کد خبر: ۷۱۷۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

فشارخون سالانه باعث مرگ ۱۰۰ هزار نفر می‌شود

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران اعلام کرد: فشارخون نه تنها باعث مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور می‌شود بلکه آسیب‌های زیادی مانند سکته‌های قلبی، مغزی و معلولیت را برای بیماران به همراه دارد.
فشارخون سالانه باعث مرگ ۱۰۰ هزار نفر می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

این دانشگاه امروز شنبه مطلبی با عنوان «از فشار خون چه می دانید؟» برای آگاهی بیشتر مردم منتشر کرده است و در آن به بیماری فشار خون که قاتل خاموش نیز گفته می‌شود به عنوان یک اختلال قلبی عروقی یاده کرده است که تعداد بی‌شماری از افراد، در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این مطلب آمده است، با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، ممکن است با واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی مواجه شوید که آشنایی لازم با مفهوم آن ها را نداشته باشید، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظر دارد برای آشنایی بیشتر عموم با این واژه ها، در قالب مجموعه "راهنماسلامت"به توضیح بپردازد.

فشار خون نرمال و عادی چند است؟

فشارخون طبیعی در یک فرد سالم در حال استراحت برابر و یا کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است. پر فشاری خون(HYPERTENSION)، به فشار خون بالاتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه اطلاق می‌شود و فشار خون بالای ۱۸۰/۱۱۰ میلی متر جیوه یک مشکل جدی را نشان می‌دهد و فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

اندازه‌گیری فشارخون یکی از مهمترین معایناتی است که تمام افراد باید به طور دوره ای نسبت به انجام آن اقدام کنند.

چگونه از فشارخون بالا پیشگیری کنیم؟

بسیاری از تغییرات در سبک زندگی می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند. این تغییرات شامل مواردی چون کاهش وزن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه، قطع مصرف الکل و سیگار و کاهش استرس و اضطراب است.

فعالیت بدنی مرتب به تقویت قلب و بهبود عملکردش در پمپاژ خون به سراسر بدن کمک می‌کند و انجام فعالیت بدنی بیش‌تر باعث کاهش بیش‌تر فشار خون می‌شود.

مصرف زیاد نمک با بالا رفتن فشار خون و مشکلات قلبی نظیر سکته‌ مغزی و قلبی ارتباط مستقیم دارد از این رو، بهتر است افراد به جای غذاهای فرآوری شده مواد غذایی تازه، میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

مشکلات خواب، سردرد و سرگیجه، استفراغ، تهوع، گردن درد و غیره در مواردی جزو علائم پرفشاری خون هستند که در این وضعیت بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.

فشار خون بالا باعث می‌شود تا چربی در قلب دیواره سرخرگ‌ها سریع رسوب کند و رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شود و خون کمتری به عضله قلب برسد، اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون به عضله قلب نرسد سکته قلبی رخ می‌دهد.

رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها مغزی باعث کم شدن جریان خون به مغز می‌شود و اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملاً بسته شود سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین