کد خبر: ۷۱۷۲۴۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
بحران برق؛ نقطه اشتراک ایران و عراق در گرمای تابستان امسال

ایران و عراق در دمای بالای ۵۰ درجه؛ چرا تهران و بغداد دچار بحران برق شده اند؟

در مورد بحران برق در ایران آن کشور از ترکیبی ازعوامل ازجمله مصرف بیش از اندازه برق، یارانه‌های پرداختی مداوم دولت و اخیرا افزایش استخراج بیت کوین رنج می‌برد که منابع انرژی آن کشور را محدود ساخته است. خشکسالی امسال نیز قطعا به تولید برق آبی ایران آسیب رسانده است. ترکیبی از عدم سرمایه گذاری و دسترسی به فناوری به دلیل تحریم‌ها، مصرف داخلی بسیار زیاد برق و خشکسالی باعث بحران برق در ایران شده‌اند.
ایران و عراق در دمای بالای ۵۰ درجه؛ چرا تهران و بغداد دچار بحران برق شده اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

بغداد امیدوار بود که واردات گاز از ایران بحران برق در آن کشور را کاهش دهد. با این وجود، اکنون با وضعیت نامناسب اقتصادی هر دو کشور، بحران برق گریبانگیر ایران نیز شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "نشنال" امارات در گزارشی درباره علل بحران برق در ایران و عراق می‌نویسد: "کاهش منابع برق عراق و ایران تا حد زیادی ناشی از مشارکت ناکارامد میان بخش‌های انرژی این دو کشور است. سال‌ها سوء مدیریت و سرمایه‌گذاری پایین و هزینه نکردن برای زیرساخت‌های حیاتی نشان می‌دهد که اکنون چرا هر دو کشور ایران و عراق در دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بدون برق به سر می‌برند.

برای سال‌های طولانی، عراق تلاش کرده تا انرژی کافی برای تامین نیاز‌های اساسی‌اش را تامین کند. برای کمک به رفع شکاف میان تولید و تقاضا عراق روزانه تا ۷۰ میلیون متر مکعب گاز و ۱.۵ گیگاوات برق از ایران وارد کرده است. ایران، اما به دلیل افزایش تقاضای انرژی داخلی در تلاش است تا در مورد مقادیر مورد توافق گاز و برق صادراتی به عراق تجدیدنظر کند.

صد‌ها میلیارد دلار در نتیجه تحریم بین المللی علیه ایران از دست رفت و تصمیم گیرندگان ایرانی آن را در نظر نمی‌گیرند. ایران محروم از سرمایه‌گذاری نمی‌تواند میدان‌های گازی خود را که به ده میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند را توسعه دهد. با افزایش نیاز ایران به سرمایه‌گذاری در میادین گاز در میانه کمبود بودجه و سرمایه اوضاع مالی عراق نیز رو به وخامت گذاشته شده است. از سال ۲۰۱۷ میلادی، عراق با صادرات نفت خود هزینه واردات گاز و برق از ایران را پرداخت می‌کرد اما با کاهش قیمت نفت و کاهش درآمد آن کشور به دلیل جنگ علیه داعش در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی، عراق دیگر از پس پرداخت هزینه تامین انرژی خود از ایران بر نیامد.

ایران و عراق در دمای بالای ۵۰ درجه؛ چرا تهران و بغداد دچار بحران برق شده اند؟

در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی، میزان بدهی عراق به ۶ میلیارد دلار رسید. این مشکلی اساسی برای عراق است چرا که آن کشور به حدود ۳۰ گیگاوات برق در ماه‌های فصل تابستان نیاز دارد در حالی که به سختی می‌تواند ۲۰ کیگاوات برق تولیدی را مدیریت کند. شبکه ملی برق رسانی عراق نیز فرسوده است و به دلیل سال‌ها سوء مدیریت تقویت و نوسازی نشده است. عراق برخی از بزرگترین نیروگاه‌های برق خود را با گاز ایران اداره می‌کند. هفته گذشته، اما ایران صادرات گاز خود را متوقف کرد و عراق در تلاش برای تولید ۸ گیگاوات برق است و این موضوع باعث خاموشی‌های طولانی‌مدت و بدون وقفه در آن کشور شده است. عراق برای جایگزین کردن گاز وارداتی از ایران راه دشواری پیش رو دارد. مقام‌های ایرانی صادرات را کاهش می‌دهند تا تقاضای داخلی را تامین کنند.

ایران و عراق در دمای بالای ۵۰ درجه؛ چرا تهران و بغداد دچار بحران برق شده اند؟

این نشریه در ادامه می‌افزاید: در ژوئن ۲۰۱۸ میلادی، کمبود صادرات انرژی ایران به عراق باعث بحران برق درعراق شد و به اعتراضات گسترده در بصره دامن زد. معترضان خواستار اصلاح و پایان فساد در سیتسم شدند. واقعیت آن است در مورد بحران برق در ایران آن کشور از ترکیبی ازعوامل ازجمله مصرف بیش از اندازه برق، یارانه‌های پرداختی مداوم دولت و اخیرا افزایش استخراج بیت کوین رنج می‌برد که منابع انرژی آن کشور را محدود ساخته است. خشکسالی امسال نیز قطعا به تولید برق آبی ایران آسیب رسانده است. ترکیبی از عدم سرمایه گذاری و دسترسی به فناوری به دلیل تحریم‌ها، مصرف داخلی بسیار زیاد برق و خشکسالی باعث بحران برق در ایران شده‌اند.

ایران و عراق در دمای بالای ۵۰ درجه؛ چرا تهران و بغداد دچار بحران برق شده اند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
2
17
بقول یکی جنگ که بود بخاطر جنگ با عراق برقمان قطع میشد
حالا هم که مثلا دوست شدیم بخاطر صدور برق به عراق برقمان
قطع میشه!..
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
دوستی با کشورهایی مثل افغانستان و عراق معنی نداره چون نتیجه ش کمک بی پایان به کشورهایی است که خودشون حاضر نیستند زحمت پیشرفتشون رو بکشند یا باید ایران جمعشون کنه یا امریکا. بهترین کار اینه مرزهاشون کاملا بسته بشه و هیچ کشوری بیخودی نه توقعی داشته باشه ازشون نه جورشون رو بکشه تا شاید بفهمند زحمت بکشند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
کشور و مردمی که آگاه نباشن، این طوری حرف میزنن.
به جای اینکه بگید این دوتا کشور میتونن بازارهای بزرگی برای اقتصاد ما باشن، با گفتن اینکه اینها بدبختن و فایده نداره، صورت مسئله رو پاک میکنن، از قراردادهایی که عراق برای پیش پا افتاده ترین نیازهایش با چین میبنده، میشه این داستان غم انگیز رو فهمید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
خوش خيال
بازارهاي بزرگي براي ما؟؟؟
كو صنعت؟
كجاست توليد وطني؟
مگر واردات تجار نفسي براي كار افرينان توليد كنننده گذاشته؟
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
1
آفتاب !!!
برو ببین چند عدد دکل بزرگ برق در عراق همین یکماهه منفجر شده؟؟؟
به جواب مشکل می رسی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
3
5
برق و گاز مفتي نوش جان برادران عزيزعراقي

يعني باور كنيم اينها بابت انرژي به ما پول ميدن؟؟؟

اينا كه حتي غرامت جنگ هم ندادند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
چرا حرفای عامیانه می‌زنید. چرا هیچکس از اهمال دولت برای افزایش تولید برق چیزی نگفت،
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین