کد خبر: ۷۱۷۳۰۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
نگرانی جدی در ایران نسبت به قدرت‌گیری دوباره طالبان

موافقان و مخالفان مذاکره ایران با طالبان چه می‌گویند؟

علیرغم آنکه سیاست رسمی دولت ایران حمایت از دولت مرکزی افغانستان است، گفتگو میان ایران و طالبان منجر به تضعیف موضع رسمی اعلام شده از سوی ایران می‌شود.
موافقان و مخالفان مذاکره ایران با طالبان چه می‌گویند؟
آفتاب‌‌نیوز :

ایران بیش از ۹۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. ایران قصد رویارویی با طالبان را ندارد و بهترین سناریو برای ایران صلح آمیزترین توافق ممکن میان طرفین افغان – افغان یعنی میان دولت افغانستان و طالبان است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "الاخبار" نزدیک به حزب الله لبنان در گزارشی درباره چالش پیش‌روی ایران برای چگونگی موضع‌گیری در قبال طالبان، می‌نویسد: "علیرغم تلاش مقام‌های ایرانی برای کسب اطمینان از این موضوع که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان مشکلی مرزی برای ایران ایجاد نخواهد کرد، اختلاف‌نظر زیادی در مورد نوع و نحوه رویکرد ایران در قبال طالبان در داخل آن کشور وجود دارد که نشان دهنده نگرانی جدی در ایران نسبت به قدرت‌گیری دوباره طالبان است.

برای رفع این نگرانی دولت ایران در تلاش است تا طالبان و دولت افغانستان را در کابل به یکدیگر نزدیک سازد و توافقنامه‌ای برای تقسیم قدرت میان آنان حاصل شود که از بازگشت افغانستان به جنگ‌های داخلی مشابه وضعیت دو دهه پیش جلوگیری شود. پیشرفت طالبان در افغانستان واقعیت‌های تازه را بر ایران تحمیل کرده است. این تحولی است که پیامد‌های امنیتی حساسی را با خود به همراه خواهد داشت. ایران دو گزینه در برابر وضعیت تازه ایجاد شده پیش‌روی خود دارد: یا طالبان را به عنوان یک نیروی واقعی سیاسی بپذیرد و یا وارد تقابل با آن شود. به نظر می‌رسد ایران با میزبانی گفتگو میان طالبان و دولت افغانستان گزینه نخست را انتخاب کرده است و رویکردی مبتنی بر همکاری میان طرفین را در دستور کار قرار داده است.

یکی از تناقض‌ها آن است که سقوط طالبان در جریان حمله نظامی امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی، باعث آرامش و آسایش تهران شد. ایران در آن زمان باور داشت که شکست طالبان به نفع امنیت آن کشور است. در این زمینه، ایران طی دو دهه گذشته ضمن مخالفت با حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان از دولت مرکزی آن کشور حمایت کرده است.

با این وجود، به نظر می‌رسد با افزایش نفوذ طالبان که توانسته بیش از نیمی از افغانستان را تصرف کند در سالیان اخیر، اکنون ایران ناچار شده با آن گروه ارتباط برقرار کند. "محمد جواد ظریف" وزیرخارجه ایران اعلام کرد که اگرچه ایران طالبان را گروهی تروریستی می‌داند اما با آن گروه گفتگو می‌کند.

در همین حال، طی ماه‌های اخیر، هیئت‌هایی از گروه طالبان برای مذاکره با مقام‌های ایرانی به ایران سفر کرده‌اند. با این وجود، درباره نتیجه بخش‌بودن گفتگو با طالبان در ایران تردید‌های زیادی وجود دارد. به نظر می‌رسد در ایران دو رویکرد در قبال طالبان وجود دارد: برخی خواستار پذیرش و همکاری ایران با طالبان هستند و برخی دیگر با هرگونه همکاری با طالبان مخالف هستند.

واقعیت، اما آن است که طالبان در حال تبدیل شدن به نیروی برتر در افغانستان با بیش‌ترین نفوذ در خاک آن کشور است و بازیگران مختلف در حال برقراری ارتباط با آن گروه هستند و تهران برای محافظت از منافع و امنیت ملی خود باید گفتگو با آن گروه را بپذیرد.

با این وجود، گروه دوم معتقدند که گفتگوی ایران با طالبان به معنای نادیده گرفتن رنجی است که افغان‌ها از سوی طالبان متحمل شده‌اند و این که اقدامات طالبان هزینه‌های سیاسی و امنیتی زیادی را برای ایران به همراه داشته است.

از دید مخالفان گفتگوی ایران با طالبان، انجام این گفتگو دولت افغانستان را تضعیف کرده، اعتماد به نفس طالبان را افزایش داده و اعتبار بین‌المللی ایران را نزد جامعه جهانی تضعیف می‌کند.  علیرغم آنکه سیاست رسمی دولت ایران حمایت از دولت مرکزی افغانستان است گفتگو میان ایران و طالبان منجر به تضعیف موضع رسمی اعلام شده از سوی ایران می‌شود.

از سوی دیگر، وابستگی متقابل میان گروه‌های افراطی در افغانستان یکی از بزرگترین چالش‌ها برای ایران و منطقه است. با توجه به کاهش شدت بحران در سوریه و عراق این بار افغانستان می‌تواند بار دیگر تبدیل به مامنی امن برای گروه‌های تروریستی شود.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که طالبان یک گروه فرقه‌گرا، قوم‌گرا و تمامیت‌خواه است که هدف نهایی آن تصاحب کامل قدرت است و تنها برخی تغییرات را در سطح تاکتیکی اتخاذ می‌کند.

ملازهی به "الاخبار" می‌گوید: اقدامات طالبان باید در چارچوب توافق امضا شده بین آن گروه و واشنگتن ارزیابی شود. این اقدامات همراه با عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی و با چراغ سبز امریکا انجام می‌شود به طوری که اگر طالبان به قدرت برسد این موضوع می‌تواند باعث اعمال فشار بر رقبای امریکا یعنی روسیه، چین و ایران شود.

از دید "ملازهی" تلاش طالبان اعمال فشار بیش‌تر بر دولت مرکزی افغانستان است تا مقام‌های دولتی آن کشور وادار به پذیرش دولتی موقت شوند که در آن طالبان اکثریت را در اختیار داشته باشند تا پس از آن انتخابات برگزار شود. با توجه به وجود اختلافات میان "اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان و "عبدالله عبدالله" رئیس شورای عالی مصالحه ملی، احتمال پیروزی طالبان در انتخابات بیش‌تر خواهد بود.

هدف نهایی طالبان از دید "ملازهی" ایجاد امارت اسلامی است. در نتیجه، از دید این کارشناس مسائل سیاسی منافع ایران ایجاب می‌کند که دولتی در کابل در قدرت قرار گیرد که در آن توازن قومیتی برقرار باشد و نوعی از توزیع نقش به صورت متوازن صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
2
28
هزینه هاش بامردم است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
2
33
خط فکری طالبان همان خط فکری داعش است. بسیاری از نیروهای داعش از همین طالبان افغانستان بودند و هستند. با این فرض که برای مقابله با غرب باید با طالبان متحد شویم اشتباه است. اگر این گروه فوق واپسگرا دارای قدرت شوند اولین کشوری که مورد حمله قرار خواهند داد همین ایران است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
9
7
آمریکا با طالبان توافق پشت پرده کرده تا دست باز در افغانستان برای سرکوب مردم افغانستان داشته باشد تا صدای مردم برای چپاول ذخایر و معادن طبیعی این کشور در گلو خفه شود .ساده لوحی است اگر فکر کنیم آمریکا دست از سر منطقه بر میدارد .
این یک غده سرطانی دیگر هست که آمریکا در خاورمیانه دارد می کارد و آثار مخرب آن سالهای طولانی ادامه خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
10
5
طالبان دست نشانده آمریکا در افغانستان است اگر آمریکا توان داشت که خودش در افغانستان باقی می ماند چون شکست خورد اینها را از سالهای قبل آموزش داده و جایگزین خود کرده است اما چنین گفته اند که گر خدا خواهد عدو سبب خیر شود طالبان به نیابت آمریکا و البته به ظاهر مخالف آمریکا دارد شهر به شهر تسخیر می کند اما آیا طالبان می تواند دولت را اداره کند بدون حمایت مردم قطعا مردم افغانستان زیر بار زور نخواهند رفت و طالبان نیز دیر یا زود از بین خواهد رفت همانطور که داعش با این که از سوی همه کشورها چه آمریکا و اروپا و ترکیه و کشور های مرتجع عرب حمایت همه جانبه شد شکست خورد عده ای به جهنم رفتند عده ای به کشورشان برای خرابکاری برگشتند و یا با خواری تسلیم شدند مطمئن باشید که آینده طالبان هم بهتر از داعش نخواهد بود
Nima
|
Canada
|
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
6
2
گفت و گوی محتاطانه در عین اعمال برخی اقدامات بازدارنده با طالبان کاملا در راستای منافع ملی است.
شبیه اقدامی که امریکا در عین اختلاف منافع و اعمال تحریم ها، با ایران گفت و گو می کند.
طالبان بنا به قولی بیش از 80 درصد خاک افغانستان را در اختیار دارد برای حفظ امنیت تهران حتما باید با طالبان ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

البته در عین حال بیشتر کفه همکاری خود را به سمت دولت رسمی افغانستان یعنی اشرف غنی ببرد .

چون از یک سو طالبان قدرت دارد و از سوبی دولت غنی به ارزش های مدرن و بروکراتیک نزدیک تر است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
8
با مذاکره با طالبان صد درصد مخالفم طالبان در جامعه قبیله ای افغانستان حداکثر ۳۰ درصد جمعیت آن کشور هستند که توقع دارند کل این کشور را کنترل کنند در هر صورت اینها را آمریکاییها بوجود آوردند و با آمریکاییها هم به توافق رسیدند و پشتیبان آنها عربستان است پیروزی اینها دردسرهای بزرگی برای ایران بوجود خواهد آورد بخصوص شیعیان در فشار مضاعف قرار خواهند گرفت و مامنی خواهد شد برای داعش واقعا از بی تدبیری بعضی اصولگرایان حیرت می کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
عجیب نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
8
بیچاره افغانیها
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
5
طالبان یک گروه جنایتکار وخونریز،فاشیست،مستبد ،تمامیت خواه،متحجر ،واپسگرا وعقب مانده ،وحشی ودرنده و....هستند که در صورت تسلط برافغانستان این کشور را به صدها سال قبل برخواهند گرداندومردم این کشور را سلاخی خواهند کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
1
2
طالبان هم تراز القاعده وداعش گروه ترورستی است
ناشناس
|
Austria
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
1
0
فقط باید مواظب بود در دام تحریک امریکا برای جنگ با طالبان نیفتیم.جالب است که پاکستان و عربستان هیچ عکس العملی برای وقایع افغانسان نشان نمیدهند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
1
0
طالبان یک تله برای ایران است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین