاویر| بارش‌های مونسون در سیستان و بلوچستان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
0
6
خدا را شکر
من 1 سال سربازی در خدمت مردمان زاهدان بودم...آدمهایی درست و با شرف که متاسفانه دولت و حکومت مسیولین براشون هیچ کاری نکرده
مردمانی که در اوج محرومیت و کم بضاعتی مهمان نوازن و روی گشاده دارن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین