کد خبر: ۷۱۷۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

دلار آمریکا از صندوق رفاه ملی روسیه حذف شد

وزارت دارایی روسیه درراستای دلار زدایی از حذف کامل دلار در صندوق ثروت ملی این کشور که شامل حدود ۶۵ میلیارد دلار می شد و تبدیل آن به ارزهای دیگر خبر داد.
دلار آمریکا از صندوق رفاه ملی روسیه حذف شد
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: دلار آمریکا بطور کامل از ساختار صندوق رفاه ملی روسیه حذف، سهم لیره استرلینگ در آن تا ۵ درصد کاهش یافته و سهم یورو و یوآن چین به ترتیب به ۳۹.۷ درصد و ۳۰.۴ درصد افزایش یافته است.

سهم ین ژاپن در صندوق رفاه ملی روسیه ۴.۷ درصد بوده و ۲۰.۲ درصد آن را نیز طلا تشکیل می دهد.

صندوق رفاه ملی روسیه یا «اف. ان. ب» صندوقی است که برای ذخایر بخشی از دارایی های روسیه تاسیس شده و در آن درآمدهای اضافی حاصل از فروش نفت و گاز نگهداری می شود و در صورت احساس نیاز دولت، از موجودی آن برداشت می شود.

در زمان حاضر موجودی این صندوق روسیه ۱۸۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است.

آنتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه پیشتر گفته بود که این کشور سهم دلار در صندوق رفاه ملی خود را به صفر خواهد رساند.

به گزارش ایرنا، سیلوانف گفت: در طول یک ماه آینده سهم دلار در صندوق رفاه ملی روسیه به صفر خواهد رسید و سهم پوند انگلیس نیز کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد موجودی صندوق رفاه ملی روسیه را دلار آمریکا تشکیل می دهد، اظهار کرد: تصمیم گرفتیم تا بطور کامل دلار را از این صندوق کنار بگذاریم.

به گفته وزیر دارایی روسیه، سهم یورو و یوآن چین در صندوق رفاه ملی روسیه افزایش می یابد و به ترتیب به ۴۰ درصد و ۳۰ درصد خواهد رسید.

روسیه از سال ۲۰۱۴ که با تحریم های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مساله اوکراین مواجه شده است، تدابیری تلافی جویانه برابر تحریم کنندگان اتخاذ کرده است.

کاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی یکی از اقدامات تلافی جویانه روس ها برابر آمریکا بوده است و توافقاتی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در این خصوص میان روسیه و دیگر کشورها منعقد شد یکی از دلایل موفقیت اجرای این رویکرد بوده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی اکسپرتیزا، در این مدت سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه ۳۸۸ میلیارد کاهش یافته است و در مقابل سهم یورو با ۲۱.۹ درصد افزایش معادل ۱۵۱ میلیارد دلار رشد کرده است.

تغییرات قابل توجه در ساختار پرداخت ارز خارجی در صادرات روسیه باعث شده است که سهم دلار در این بخش نیز ۱۵.۵ درصد کاهش یابد و در مقابل سهم یورو با ۹۰ درصد افزایش به ۱۷.۳ درصد (۷۷ میلیارد دلار) برسد.

سهم روبل در پرداخت های روسیه با ۳۳.۳ درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۱۳ به معادل ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین